Krakend geluid Dell inspiron 6400 alleen met linux.

Audio, Muziek, ...
Lex
Nieuweling
Nieuweling

Krakend geluid Dell inspiron 6400 alleen met linux.

Berichtdoor Lex » Vr 26 Apr 2013, 09:15

Beste Linux hobbyisten.

Ik zit met het grote geluid kraak probleem.

Hopelijk kunt u mij er vanaf helpen.

Dit blijkt zich zowel bij linux suse als linux mint voor te doen.

Universeel krakend geluid zowel bij de ingebouwde SigmaTel STAC9200 geluidskaart als bij M-Audio USB speakers.

Hoe kom ik van dit vreselijke krakende geluid af.

PS. Onder Windows geen enkel probleem dus puur een Dell inspiron 6400 / Linux audio probleem.

Lex
bas
Guru
Guru

Re: Krakend geluid Dell inspiron 6400 alleen met linux.

Berichtdoor bas » Vr 26 Apr 2013, 11:03

Aller eerst welke versie van Mint gebruik je? En wat bedoel je precies met krakend geluid?
Is het een soort bromtoon of echt kraken of wat anders?
Acer Aspire 5749: Linux Mint Debian Edition Cinnamon

dropbox

Twitter @bdekruijf

Afbeelding
Lex
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Lex » Vr 26 Apr 2013, 18:19

Tja een rommelend gerommel door het geluid heen, zowel bij films als bij streamings.

Linux mint herkende de Roland EDIROL MA-1EX USB speakers automatisch het gekke is dat het gekraak/gerommel in het geluid zowel bij mijn interne audio als bij de USB speakers voor komt zowel bij suse 12.3 als bij Mint C.

Geen idee hoe het komt en waardoor en hoe ik het op kan lossen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Lex
bas
Guru
Guru

Berichtdoor bas » Vr 26 Apr 2013, 19:09

Geluid is altijd een lastig iets, vooral als er een storend geluid door komt. Even een gekke vraag wat voor stekker zit er aan, en in wat voor stopcontact zit die?

dropbox

Twitter @bdekruijf

Afbeelding
Lex
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Lex » Vr 26 Apr 2013, 22:34

De speakers worden via USB aangesloten, gekoppeld met een 3.5mm verbinding kabeltje naar de 2e speaker.

Het ligt niet aan de speakers die werken namelijk probleemloos onder Windows7 en XP.

Het gekraak komt zowel voor bij de interne audio chip SigmaTel STAC9200 als bij de USB speakers M-Audio.

Vanavond viel op dat het krakend geluid bij een klein scherm minder erg is dan bij een volledig scherm.

Raar probleem dat alleen bij Linux voorkomt.

Lex.
bas
Guru
Guru

Berichtdoor bas » Vr 26 Apr 2013, 22:57

Ik doelde op de stekker van de laptop.
Het lijkt mij eerder een hardware iets dan een software iets, en dan bijvoorbeeld een aardlus.
Maar ik weet dit natuurlijk niet zeker.

dropbox

Twitter @bdekruijf

Afbeelding
Lex
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Lex » Za 27 Apr 2013, 10:20

Bedankt voor de reactie.

Ik heb gisteren een oproep geplaatst op het grote DELL forum.

Dit is volgens mij een geluid mixer probleempje tussen mijn Dell Inspiron 6400 en linux.

Het komt zowel voor bij Linux Suse als bij Linux Mint. Waarschijnlijk maken beide gebruik van dezelfde linux kernel 3.8.5.

Het probleem doet zich voor bij zowel de interne geluidskaart als bij de USB speakers. Wat het ergst is bij het bekijken van streaming's Uitzending gemist, RTL Gemist is helemaal een ramp. dan lijkt het wel het knetterend van een frituurpan.

Bij exact dezelfde hardware komt dit probleem dus niet voor bij Windows7 en XP.

Bij het bekijken van films is het gekraak veel minder veelal zelfs weg.

Gisteren nog even gegoogeld vond alleen maar lotgenoten met hetzelfde probleem en vond geen oplossing.

Ik zit nog te denken aan een zeer te hoge CPU belasting maar dan moet de ventilatie heel hard gaan draaien en dat gebeurd ook niet.

Bestaat er voor Mint geen CPU meter voor op het bureaublad?

Het blijft toch een vreemd probleem

Lex
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Zo 28 Apr 2013, 15:45

Mss heb je hier iets aan, stond in een mail van een kennis :

By the way...

Op m'n netbook staat nu voorlopig 1 distro en dat is LMDE. M'n laptop bestaat nu uit Ubuntu Studio 13.04 daar de nieuwe project leider ervoor gezorgt heeft dat 2 audio problemen opgelost werden. Eén probleem was met jackd2 en de andere met pulse audio. Hij is zelfs bij het Debian Multimedia team gegaan om bekend te raken met het ontwikkelings proces en zo ook de 'fixes' wat betreft Jackd (QJackCTL) etc. terug te koppelen naar Debian en alle daarop gebaseerde distro's zodat de muziek productie soepeler verloopt.
Ik heb 13.04 getest en was verbaasd over hoe goed het geluid is als je jack met wat synths gebruikt. Er zit geen krakend geluid meer in nu als de Real Time z'n piek bereikt, QjackCtl crasht niet meer als je 'm start of stopt, voorheen moest je even uit en weer inloggen om 'm weer werkende te krijgen. Deze updates zijn ook in 12.04 en 12.10 beland wat ik een verstandige zet vind.
Mr. B
Held
Held

Berichtdoor Mr. B » Zo 28 Apr 2013, 16:48

Lex schreef:Dit is volgens mij een geluid mixer probleempje tussen mijn Dell Inspiron 6400 en linux.

Het komt zowel voor bij Linux Suse als bij Linux Mint. Waarschijnlijk maken beide gebruik van dezelfde linux kernel 3.8.5.

Waarschijnlijk is niet zeker.... ;) Dat moet je van tevoren toch eerst even zelf na gaan om het geheel zeker te weten anders kom je namelijk nog geen stap verder.

openSUSE 12.3 maakt gebruik van de 3.7.10 kernel.
Welke Mint versie je gebruikt kan ik nergens uit de posts halen. Linux Mint C. is Mint met Cinnamon, dat is duidelijk maar... welke versie nummer? Mint 13 LTS, Mint 14, LMDE (Linux Mint Debian Edition) 201303??
Dat staat nergens vermeld namelijk en is wel van groot belang, des te beter de info die gegeven wordt des te beter we met z'n allen kunnen helpen zoeken naar een oplossing. :)

Mint 13 LTS heeft de 3.2 kernel
Mint 14 de 3.5 kernel
LMDE heeft de 3.2.0-4 kernel

Dit zijn de kernels die standaard geleverd worden met een distro als deze uit komt. Daarbij komt dat Mint de kernels nooit update om de simpele reden om regressie tegen te gaan. Stabiliteit staat bij Mint voorop.

Hoe hoog heb je het volume staan? 100% of hoger (dat is ook mogelijk namelijk en moet je mee opletten)? Als het volume in opensuse of Mint op 100% staat zet 'm eens wat lager, 95% is meestal goed genoeg. 100% en daarboven kan zeker problemen geven.

En wat gebruik je voor een programma voor de films en streaming? VLC, Mplayer, Totem....? VLC heeft ook een volume slider die op 100% en gaat tot 200%, zo gauw je deze hoger zet heb je het ook al hangen en kraakt het geluid.

Kijk ook eens in de Sound Settings van de volume regeling of je daar kan switchen tussen verschillende Outputs, misschien dat daar iets niet goed staat.

Wat betreft jackd2/QJackCTL, wat het meeste wordt gebruikt in audio productie voor de real time functie te gebruiken, werkt met sommige programmas. Je zou deze ook eens kunnen proberen als je geen oplossing vindt, deze staat standaard niet geinstalleerd.
nomko

Berichtdoor nomko » Zo 28 Apr 2013, 22:32

bas schreef:Ik doelde op de stekker van de laptop.
Het lijkt mij eerder een hardware iets dan een software iets, en dan bijvoorbeeld een aardlus.
Maar ik weet dit natuurlijk niet zeker.

Hier zou ik ook eerst een antwoord op willen zien. Eerst uitsluiten dat het geen aardlus is. Dan verder kijken of hardwarematig is of softwarematig is.

Een aardlus kan ook een aardige bromtoon geven wat goed te horen is in de speakers.

De topicstarter lijkt hier geen reactie op te willen geven???
Mr. B
Held
Held

Berichtdoor Mr. B » Zo 28 Apr 2013, 23:15

De topic starter gaf duidelijk aan dat het onder XP en Windows 7 wel goed werkt en het alleen onder linux dus een ramp blijkt te zijn met de hardware die hij heeft zover ik het uit zijn reacties kan halen. ;)

Dus we kunnen die aardlus wel uitsluiten. Als het probleem zich dus ook voor zou doen op Windows 7 en XP dan zou ik zeggen ok, het lijkt me een hardwarematig probleem.
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Zo 28 Apr 2013, 23:51

Ik sluit me volledig aan bij Mr. B.

Een aardlus heb je met ieder OS last van.

Daar komt bij dat ik nog nooit heb meegemaakt dat een aardlus een kraak veroorzaakt, wel een brom.

Ik zeg niet dat het niet mogelijk zou zijn, kan ook nog zijn dat wat de 1 een brom noemt de ander een kraak vind.

Iig is het een rot probleem.

Slechte kontakten zou ook een oorzaak kunnen zijn. Maar zowel met de interne geluidskaart als de externe ( de usb speakers ) geloof ik daar niet in, zou wel toevallig zijn als de usb poort(en) ook rot zijn
bas
Guru
Guru

Berichtdoor bas » Ma 29 Apr 2013, 22:31

Omdat de een het brom noemt en de andere een kraak, dacht ik een aardlus uit te sluiten. Ik sluit me er bij aan dat het bij ieder os zou moeten zijn dan, lijkt me sterk dat win er dan geen last van heeft.
Het is een rot probleem dat is zeker, maar ik weet het zo even op software matig niet.

dropbox

Twitter @bdekruijf

Afbeelding
Robertmync
Nieuweling
Nieuweling

Krakend geluid Dell inspiron 6400 alleen met linux

Berichtdoor Robertmync » Zo 28 Dec 2014, 07:46

Ik ben de laatste tijd de geweldige MIDI-mogelijkheden van Logic Express aan het ontdekken. Ik heb al een aantal aardige simulaties van bekende instrumenten gehoord, alleen nog niet die van de Fender Rhodes.

Heeft iemand een tip voor mij welke instellingen ik kan doen en welke plug-ins ik kan gebruiken om dit geluid te imiteren?

Alvast bedankt

Terug naar “Audio”