Uitgefaseerde sleutelbos

Vragen over software en applicaties
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 394
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Uitgefaseerde sleutelbos

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Za 22 Jul 2023, 11:24

Bij het updaten van de software-repositories krijg ik altijd een waarschuwing "W: https://repo.skype.com/deb/dists/stable/InRelease: De sleutel wordt opgeslagen in de uitgefaseerde sleutelbos (/etc/apt/trusted.gpg) in trusted.gpg, raadpleeg de afdeling UITFASERING (DEPRECATION) in apt-key(8) voor details.". Blijkbaar staat de sleutel voor Skype in een uitgefaseerde sleutelbos. Hoe krijg ik die sleutel dan in de juiste sleutelbos?
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Uitgefaseerde sleutelbos

Berichtdoor dirkjanl » Za 22 Jul 2023, 15:20

Ha, ja, ik heb hetzelfde met 'audio-recorder´.

W: http://ppa.launchpad.net/audio-recorder ... /InRelease: De sleutel wordt opgeslagen in de uitgefaseerde sleutelbos (/etc/apt/trusted.gpg) in trusted.gpg, raadpleeg de afdeling UITFASERING (DEPRECATION) in apt-key(8) voor details.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Uitgefaseerde sleutelbos

Berichtdoor emvedeesje » Za 22 Jul 2023, 17:58

Heb dat ook al gezien, doch snap de uitleg niet wat je er nu eigenlijk moet mee doen.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 394
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Uitgefaseerde sleutelbos

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Za 22 Jul 2023, 20:24

Er staat een oplossing beschreven op het Engelstalig forum. https://forums.linuxmint.com/viewtopic. ... 2&t=377591 Ik ga dat uitproberen en als het lukt een kort overzicht posten.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 394
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Uitgefaseerde sleutelbos

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Zo 23 Jul 2023, 09:44

Ik heb de uitleg van het Engelstalig Mint-forum niet gevolgd, maar wel die van het Ubuntu-forum https://www.omgubuntu.co.uk/2022/06/fix ... -on-ubuntu

Het komt er op neer de sleutels die nog in het /etc/apt/trusted.gpg steken naar de map /etc/apt/trusted.gpg.d over te brengen. Als je met je bestandsprogramma (in mijn geval Nemo) naar bedoelde map gaat, dan zal je merken dat daar al een pak sleutels in staan. Het zijn de sleutels van de pakketten die al op de juiste plaats staan.

In mijn geval stond de sleutel voor het programma Skype nog in /etc/apt/trusted.gpg en niet in de map /etc/apt/trusted.gpg.d, waardoor ik de waarschuwing van die uitgefaseerde sleutelbos kreeg.

Ik kan die sleutel op 2 manieren vinden. Enerzijds met het commando

Code: Selecteer alles

apt-key list
of ook in Bijwerkbeheer -> Bewerken -> Pakketbronnen -> Autenticatiesleutels.
Voor het pakket Skype kreeg ik volgende informatie via bedoeld terminal-commando

Code: Selecteer alles

/etc/apt/trusted.gpg
--------------------
pub rsa2048 2016-06-22 [SC]
D404 0146 BE39 7250 9FD5 7FC7 1F30 45A5 DF75 87C3
uid [onbekend] Skype Linux Client Repository <se-um@microsoft.com>
sub rsa2048 2016-06-22 [E]
Je merkt dus al op de eerste lijn, dat de sleutel zich in /etc/apt/trusted.gpg bevindt en niet in de map /etc/apt/trusted.gpg.d
We brengen de sleutel nu over naar bedoelde map. Hiervoor hebben we de 8 laatste digits van de sleutel nodig (zonder spatie!), dus in mijn geval

Code: Selecteer alles

DF7587C3
Het bedoelde pakket noemt skype en met onderstaand commando wordt de juiste sleutel aangemaakt

Code: Selecteer alles

sudo apt-key export DF7587C3 | sudo gpg --dearmour -o /etc/apt/trusted.gpg.d/skype.gpg
Updaten van de repositories mag nu geen waarschuwing meer geven en dus na

Code: Selecteer alles

sudo apt update
of Update in het bijwerkbeheer krijg ik de waarschuwing niet meer.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Uitgefaseerde sleutelbos

Berichtdoor dirkjanl » Zo 23 Jul 2023, 13:56

Mooi, ik heb het voor Audio-recorder ook zo gedaan: (de juiste naam was een klein beetje min of meer voor de hand liggend giswerk)

Code: Selecteer alles

sudo apt-key export ACF9669F | sudo gpg --dearmour -o /etc/apt/trusted.gpg.d/audio-recorder.gpg

En kreeg dit toen als eerste te zien:

Code: Selecteer alles

Warning: apt-key is deprecated. Manage keyring files in trusted.gpg.d instead (see apt-key(8)).
Dan de update uitvoeren:

Code: Selecteer alles

sudo apt update
de update lijst, eindigend met

Code: Selecteer alles

Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd... Klaar
De statusinformatie wordt gelezen... Klaar
1 pakket kan opgewaardeerd worden. Voer 'apt list --upgradable' uit om het te zien.
En de waarschuwing verschijnt niet meer. Bedankt!
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten