Fotosoftware Kruidvat/Cewecolor start niet meer op na update

Vragen over software en applicaties
leonux
Junior
Junior

Fotosoftware Kruidvat/Cewecolor start niet meer op na update

Berichtdoor leonux » Za 28 Okt 2017, 17:30

Al jaren werk ik naar tevredenheid met de fotosoftware van Cewecolor (de Kruidvatversie); overigens de enige fotoboeksoftware beschikbaar voor Linux.

Afgelopen week kreeg ik een melding dat er een update beschikbaar was, dus voerde ik deze uit. Echter nà de update wilde de software niet meer opstarten! Ik heb mijn probleem bij de helpdesk van zowel Cewecolor als Kruidvat gemeld, maar tot nu toe geen antwoord ontvangen.
Vandaag wilde ik weten of het misschien aan mijn eigen Mint-installatie/-instellingen (versie 17.1) lag, dus ik heb mijn computer opgestart vanaf een externe harde schijf met een recentere Mint-versie (18.2) en warempel, hier start de software dus wèl op!

Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Zelf heb ik al geprobeerd om alle onderdelen van de software te verwijderen teneinde het probleem op te lossen. Het enige wat ik tot nu toe gevonden heb zijn de mappen 'Fotoservice' en de verborgen map .mcf, in mijn homedirectory. Andere mappen heb ik (tot nog toe) niet kunnen vinden.

Ik heb al eerder een issue gehad met de software na een stroomuitval. Toen kreeg ik een melding dat er ernstige problemen waren met de software. Na hersinstallatie (afvies helpdesk) èn het verwijderen van de .mcf-map (zelf ontdekt) werkte alles weer naar behoren. Echter het vreemde was wèl dat mijn persoonlijke instellingen er nog instonden, dus kennelijk staan er elders nog meer bestanden!??

Is er iemand die dit probleem ook heeft gehad en hoe los ik het op?
leonux
Junior
Junior

Re: Fotosoftware Kruidvat/Cewecolor start niet meer op na update

Berichtdoor leonux » Za 28 Okt 2017, 19:14

Aanvulling:
Het uitvoerbare bestand heet 'Kruidvat fotoservice' en staat in het pad 'home/leonux/Fotoservice/Kruidvat fotoservice'. De standaard laucher die door de software op het bureaublad wordt gezet vermeldt de opdracht: "/home/leonux/Fotoservice/Kruidvat fotoservice/Kruidvat fotoservice"
Vanuit bestandsbeheer is het programma op te starten (echter dus niet op mijn Mint 17.1), maar vanuit de terminal werkt het commando 'Kruidvat fotoservice' dus echter niet (vanwege spatie?) => Opdracht niet gevonden.
leonux
Junior
Junior

Berichtdoor leonux » Ma 30 Okt 2017, 18:55

Vandaag kreeg ik antwoord van de Helpdesk van Cewecolor. Daar stond het volgende in:

​"Inmiddels hebben wij uw probleem doorgestuurd naar de second level support. Zij hebben aangegeven nog een logtext nodig hebben. U kunt daarvoor de software starten met een ‘-v’"

Leuk, maar wat bedoelen ze daarmee? Ik neem aan dat zij een terminal-actie van mij verwachten, maar zoals ik al aangaf kan ik überhaupt niets opstarten vanaf de terminal. Iemand enig idee?
nahjo
Senior
Senior

Berichtdoor nahjo » Ma 30 Okt 2017, 20:39

In een terminal gebruik je bij bestandsnamen met een spatie aanhalingstekens.
Wanneer je het onderstaande kopieert (inclusief aanhalingstekens) en in een terminal plakt zou er iets moeten gebeuren (mits de naam correct is)

Code: Selecteer alles

"/home/leonux/Fotoservice/Kruidvat fotoservice/Kruidvat fotoservice"

direct uit je home map zou het dan moeten zijn:

"./Fotoservice/Kruidvat fotoservice/Kruidvat fotoservice"

En in de map Fotoservice Kruidvat :

"./Kruidvat fotoservice"

En met de -v voor het log

"./Kruidvat fotoservice" -v
leonux
Junior
Junior

Berichtdoor leonux » Ma 30 Okt 2017, 21:35

@Nahjo.
Dankzij jouw hulp en de hulp op deze site van Cewe: https://www.cewe-community.com/forum/fb ... =2&t=11784 kon ik het probleem oplossen.
In de terminal middels de opdracht: 'sudo apt-get install libsnappy1' heb ik libsnappy1 geïnstalleerd en het programma werkt weer als vanouds!

Bedankt!

Terug naar “Software en applicaties”