Wil weer inlogscherm bij opstarten

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
EllenW
Nieuweling
Nieuweling

Wil weer inlogscherm bij opstarten

Berichtdoor EllenW » Di 12 Sep 2017, 18:32

Ik heb nu Linux Mint 18.2 Sonya Cinnamon geinstalleerd op mijn laptop. Bij de schone installatie heb ik er voor gekozen om automatisch in te loggen bij opstarten. Dit wil ik nu ongedaan maken. Helaas kan dit niet meer via het menu Voorkeuren voor aanmeldvenster. Ik heb begrepen dat er nu LightDM op staat die dit niet meer weergeeft.
Wel kan ik op het internet vinden hoe je via de terminal kunt instellen om automatisch in te loggen maar omgekeerd kom ik niets tegen.
Als ik mijn laptop na slaapstand weer wil gebruiken krijg wel een inlogscherm.
Wie kan mij helpen?
EllenW
Nieuweling
Nieuweling

Re: Wil weer inlogscherm bij opstarten

Berichtdoor EllenW » Wo 13 Sep 2017, 11:09

In een Duits filmpje op Youtube wordt aangegeven hoe je inloggen automatisch kunt instellen.
https://youtu.be/yy3lSc3oMC0
Aan het eind wordt er uitgelegd hoe dit weer ongedaan te maken. Alleen begrijp ik het niet helemaal. Kun je zomaar het bestand verwijderen of moet er nog iets gebeuren in de terminal?
Er wordt ook verteld dat in de volgende release 18.3 de visuele optie weer teruggebracht gaat worden. Ik hoop het, dat zou het een en ander voor een beginner gemakkelijker maken.
erikapekop
Junior
Junior

Berichtdoor erikapekop » Wo 13 Sep 2017, 11:39

Hallo Ellen,
Ik ben ook niet zo thuis in computers, maar het lukt me nu al een jaar of twee aardig goed om Mint te gebruiken.
Ik wil je even wijzen op het bestaan van een handige site, die je helpt om alles goed in te stellen, ik snap totaal niet wat ik doe, maar het wordt wel uitgelegd en belangrijker nog: het werkt! :
https://sites.google.com/site/computert ... -pakketten

Dan over het probleem wat je aankaart: misschien heb je hier iets aan:
https://sites.google.com/site/computertip/9 en scroll een stukje naar beneden naar:
Installeer ook de aanmeldvensterbeheerder LightDM van 18.2

Groet, Erik
EllenW
Nieuweling
Nieuweling

Re: Wil weer inlogscherm bij opstarten in 18.2

Berichtdoor EllenW » Wo 13 Sep 2017, 15:22

Erik, dank je wel voor de links. De 10 ingrepen heb ik ook gedaan, ook ik snap er niets van. Deze site had ik een tijd geleden al doorgenomen. De tweede link gaat over opwaarderen van Mint naar 18.2. Ik heb een schone installatie gedaan van 18.2, dus geen opwaardering. Dus ik heb LightDM al meegeïnstalleerd gekregen.
Met LightDM in 18.2 kun je niet meer visueel instellen of je automatisch wilt inloggen bij opstarten of niet.
Dit moet nu ergens in het systeem veranderd worden en daar ben ik naar op zoek.
Pjotr
Held
Held

Berichtdoor Pjotr » Wo 13 Sep 2017, 16:19

Dat zou als volgt moeten lukken:
https://sites.google.com/site/computert ... aan-maken-
(punt 5.1, linkerkolom)
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 18.2
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken, niets is geheel veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. (Ramana)
EllenW
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor EllenW » Wo 13 Sep 2017, 16:56

Pjotr super bedankt. Ik ga het proberen. Deze tekst had ik nog niet gelezen. Het is ook best veel info allemaal in een keer.
Pjotr
Held
Held

Berichtdoor Pjotr » Wo 13 Sep 2017, 17:00

EllenW schreef:Pjotr super bedankt. Ik ga het proberen. Deze tekst had ik nog niet gelezen. Het is ook best veel info allemaal in een keer.

Ik heb deze instructie pas zojuist toegevoegd aan m'n webstek. :)
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 18.2
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken, niets is geheel veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. (Ramana)
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Wo 13 Sep 2017, 20:33

Pjotr,
Mijn aanmelding gaat met wachtwoord en er is geen /etc/lightdm/lightdm.conf aanwezig.
Zit er verschil in de afwezigheid van dit bestand en de aanwezigheid daarvan als in "Hoe kan ik automatisch aanmelden weer ongedaan maken?" dat overigens ook geen actieve commando's heeft?
Mint 18.2 Cinnamon 64bit , werk. Mint 17.3 Cinnamon 64bit , archief.
LMDE op laptop en RasberyPy met Debian, soms.
erikapekop
Junior
Junior

Berichtdoor erikapekop » Do 14 Sep 2017, 09:12

@ Ellen: ik had je de link van opwaarderen naar 18.2 gestuurd, omdat daar een stukje staat over het aanmeldgebeuren. Fijn dat je er met Pjotr's hulp nu mee uit de voeten kunt.

@Pjotr: Welkome aanvulling. Ik hoop dat ik mijn computer (na deze bijgewerkt te hebben van 18.1 Cinamon naar 18.2) nu aan kan zetten zonder wachtwoord.

Terug naar “Newbie vragen”