5.4.0-135 is geinstalleerd, maar PC blijft opstarten in 5.4.0-132

Vragen over software en applicaties
aartje
Senior
Senior
Berichten: 204
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: 5.4.0-135 is geinstalleerd, maar PC blijft opstarten in 5.4.0-132

Berichtdoor aartje » Ma 30 Jan 2023, 08:37


Zorg ervoor dat grub met grub-istall /dev/sd? (normaal sda) voor alle systemen vanaf 1 schijf (sda) start. Hiermee wordt grub op die schijf van alle systemen aangepast. En handig als je grub ook op elke aparte schijf met een eigen systeem plaatst.
Alleen jammer dat als je meerdere schijven hebt de volgorde van bv sda, sdb en sdc kan wijzigen bij iedere boot.
Daarom raad ik aan om een "grub-install /dev/sd?" naar alle schijven te doen.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: 5.4.0-135 is geinstalleerd, maar PC blijft opstarten in 5.4.0-132

Berichtdoor Joan » Do 02 Feb 2023, 12:54

Met externe schijven bestaat er altijd de mogelijkheid van verwarring door een andere opstelling. Als de externe zijn eigen grub-start heeft verwijst het altijd naar het eigen grub-menu.
Als ook extern aangesloten systemen in grub worden opgenomen kan er bij opstart een zoeklus ontstaan naar de dan niet aanwezige schijven.
Als op een externe in grub staat dat vanaf B moet worden gestart en de externe wordt op een andere installatie aangesloten, kunnen de vreemdste gevolgen ontstaan. Staat in grub van de externe dat vanaf de eigen schijf moet worden gestart is er geen enkel probleem, hooguit met andere aangesloten apparaten in het ander systeem zoals b.v. printers.

Externe horen ook eigenlijk niet in de normale vaste configuratie of grub te worden vermeld.
Bij het gebruik van wisselende externe schijven bestaat altijd het gevaar van gegevensverlies door onachtzaam verwisselen.

Mijn advies:
Ontkoppel op een of andere manier de externe opstartbare schijven voordat grub-install wordt gebruikt.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: 5.4.0-135 is geinstalleerd, maar PC blijft opstarten in 5.4.0-132

Berichtdoor dirkjanl » Do 02 Feb 2023, 14:06

Joan, in het verhaal van TS staat toch niet dat het externe schijven zijn? Het zijn, zoals ik het begrijp, toch interne schijven. Mijn pc heeft 5 interne schijven eEn die behouden altijd dezelfde opstelling. Of begrijp ik jouw antwoord nu verkeerd?
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: 5.4.0-135 is geinstalleerd, maar PC blijft opstarten in 5.4.0-132

Berichtdoor Joan » Do 02 Feb 2023, 14:43

@ dirkjan
Het is een aanvulling op de meldingen over grub. Verder heeft het geen bedoeling voor het onderwerp.
Zoals ik beschreef. Aanpassen van grub op een externe kan aanleiding zijn voor startproblemen op interne schijven. Dit geldt ook voor installatie van andere systemen op vaste schijven.
Als grub van een interne schijf niet goed wordt geplaatst, kunnen problemen ontstaan door een niet aangepast grubmenu (grub-install).
Als een andere kern wordt geïnstalleerd, moet ook grub voor die installatie worden aangepast. Verwijst grub niet voor alle schijven dat naar dezelfde locatie, dan kan het ook niet voor alles aangesloten system werken.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten