bluetooth maakt geen audioverbinding

Audio, Muziek, ...
Lucien
Held
Held

bluetooth maakt geen audioverbinding

Berichtdoor Lucien » Zo 08 Okt 2017, 00:59

Ik heb een bluetooth ontvanger op mijn audioversterker (beide van Advance Acoustic). Daarmee kan ik vanaf mijn smartphone muziek afspelen op mijn audio installatie. Het werkt alleen niet met de bluetooth van mijn laptop (Lenovo Thinkpad X250 i7 met Linux Mint 18.2). De ontvanger heet WTX-500 en hij wordt ook gezien door de laptop. Maar er achter staat 'niet ingesteld'. Er valt ook niets aan te klikken of in te stellen. Ik hoorde dat bluetooth audio niet door Linux Mint wordt ondersteund.Klopt dat en hoe los ik dit op?
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Re: bluetooth maakt geen audioverbinding

Berichtdoor Joan » Zo 08 Okt 2017, 01:57

Mint 18.2 Cinnamon 64bit , werk. Mint 17.3 Cinnamon 64bit , archief.
LMDE op laptop en RasberyPy met Debian, soms.
Lucien
Held
Held

Berichtdoor Lucien » Zo 08 Okt 2017, 14:44

Dank voor de links. De link www.bluez.org biedt een recente download om problemen met bluetooth op te lossen. Dat is een tar-bestand dat ik heb gedownload en nu dus in mijn map downloads staat. Vervolgens vond ik een glashelder stappenplan hoe een tar in linux te installeren. Dat stappenplan lukt en je moet dan o.a. de naam van het tar-bestand invullen, maar bij 'enter' krijg ik de melding dat die map niet bestaat. Hij is toch goed ingetikt.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Zo 08 Okt 2017, 15:57

Het gaat kennelijk om het uitpakken van het .tar in de terminal?
Je moet dan wel het hele path van het bronbestand en doelbestand invullen. Dit kun je met kopie en plak in de terminal zetten, dan wel even file:// verwijderen (een slash laten staan).

Als je met rechts op het bestand klikt, krijg je dan geen menu met de mogelijkheid om het uit te pakken?
Probeer anders Archiefbeheer (in het Menu) handmatig.
Lucien
Held
Held

Berichtdoor Lucien » Ma 09 Okt 2017, 15:42

Heb nu het hele bronbestand ingevuld en opnieuw het stappenplan uitgevoerd (zie: Tar bestanden uitpakken in Linux-Wikihow), maar nog geen succes (nu ook melding 'kan niet openen' naast 'bestand onbekend'). Toen las ik op een site de tip van iemand dat een tar xz geopend moet worden met xJf (hoofdletter J) in plaats van met xz of xfz (formeel moet xfz alle tar extenties kunnen openen, maar dat werkt dus blijkbaar niet altijd). Daarna werkte het inderdaad.
De procedure om bluetooth in Mint te laten werken, gaat bij mij dus als volgt: blueman downloaden uit Synaptic. Daarna de meest actuele link uit www.bluez.org installeren (het tar.xz bestand). Dan het stappenplan uit de site 'Tar bestanden uitpakken in Linux-Wikihow' in de terminal uitvoeren. Is bij mij als volgt: na het dollarteken intikken (spatie)tar(spatie)-xJf(spatie)home/lucien/Downloads/bluez-5.47.tar.xz Dan het tweede bluetooth icoon dat is ontstaan aanklikken. Daar is de ontvanger (mijn WTX-500) zichtbaar. Er op klikken en laten verbinden. Als je dan nog niets over de geluidsinstallatie hoort, maar wel op je laptop, de weergave daarop wijzigen van de interne speakers naar de externe weergave. Misschien hebben mensen iets aan mijn ervaring. Dank voor de adviezen.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Ma 09 Okt 2017, 21:19

Oplossingen zijn altijd welkom. Bedankt voor het melden van een werkende oplossing.

Terug naar “Audio”