Budgie desktop op Mint 19?

Gnome, KDE, fluxbox en meer
frits

Budgie desktop op Mint 19?

Berichtdoor frits » Za 02 Mar 2019, 13:55

Ik werk al een tijdje met Ubuntu Budgie 19.04 Disco. Iemand hier al de Budgie omgeving op Mint 19 geïnstalleerd? Zou voor mij een mooie combinatie zijn. De Mint solide basis met een Budgie (lichte) werkomgeving i.p.v. Mate of XFCE.

Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 270
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: Budgie desktop op Mint 19?

Berichtdoor Arie » Zo 03 Mar 2019, 17:28

Niet gedaan. Maar als je dat van plan bent zou ik Mint Xfce als basis nemen. Evt na installatie van Budgie alles van Xfce verwijderen.
Mijn voorkeur zou echter uitgaan naar naar Ubuntu Budgie, Mint is echt niet meer solide dan Ubuntu.
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Linux Mint Cinnamon 21.2 LTS
LMDE 5 Cinnamon
Gebruikersavatar
nomko
Junior
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: Do 21 Jan 2016, 09:06

Re: Budgie desktop op Mint 19?

Berichtdoor nomko » Zo 03 Mar 2019, 18:27

Ik werk al een tijdje met Ubuntu Budgie 19.04 Disco. Iemand hier al de Budgie omgeving op Mint 19 geïnstalleerd? Zou voor mij een mooie combinatie zijn. De Mint solide basis met een Budgie (lichte) werkomgeving i.p.v. Mate of XFCE.
Effe hier iets rechtszetten:
Linux Mint is gebaseerd op Ubuntu elke weer gebaseerd is op Debian. Ongeacht welke Mint versie je neemt (behalve de LMDE versie) neem je niks meer en minder dan basis van Ubuntu met extra toegevoegde pakketten wat Ubuntu omtovert Linux Mint, de extra Mint repositories. Om te beweren dat Mint daardoor dan solider is dan Ubuntu slaat wal noch kant omdat beide distributies gebruik maakt van dezelfde bibliotheek bestanden, systeembestanden en repositories. Wat Mint anders maakt dan Ubuntu is de vele malen grotere gebruikersvriendelijkheid ten opzichte van Ubuntu. Ook multimedia ondersteuning bijvoorbveeld is stukken beter geregeld onder Mint dan onder Ubuntu (bij Ubuntu is nog steeds traditiegetrouw het, na de installatie va Ubuntu, handmatig installeren van extra multimedia pakketten nog gemeengoed). Dat is het enige grote wezenlijke verschil.

Budgie is een desktopomgeving welke onafhankelijk werkt van welke distributie dan ook. Budgie is als desktop omgeving geadopteerd door o.a. Arch Linux, Manjaro, Ubuntu maar is de standaard desktop omgeving van Solus. In feite is de Budgie desktop ook ontwikkeld door het Solus project.

Omdat Budgie opgenomen is in de repository van Ubuntu (de Bionic en Bionic-Update repository) kan je deze dus zo installeren onder Ubuntu en ook onder Mint. Installeren onder Ubuntu klinkt zinloos daar er een Ubuntu Budgie versie bestaat.

Waar je wel op moet letten is onder welke versie van Mint het je wilt gaan installeren. Doe je het onder Cinnamon (een GNOME based desktop omgeving) dan kan je wat meer problemen verwachten tussen Cinnamon en Budgie dan bijvoorbeeld als je Xfce of Mate als basis gaat gebruiken. Dus wil je Mint met Budgie desktop, in feite zou je dan gewoon Ubuntu Budgie met enkele Mint specifieke pakketten/applicaties verkrijgen na installatie van Budgie op Mint, doe het dan met een desktop omgeving waar je de minste problemen mee kan verwachten. Verwacht wel kruisbestuivng tussen Budgie en Mint pakketten maar de Mint pakketten die je niet wilt kan je dan gewoon verwijderen.

Succes!
Mijn laptop:
MSI GE70-2PE*Quad core Intel Core i7-4710HQ*Kingston 16 GB RAM*Intel 4th Gen. Integr. GPU/NVidia GeForce GTX860M*Qualcomm Atheros Killer E2200/Intel Wireless 3160*Linux Mint 18.3 Cinnamon
Gebruikersavatar
EvanC
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 92
Lid geworden op: Zo 25 Sep 2016, 19:02

Re: Budgie desktop op Mint 19?

Berichtdoor EvanC » Zo 03 Mar 2019, 19:22

Het is een misvatting dat Budgie een lichte desktopomgeving is. Voor comfortabel gebruik wordt 4GB RAM aangeraden.
Voor Ubuntu (Gnome) en Linux Mint (Cinnamon) is dat 2GB.
Dell XPS 13: Fedora 39 Cinnamon + GNOME Boxes
frits

Re: Budgie desktop op Mint 19?

Berichtdoor frits » Zo 03 Mar 2019, 20:29

Ik ga Mint Mate gebruiken en Budgie toevoegen. Kijken hoe dat gaat werken.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Budgie desktop op Mint 19?

Berichtdoor Joan » Zo 03 Mar 2019, 21:25

@ EvanC;
Het is niet zozeer van belang hoeveel geheugen het gebruikt, maar HOE het wordt gebruikt.
Met slim programmeren kan je veel geheugen besparen door verwijzingen in/naar het beschermde en beveiligde systeem geheugen te gebruiken in plaats van programmadelen in het werkgeheugen. Het vergt echter wel meer kennis en tijd om zo'n complexe programmaverzameling goed te laten werken.
Hoe zou anders een 2GB grote Linux Mint iso in een werkgeheugen van 2GB kunnen werken?
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
EvanC
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 92
Lid geworden op: Zo 25 Sep 2016, 19:02

Re: Budgie desktop op Mint 19?

Berichtdoor EvanC » Ma 04 Mar 2019, 21:11

In VMware heb ik Linux Mint 19.1 Xfce geinstalleerd en van de Budgie desktopomgeving voorzien.
Voordeel is dat de taakbalk dan geen applicatiestarters meer heeft die vensterknoppen aanmaken. De taakbalk werkt nu op de manier van Linux Mint 19.1 Cinnamon.
Een dock die hetzelfde gedrag heeft is dan niet meer nodig.
Aplicaties kunnen nu vanuit de taakbalk gestart, geminimaliseerd en gesloten worden:

Afbeelding
Dell XPS 13: Fedora 39 Cinnamon + GNOME Boxes
Gebruikersavatar
EvanC
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 92
Lid geworden op: Zo 25 Sep 2016, 19:02

Re: Budgie desktop op Mint 19?

Berichtdoor EvanC » Wo 06 Mar 2019, 02:13

@ EvanC;
Het is niet zozeer van belang hoeveel geheugen het gebruikt, maar HOE het wordt gebruikt.
Ik begrijp de strekking van je bijdrage. Echter is het als Linux eindgebruiker zonder kennis van programmeertalen voor mij onmogelijk om daar ook maar iets mee te kunnen doen.
Anderzijds kun je dan ook stellen dat de ontwikkeling van de Budgie desktopomgeving nog niet optimaal is.
Als je de vereisten erop naslaat is het merkwaardig dat Budgie in Solus minder belastend werkt dan in Ubuntu (2GB versus 4GB).

Het is complexe materie.
Dell XPS 13: Fedora 39 Cinnamon + GNOME Boxes
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Budgie desktop op Mint 19?

Berichtdoor Joan » Wo 06 Mar 2019, 20:14

Steeds meer mensen gebruiken programma's zonder ICT kennis, daarom is het lastig om mensen als "Jip en Janneke" een duidelijke uitleg te geven.
Zo ook met Linux Mint. Dat werkt goed met 2GB werkgeheugen als je doet wat velen ook op hun smartphone doen. Als je echter wat meer wilt zoals fotobewerking, gamen of administratie (LibreOffice) dan zit je al snel bij 4GB.
Dat er zoveel verschil zit in gebruik van werkgeheugen ligt echt aan de verwerking van de verschillende programma onderdelen en applicaties in het geheel.
Bedenk dat Ubuntu een uitgebreide disto is en waarschijnlijk lastig om Budgie onderdelen te vervangen door of te integreren in bestaande Ubuntu onderdelen.
Hoe Solus in elkaar zit weet ik niet, maar het kan zijn dat dat minder uitgebreid is en een beetje meer programmatuur maakt dan niet zoveel verschil.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
nomko
Junior
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: Do 21 Jan 2016, 09:06

Re: Budgie desktop op Mint 19?

Berichtdoor nomko » Ma 11 Mar 2019, 12:00


Voordeel is dat de taakbalk dan geen applicatiestarters meer heeft die vensterknoppen aanmaken. De taakbalk werkt nu op de manier van Linux Mint 19.1 Cinnamon.
Let op! Maak niet de fout door te zeggen dat Budgie op eenzelfde manier werkt als Cinnamon. Beide desktop omgevingen hebben hun oorsprong of basis liggen in Gnome 3. Dus zoals Gnome 3 werkt, zo werkt Cinnamon ook en zo werkt Budgie ook.
Mijn laptop:
MSI GE70-2PE*Quad core Intel Core i7-4710HQ*Kingston 16 GB RAM*Intel 4th Gen. Integr. GPU/NVidia GeForce GTX860M*Qualcomm Atheros Killer E2200/Intel Wireless 3160*Linux Mint 18.3 Cinnamon
frits

Re: Budgie desktop op Mint 19?

Berichtdoor frits » Zo 31 Mei 2020, 09:22

Even terugkomen op mijn topic. Ik ben sinds kort van Ubuntu Budgie 19.10 naar 20.04 gegaan. Budgie is wel mijn favoriete desktop.

Als Mint 20 uit is ga ik het proberen op mijn Lenovo X201 met Mint Mate als basis.

Terug naar “Desktops en Window Managers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten