Problemen met KDE op Linux Cinnamon

Gnome, KDE, fluxbox en meer
Anouk
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: Za 08 Feb 2020, 17:43

Problemen met KDE op Linux Cinnamon

Berichtdoor Anouk » Za 08 Feb 2020, 17:57

Mijn vriend en ik hebben Linux Mint Cinnamon 19 met KDE Plasma 5 geïnstalleerd.

KDE werkt nu niet goed en ik heb problemen:
- Ik kan sommige vensters niet slapen en ze hebben geen afsluitknop (rechts)
- Sommige programma's kunnen niet naar taakbalk (onderaan) geminimaliseerd.
- Als ik in menu naar Look and Feel zoek, dan krijg ik een leeg venster met alleen buttonknoppen OK en Cancel en verder niets.

Ik denk dat KDE niet goed is geïnstalleerd. Wat kan ik doen?
Mijn vriend woont ver weg en hij kan niet bij mij komen.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1577
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Problemen met KDE op Linux Cinnamon

Berichtdoor stegiman » Za 08 Feb 2020, 23:10

Kan je zeggen hoe je dat geïnstalleerd had?
Na heel wat zoeken kon ik op deze pagina(klik) voor Linux Mint vinden.

Als je dat niet zo had gedaan kan je beter verwijderen. Eventueel TimeShift gebruiken.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 524
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Problemen met KDE op Linux Cinnamon

Berichtdoor mutse » Zo 09 Feb 2020, 20:59

Mijn vriend en ik hebben Linux Mint Cinnamon 19 met KDE Plasma 5 geïnstalleerd.

Dat had je beter niet gedaan.

Hopelijk heb je een single installatie op jou computer.

Dan is een herinstallatie van LinuxMint 19.3 Cinnamon de beste optie.

Voorafgaand aan de herinstallatie, alle data en belangrijke foto's/documenten op een externe Hdd of USB-stick kopiëren.
En, gebruik/of installeer dan de KDE omgeving NIET.
Cinnamon is al heel ruim voorzien van 'toeters en bellen' --- eigenlijk is Linux Mint 19.3 - Maté - nog beter ( is minder omvangrijk en soberder en neemt minder ruimte in ... maar ach smaken verschillen --- voel je vrij).

Een heel interessante webstek is de volgende (neem maar eens ruim de tijd om die door te nemen -- gebruik daaruit, indien nodig, wat voor jou bruikbaar is):

https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/2.html
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Anouk
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: Za 08 Feb 2020, 17:43

Re: Problemen met KDE op Linux Cinnamon

Berichtdoor Anouk » Ma 10 Feb 2020, 14:27

Iemand heeft aan mij uitgelegd dat het niet uit maakt welk desktop environment (bijv. Gnome, KDE, MATE, enz.) je op Linux installeert.

Ik heb contact opgenomen met PC studentenhulp. Er komt op woensdagavond iemand bij mij thuis om mij te helpen.
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: Problemen met KDE op Linux Cinnamon

Berichtdoor Maik » Di 11 Feb 2020, 05:51

Als je persé KDE wil gebruiken dan raad ik aan Kubuntu 18.04 LTS te downloaden en te installeren. Voor hulpvragen omtrent Kubuntu moet je bij het Ubuntu NL forum zijn. Of als je altijd de laatste KDE Plasma desktop versie wil dan is KDE Neon aan te raden, deze is ook gebaseerd op Ubuntu LTS. Alleen is KDE Neon wat kaal dus je zal zelf programma's die je wil gebruiken moeten installeren. Als je vragen hebt over KDE Neon is het wat moeilijker om hulp te krijgen daar ze geen Nederlandstalig forum hebben.

On a sidenote, desktop omgevingen "mixen" is nooit echt een goed iets geweest op Linux en kan soms wat problemen met zich mee brengen.
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 524
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Problemen met KDE op Linux Cinnamon

Berichtdoor mutse » Di 18 Feb 2020, 14:10

Anouk is momenteel te vinden op het Ubuntuforum https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=107319.0 ( ze gebruikt nu Kubuntu)...
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: Problemen met KDE op Linux Cinnamon

Berichtdoor Maik » Di 18 Feb 2020, 19:51

Yep zag het. Ondanks tegen alle advies in Kubuntu 19.10 gaan gebruiken i.p.v. 18.04 LTS. Niet slim.
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Problemen met KDE op Linux Cinnamon

Berichtdoor Joan » Di 18 Feb 2020, 22:23

Als men het verschil niet kent en moet kiezen tussen de adviezen voor een oudere of de nieuwste, kan ik mij voorstellen dat je de nieuwste neemt. Of dat (niet) slim is weet ik niet want ook ik ken de verschillende voor of nadelen niet.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: Problemen met KDE op Linux Cinnamon

Berichtdoor Maik » Wo 19 Feb 2020, 08:03

Als iemand persé iets wil weten over en zich wil verdiepen in Linux distro's dan kan men zelf ook even wat meer info zoeken op het web. Zo heb ik het in het begin (2007) ook gedaan. Het intrenet is er niet voor niets en er is een massa aan informatie te vinden, ook in het Nederlands als het nodig mocht zijn. Niet alles hoef of moet voorgekauwd te worden imo, wat meer eigen initiatief kan nooit kwaad. Bij twijfel kan men natuurlijk nog altijd om raad vragen. Just my 2 cents.....

Maar goed, ik heb het voorgesteld en als de TS niet naar het advies wil luisteren is dat zijn of haar probleem. Als deze het laatste van het laatste wil hebben dan moet de TS maar naar een Rolling Release distro gaan. Eén keer installeren en maar blijven updaten. Maar omdat het om een beginneling gaat heb ik juist dat niet aangeraden of een tussenversie van *buntu en dus daarom een LTS versie geadviseerd.
De *buntu tussenversies zijn een soort van testversies voor de daaropvolgende LTS versie en deze tussenversies worden maar 9 maanden ondersteund, bevatten enkel nieuwere software versies en zijn in sommige gevallen minder stabiel.
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen

Terug naar “Desktops en Window Managers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast