Bijwerkbeheer II

Vragen over Mint Tools
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Bijwerkbeheer II

Berichtdoor Jamint » Za 01 Mei 2021, 20:35

Dag allemaal,

Net als Linuxmintforumlid Geert (zie: viewtopic.php?f=13&t=7261) ondervind ik ook een afwijking met Bijwerkbeheer in Linux Mint 20.1
Bij mij wordt na opstarten van Linux 20.1 wel automatisch gezocht naar updates, maar er wordt onterecht aangegeven dat het systeem up to date is. Dat is dus niet zo. ::) Het systeem is niet up to date.

Twee weken geleden viel mij op dat na ruim 3 weken Linux 20.1 niet te hebben gebruikt {1} er geen signaal kwam van het symbooltje in de menu-balk dat er updates waren. Zéér onwaarschijnlijk, Linux kennende.
Ik moest eerst Bijwerkbeheer starten en op de knop Verversen klikken om inderdaad een behoorlijk lange lijst van updates te zien die, voor alle duidelijkheid: allen probleemloos installeerden.

Zojuist ervoer ik dus weer exact hetzelfde scenario, na ongeveer 8 dagen Linux 20.1 weer eens te gaan gebruiken.
Noot: ik heb niets veranderd in de instellingen van Bijwerkbeheer.

Raadselachtig dus. Wat kan hier aan de hand zijn?

Bij voorbaat dank voor een reactie! :)


{1}
19.1 is nog steeds mijn meestgebruikte Linux installatie.
If it ain't broken, don't fix it.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Bijwerkbeheer II

Berichtdoor stegiman » Za 01 Mei 2021, 23:03

Kijk eens bij bijwerkbeheer / bewerken / pakkerbronnen
Bij officiële
Bij additional respositories -> komt dat ook overeen met uw pakketten want het kan zijn dat je elders download en daar geen adres toevoegt.

Ik heb wel LMDE4 maar geen probleem en is altijd geupdate.
Misschien vergeet je regelmatig dit:

Code: Selecteer alles

#!/bin/bash

sudo apt-get clean
sudo apt-get autoclean
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade
Je kan dat ook opslaan als sh bestand met tekstbestand.

Bijwerkbeheer is maar een onderdeel van Linux.
Vergelijk maar met Windows.
Windows zal automatisch updaten maar verwacht niet dat je ook bijvoorbeeld Adobe automatisch gaat updaten.
Daarvoor moet je zelf instellen.
Zo is dat ook bij bijwerkbeheer.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Bijwerkbeheer II

Berichtdoor Joan » Za 01 Mei 2021, 23:34

Kijk toch eens in Voorkeuren van Bijwerkbeheer bij 'Opties' en 'Automatisch verversen' of een tijd is ingesteld en AAN staat.
Kijk dan ook bij 'Automatiseren' of daar iets aan of uit staat. (bij mij alles UIT)

Daarnaast kan je via 'Programmabeheer' nog proberen 'Mintupdate' te verwijderen en opnieuw te installeren.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Bijwerkbeheer II

Berichtdoor emvedeesje » Zo 02 Mei 2021, 09:13

Dag allemaal,

Net als Linuxmintforumlid Geert (zie: viewtopic.php?f=13&t=7261) ondervind ik ook een afwijking met Bijwerkbeheer in Linux Mint 20.1
Bij mij wordt na opstarten van Linux 20.1 wel automatisch gezocht naar updates, maar er wordt onterecht aangegeven dat het systeem up to date is. Dat is dus niet zo. ::) Het systeem is niet up to date.

Twee weken geleden viel mij op dat na ruim 3 weken Linux 20.1 niet te hebben gebruikt {1} er geen signaal kwam van het symbooltje in de menu-balk dat er updates waren. Zéér onwaarschijnlijk, Linux kennende.
Ik moest eerst Bijwerkbeheer starten en op de knop Verversen klikken om inderdaad een behoorlijk lange lijst van updates te zien die, voor alle duidelijkheid: allen probleemloos installeerden.

Zojuist ervoer ik dus weer exact hetzelfde scenario, na ongeveer 8 dagen Linux 20.1 weer eens te gaan gebruiken.
Noot: ik heb niets veranderd in de instellingen van Bijwerkbeheer.

Raadselachtig dus. Wat kan hier aan de hand zijn?

Bij voorbaat dank voor een reactie! :)


{1}
19.1 is nog steeds mijn meestgebruikte Linux installatie.
Dat is reeds lang zo. En zowel in Mint 19 als 20.
En ik merk een verschil: 2 computers welke elke dag aan gaan zijn daarin verschillend: de ene zegt dat er updates zijn, de andere niet.

En vooral op een computer die niet elke dag, of soms telkens maar kort aan staat, worden updates, naast dat ze niet gemeld worden, dan ook niet uitgevoerd.
Ik heb daarom gekozen om dat te automatiseren, zodat ze zeker uitgevoerd worden.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Bijwerkbeheer II

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Zo 02 Mei 2021, 11:53

....
Dat is reeds lang zo. En zowel in Mint 19 als 20.
En ik merk een verschil: 2 computers welke elke dag aan gaan zijn daarin verschillend: de ene zegt dat er updates zijn, de andere niet.
En vooral op een computer die niet elke dag, of soms telkens maar kort aan staat, worden updates, naast dat ze niet gemeld worden, dan ook niet uitgevoerd.
Ik heb daarom gekozen om dat te automatiseren, zodat ze zeker uitgevoerd worden.
groeten van Michael
Klopt , werk nu al een kleine tien jaar met Mint en heb dit ook vastgesteld .
Heb er echter nooit zwaar aan getild gezien ik mettertijd de gewoonte gekweekt heb van bij elke opstart van een sessie eerst en vooral voor de optie “ verversen “ te gaan in bijwerkbeheer …en alle updates binnen te halen !

Inmiddels Debian als hoofd besturingssysteem geadopteerd waar deze “ bijwerkbeheer “ functie niet eens bestaat !

Ik start dan ook elke Debian sessie systematisch op met een “ sudo apt update “ waar desgevallend een :
“ Klaar : X-aantal pakketten kunnen opgewaardeerd worden. Voer ' sudo apt list --upgradable' uit om ze te zien. “ op volgt .
Voer dan de sudo apt upgrade uit .

Ik pas dit nu stelselmatig toe ( lees : ook mijn huisgenoten ) op de machientjes die nog onder Linux Mint en LMDE 4 draaien

En om eerlijk te zijn , ik neem de laatste tijd zelfs de moeite niet meer om te vragen of er updates zijn … ik ga rechtstreeks naar sudo apt upgrade

U kiest voor automatisatie , ik ga voor negeren van bijwerkbeheer en kies voor het automatisme / discipline van mijn machientje , systematisch gebruikmakend van sudo apt upgrade , bijgewerkt te hebben vooraleer aan de slag te gaan .

In het digitale tijdperk waar we vandaag de dag in terecht gekomen zijn , zijn zowel veiligheids- als reparatie updates van essentieel belang voor het veilig en goed werken van een computer .

Wie dit negeert of het tegendeel beweert is een domoor .
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Bijwerkbeheer II

Berichtdoor Pjotr » Zo 02 Mei 2021, 12:16

Tja, kan afhangen van welke spiegelservers je hebt gekozen.... Die synchroniseren niet allemaal tegelijk met de hoofdserver.

Zelf heb ik er overigens geen last van op mijn machines: Bijwerkbeheer doet braaf wat-ie moet doen. Inclusief melden van beschikbare actualiseringen.

En ik heb niks geautomatiseerd: ik wil namelijk geen enkel risico lopen op verstoring van m'n klussen. Dus laat ik Bijwerkbeheer de gemelde actualiseringen pas installeren wanneer het mij het beste uitkomt, namelijk nadat ik klaar ben met m'n computerklus.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Bijwerkbeheer II

Berichtdoor Jamint » Zo 02 Mei 2021, 12:43

Fantastisch. Hartelijk dank voor zoveel reacties, dus voldoende om eens door te spitten! :)

Het enige wat ik nog kan toevoegen is dat ik dit in Linux 19.1 nooit heb meegemaakt. Altijd zo'n 10 seconden nadat het Icoontje van bijwerkbeheer zichtbaar wordt in de menubalk verandert het karakter daarin óf in het uitroepteken in een blauw veld (er zijn updates), of wordt het vinkje zichtbaar (systeem is up-to-date)
Ik heb daarom in bijwerkbeheer van Linux 20.1 de hoofdserver net als in Linux 19.1 ingesteld op mintlinux.mirror.wearetriple.com/packages en ga eens afwachten hoe het zich gedraagt. Als dat een verbetering geeft meld ik dat hier, want ik vermoed dat dit dan voor iedereen handig is om te weten.

Met vriendelijke groet, Jamint.
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Bijwerkbeheer II

Berichtdoor emvedeesje » Zo 02 Mei 2021, 12:48

Zoals ik al meldde dat 2 gelijke Mint installaties op verschillende computers op dat punt anders reageren:

eens nagezien: ze staan beiden ingesteld met dezelfde spiegelservers...
(dan kunnen we dat idee ook al uitschakelen ?)

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Bijwerkbeheer II (opgelost)

Berichtdoor Jamint » Do 06 Mei 2021, 08:48

Gisteren was er weer een update voor Linux: Open VPN.
In Linux 19.1 kreeg ik daar na opstarten van het systeem meteen melding van, niet in Linux 20.1
Ik moet nog even uitzoeken hoe ik het systeempictogram kan uitschakelen want ik houd niet van een zinloos ding in het menu, hier omdat het standaard alleen aangeeft: "alles is goed¨. ::)
Waarom het meldingspictogram in Linux 19 perfect zijn werk doet en in 20.1 voorheen wel en ineens niet meer? Antwoord:
Het zal wel.
Voorlopig blijf ik toch hoofdzakelijk werken met Linux 19.1

Nogmaals: Dank voor alle reacties.
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Bijwerkbeheer II

Berichtdoor Pjotr » Do 06 Mei 2021, 10:31

Tja, al wat ik kan zeggen is: bij mijn Mint 20.1-machines werkt Bijwerkbeheer prima. Zoals altijd, en zoals vanouds.

Ook op het internationale Mintforum, waar ik actief ben, ben ik dit probleem nog nooit tegengekomen.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Bijwerkbeheer II

Berichtdoor Jamint » Do 06 Mei 2021, 13:29

Tja, al wat ik kan zeggen is: bij mijn Mint 20.1-machines werkt Bijwerkbeheer prima. Zoals altijd, en zoals vanouds.

Ook op het internationale Mintforum, waar ik actief ben, ben ik dit probleem nog nooit tegengekomen.
@Pjotr,

Ik kan er ook geen touw aan vast knopen. Waarom functioneert het meldingspictogram voor bijwerkbeheer wel zoals het hoort in Linux 19.1 (ach toevallig als je het over de duvel hebt... nu, 13:22 uur zie ik dat er een Firefox update klaar staat) en werkt het bij mij niet in Linux 20.1, maar bij jou weer wel.
Ik heb een Linux 20.1 nagenoeg in 'mint condition' (zoals de Engelsen zouden zeggen). Ik doe er voorlopig bijna niets mééŕ mee dan up to date houden, dus snap niet hoe die anomalie erin is gekropen... ::)

Wat ik nog ga proberen is het meldingspictogram verborgen houden tot er een update is. Heb jij dat misschien zo ingesteld staan Pjotr? Ik bedoel: Meldingspictogrammen verbergen tenzij zij iets te melden hebben?
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Bijwerkbeheer II

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Do 06 Mei 2021, 14:43

Valt er iets af te leiden uit de log-bestanden?

Code: Selecteer alles

cat /var/log/mintupdate.log
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Bijwerkbeheer II

Berichtdoor Pjotr » Do 06 Mei 2021, 15:05

Wat ik nog ga proberen is het meldingspictogram verborgen houden tot er een update is. Heb jij dat misschien zo ingesteld staan Pjotr? Ik bedoel: Meldingspictogrammen verbergen tenzij zij iets te melden hebben?
Nee hoor. Altijd in beeld als pictogrammetje in het systeemvak van de werkbalk. Als er een actualisering beschikbaar is, dan krijgt-ie een rood puntje rechts onderin z'n pictogram.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Bijwerkbeheer II

Berichtdoor Jamint » Wo 12 Mei 2021, 11:02

Wat ik nog ga proberen is het meldingspictogram verborgen houden tot er een update is. Heb jij dat misschien zo ingesteld staan Pjotr? Ik bedoel: Meldingspictogrammen verbergen tenzij zij iets te melden hebben?
Nee hoor. Altijd in beeld als pictogrammetje in het systeemvak van de werkbalk. Als er een actualisering beschikbaar is, dan krijgt-ie een rood puntje rechts onderin z'n pictogram.
:)

Goed nieuws! Vandaag weer eens Linux 20.1 gestart nadat ik op 6 mei j.l. het icoontje voor bijwerkbeheer op verbergen had ingesteld in de voorkeuren van Bijwerkbeheer.
Kort na opstarten is het Icoontje zichtbaar met daarin het gebruikelijke rode puntje rechstonder als er updates zijn. Het waren er 6 in totaal. Na installatie verborg het Icoontje zich weer.

Gelukkig werkt het weer!
If it ain't broken, don't fix it.

Terug naar “Mint tools”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten