Snelkoppeling van map maken

Vragen over Mint Tools
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Snelkoppeling van map maken

Berichtdoor JanKol » Vr 04 Mar 2022, 19:29

Is het mogelijk een snelkoppeling van een map op het bureaublad te maken. Ik zou namelijk graag en verwijzing naar de map Documenten op het bureaublad willen maken maar heb geen idee hoe dat moet en betwijfel inmiddels of het wel kan.... Er staat standaard wel een "Persoonlijke map" op het bureaublad, maar die bedoel ik niet. Wel wat merkwaardig want met programma's kan het heel eenvoudig!
Alvast dank voor een reactie
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Snelkoppeling van map maken

Berichtdoor Mogenblue » Vr 04 Mar 2022, 19:53

In bestandsbeheerder klik je rechts op de map voor het contextmenu en dan selecteer je
koppeling maken
Die koppeling sleep je dan naar het buroblad.
Swake
Senior
Senior
Berichten: 266
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Snelkoppeling van map maken

Berichtdoor Swake » Za 05 Mar 2022, 13:22

In bestandsbeheerder klik je zechts op gewenste map en heb je twee keuzes.
"Kopieren naar"
of "Verplaatsten naar"
Selecteer Bureuablad en de map word naargelang welke keuze je gemaakt hebt , gekopieerd of verplaatst naar het bureaublad .
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: Snelkoppeling van map maken

Berichtdoor JanKol » Za 05 Mar 2022, 15:37

Ehhh, wellicht een rare vraag: waar is de "bestandsbeheerder" te vinden? Ik meende dat de map Persoonlijke bestanden de bestandsbeheerder is maar kennelijk is dat niet juist, althans als ik in de Persoonlijke map rechtsklik op een map zie ik nergens "Koppeling maken" of "Kopiëren naar" of Verplaatsen naar" verschijnen. Overigens gaat mijn voorkeur uit naar "Koppeling maken".
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Snelkoppeling van map maken

Berichtdoor Mogenblue » Za 05 Mar 2022, 16:38

Als je je persoonlijke map opent zit je al in de bestandsbeheerder. Voor Cinnamon is dat Nemo.

Als je de genoemde opties niet ziet verschijnen in het contextmenu moet je de voorkeuren aanpassen:
Menubalk
Bewerken
Voorkeuren
Contextmenu's

En dan bij zichtbare elementen in het vak Selectie in ieder geval een vinkje plaatsen bij
Koppeling maken

Dan moet je wel een snelkoppeling kunnen maken.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: Snelkoppeling van map maken

Berichtdoor JosVa » Za 05 Mar 2022, 16:59

Ik ga met de muis op de officiele map staan en klik 1x met links zodat de muis en Mint deze map als actueelk herkennen maar er nog niks mee doen.
Dan klik op <CTRL>M en nu wordt er door Mint een snelkoppeling van die map gemaakt naast die map. Die snelkoppeling kan ik overal heenslepen of verplaatsen waar ik die nodig heb. En de naam van de snelkoppeling kan ik naar believen wijzigen.
Beetje omslachtig vergeleken met Windows maar werkt uiteindelijk hetzelfde.
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: Snelkoppeling van map maken

Berichtdoor JanKol » Za 05 Mar 2022, 18:34

Hartelijk dank Mogenbleu, ik kreeg wel een contextmenu maar het item koppeling maken is standaard niet aanwezig. Nu dus wel....
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 904
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Snelkoppeling van map maken

Berichtdoor dirkjanl » Za 05 Mar 2022, 18:39

Misschien al overbodig?

https://youtu.be/X_M6vqOvp4Y

Koppeling van de map Documenten maken en plaatsen op Bureaublad met behulp van Bestandbeheer (Nemo in dit geval). De opties met een map worden zichtbaar door middel van rechtermuisklik.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264

Terug naar “Mint tools”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten