Chromecast instellen via Mint-laptop?

Vragen over software en applicaties
Lucien
Held
Held
Berichten: 409
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Chromecast instellen via Mint-laptop?

Berichtdoor Lucien » Ma 22 Aug 2022, 14:47

Kan ik onze google Chromecasts (een in woonkamer, een boven) instellen vanaf mijn laptop (thinkpad X250 Linux Mint, Firefox)? Met mijn android Motorola kom ik er niet uit. Had een chromecast in de woonkamer en dat werkte meteen zonder iets te hoeven instellen (uitzendingen terugkijken). Die is verplaatst naar boven en beneden zit nu een nieuwe, maar ze beinvloeden elkaar. Moeten blijkbaar apart ingesteld worden via de Google home app op mijn Motorola. Maar als ik dat intik krijg ik hele ritsen apps te zien met 'chromecast' er in en ik weet niet wat de echte van Google is. Helpmij forom geeft me geen oplossing. Dus dan maar via mijn Mint laptop als dat kan.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Chromecast instellen via Mint-laptop?

Berichtdoor stegiman » Ma 22 Aug 2022, 17:09

Een Chromecast of Chromecast Ultra instellen

Sluit de Chromecast aan.
Download de Google Home-app op een Android-apparaat waarop Chromecast wordt ondersteund.
Open de Google Home-app Google Home-app.
Volg de stappen.
Doe het volgende als je geen stappen voor het instellen van de Chromecast ziet:
Tik linksboven in het startscherm van de Google Home-app op Toevoegen Apparaat instellen Nieuw apparaat.
Volg de resterende stappen.
Het instellen is afgerond. Je bent klaar.
Lucien
Held
Held
Berichten: 409
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Chromecast instellen via Mint-laptop?

Berichtdoor Lucien » Ma 22 Aug 2022, 17:55

De juiste app had ik inmiddels gevonden. Maar als ik hem open, krijg ik de melding dat de app niet meer door mijn telefoon wordt ondersteund. Installeren werkt ook niet dus ik krijg geen icoontje (huisje) op mijn phone. Ik ga daarom via het Google icoontje naar de home app. Heb daarin wel beide chromecasts een andere naam kunnen geven. Ze worden dus wel gezien.
Als ik nu de huiskamer cromecast aantik, dan verschijnt er linksonder een klein schermpje. Tik ik daarop dan krijg een screenshot te zien. Tik ik op de chromecast 'boven', dan verschijnt dat kleine schermpje niet.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Chromecast instellen via Mint-laptop?

Berichtdoor stegiman » Ma 22 Aug 2022, 22:28

Ik werk er niet mee maar op deze pagina (klik) moet je minimaal android 5 hebben.
Heb je dat?
Lucien
Held
Held
Berichten: 409
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Chromecast instellen via Mint-laptop?

Berichtdoor Lucien » Di 23 Aug 2022, 00:00

Ik heb een Moto G-Play met 7.1.1 Zou dus moeten werken. Ik kijk vaak NPO terug. Kreeg onlangs melding: 'deze android-versie wordt niet meer ondersteund', maar alles werkt gewoon. Heeft volgens mij niets met de chromecast te maken.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Chromecast instellen via Mint-laptop?

Berichtdoor stegiman » Di 23 Aug 2022, 03:28

Blijkbaar is er iets verandert aan de minimale eisen van chromecast volgens deze pagina (klik)
Lucien
Held
Held
Berichten: 409
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Chromecast instellen via Mint-laptop?

Berichtdoor Lucien » Di 23 Aug 2022, 14:06

Inderdaad. Dan is dat de oorzaak. Dank voor de tip. Wel balen dat je iedere keer weer door software updates voor verrassingen staat. En ze kosten meestal geld om het op te lossen.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Chromecast instellen via Mint-laptop?

Berichtdoor stegiman » Di 23 Aug 2022, 22:46

Daar is niks aan te doen.
Ook ik had een nieuwe tablet moeten kopen om nieuwste bank app te kunnen gebruiken maar dan heb je wel meer veiligheid.
Idem voor mijn smartphone.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Chromecast instellen via Mint-laptop?

Berichtdoor Joan » Wo 24 Aug 2022, 00:46

'deze android-versie wordt niet meer ondersteund', maar alles werkt gewoon. Heeft volgens mij niets met de chromecast te maken.
Dat de android versie niet meer wordt ondersteund betekend dat het niet meer wordt verbeterd. De programma's en app's die daarop werken blijven ook normaal werken. Je zult ook nog een tijd veiligheid-updates krijgen, maar meer niet.
Programma's en app's voor nieuwe adroid versies kunnen op oudere versies weigeren te installeren of werken.
Mobiele telefonie is bick bisiness. Verwacht niet dat je er goedkoop mee af bent. Het is geen vrij te gebruken Linux Mint of LMDE met een LTS van 5 jaar en daarna nog jaren veiligheid updates.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 271
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: Chromecast instellen via Mint-laptop?

Berichtdoor Arie » Wo 24 Aug 2022, 17:09

Het is geen vrij te gebruken Linux Mint of LMDE met een LTS van 5 jaar en daarna nog jaren veiligheid updates.
Na 5 jaar krijg je geen jaren lang veiligheids updates.
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Linux Mint Cinnamon 21.2 LTS
LMDE 5 Cinnamon
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Chromecast instellen via Mint-laptop?

Berichtdoor Joan » Do 25 Aug 2022, 01:09

Ik dacht van wel, maar van correcties leert men.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 271
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: Chromecast instellen via Mint-laptop?

Berichtdoor Arie » Do 25 Aug 2022, 08:41

Bij Ubuntu kan je vanaf 14.04 LTS 10 jaar ondersteuning krijgen. Is eigenlijk bedoeld voor bedrijven maar "gewone" gebruikers kunnen dat ook krijgren. Moet je je wel voor registreren en ik dacht max 3 computers. Voor de afgeleiden zoals Xubuntu is dat dacht ik niet mogelijk.
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Linux Mint Cinnamon 21.2 LTS
LMDE 5 Cinnamon

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten