Zoekfunctie werkt niet altijd

Vragen over Mint Tools
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Zoekfunctie werkt niet altijd

Berichtdoor JanKol » Di 08 Nov 2022, 21:33

Zoeken is toch een wat lastige zaak. Met de (in Mint Cinnamon) ingebouwde, zoekfunctie worden simpele begrippen (b.v. “Woonkamer”) vaak niet gevonden. Ook Catfish heeft daar flink moeite mee. Alleen Double commander werkt “altijd” goed. Is er iemand met enig idee hoe dat zo komt?

Per keer dat Mint is opgestart is dat verschillend, want soms wordt alles gevonden (zoals nu voordat ik dit bericht typte) door de ingebouwde zoeker maar vaak ook niet en bij Cartfish is dat hetzelfde. Kijk maar even naar de schermafdruk van Catfish van gisteren:

Afbeelding

Je ziet dat "Woonkamer" staan in de bestandenmap, maar b.v. Catfish vind het niet/\.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Zoekfunctie werkt niet altijd

Berichtdoor stegiman » Di 08 Nov 2022, 23:00

Bij komt uiterst zelden dat de gewone zoekfunctie iets niet kan vinden.
Ik gebruik Catfish niet maar ik zie dat je alleen vandaag zoek.
Kan dat de oorzaak zijn i.p.v. elke tijdstip te kiezen?

Misschien weet je niet maar je kan altijd zoeken naar bijvoorbeeld *kamer doch ook *.pdf zoals velen wel kennen.
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 514
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Zoekfunctie werkt niet altijd

Berichtdoor HWE64 » Di 08 Nov 2022, 23:14

Ik gebruik Recoll en Catfish maar het is net wat stegiman zegt : maak de zoekopdracht niet te specefiek. Ik vind Catfish een super programma zelfs beter als Recoll. Catfish is veel makkelijker.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: Zoekfunctie werkt niet altijd

Berichtdoor JanKol » Di 08 Nov 2022, 23:33

Misschien weet je niet maar je kan altijd zoeken naar bijvoorbeeld *kamer doch ook *.pdf zoals velen wel kennen.
Ik had eerst zonder tijdslimiet gezocht en vond niets. Daarom de tijdslimiet "Vandaag" ingesteld omdat ik het gezochte document die dag voor het eerst had gemaakt en later op de dag bewerkt. Alleen wist ik niet meer waar het was opgeslagen dus: zoeken. Mer Double Commander vond ik het wel en snel ook.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Zoekfunctie werkt niet altijd

Berichtdoor stegiman » Wo 09 Nov 2022, 08:27

Als je met iets werkt en je weet niet waar je had opgeslagen kan je zo doen:
Klik op programma dat je ermee werkte.
Klik op bestand / openen -> meestal gaat die naar de laatste locatie. (ofwel opslaan als)
Ofwel
Bestand / recente geopende documenten
ofwel
Start / recente bestanden tenzij je dat had uitgeschakeld.

Klik op programma op beheer / voorkeuren (optie) of zoiets en daar staat meestal waar standaard locatie van documenten enz. staan.

Let wel op dat als je niet had opgeslagen en je negeert melding dan ben je wel alles kwijt.
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: Zoekfunctie werkt niet altijd

Berichtdoor JanKol » Wo 09 Nov 2022, 12:28

Stegiman, klopt helemaal, alleen had ik daar niet aan gedacht om via, in dit geval, LIbreOffice te zoeken. Het is nota bene een functie die ik veel gebruik want de computer onthoud dit soort dingen voor mij hoef ik het niet te doen....
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Zoekfunctie werkt niet altijd

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Vr 11 Nov 2022, 09:42

Laat ons LM Cinnamon beter maken en maak een bug-rapport aan op https://github.com/linuxmint. Ik heb dat al een paar keer gedaan en soms krijg je daar snel een reactie op en wordt het probleem in een update of in een volgende release verholpen. Je dient natuurlijk de ontwikkelaars zelf een beetje op weg te helpen en zelf eerst uitzoeken wat een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn.

Het zal niet helpen om te stellen dat de zoekopdracht het woord "woonkamer" niet vindt. Je zal eerst zelf moeten uitzoeken of de zoekopdracht bv. niet overweg kan met bv. mapnamen of speciale karakters. Je kan zo toespitsen op de oorzaak van het probleem. In december wordt een nieuwe upgrade aangemaakt. Als je een goed bug-rapport kan aanmaken, dan wordt die fout wellicht al verholpen. Door samen te werken maken we met zijn allen LM beter. Fantastisch toch!
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Zoekfunctie werkt niet altijd

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Vr 11 Nov 2022, 09:50

Ik heb daarnet enkele mappen aangemaakt met de naam woonkamer. De zoekfunctie in Nemo (Cinnamon) vindt bv. alle mappen. Ligt het probleem dus bij Catfish (xfce)?
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 514
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Zoekfunctie werkt niet altijd

Berichtdoor HWE64 » Vr 11 Nov 2022, 10:29

@ MenthaSuaveolens, het kan volgens mij niet aan Xfce liggen want die gebruik ik namelijk. Getest op kamer en Catfish vind: verbouw kamer, kamertemperatuur, kamerbrief, led dimmer kamer, kamerplant en ga zo maar door.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Zoekfunctie werkt niet altijd

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Vr 11 Nov 2022, 10:44

Ha, daarnet een oorzaak gevonden! Let eens bij de zoekopdracht in Nemo (Cinnamon) dat het teken "Mappen recursief zoeken" vet staat. Als je klikt op dat symbool, dan worden de mappen NIET recursief doorzocht en wordt dus alleen maar in de map gezocht waar je zich in bevindt.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Zoekfunctie werkt niet altijd

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Wo 16 Nov 2022, 09:53

@ JanKol. Het zou handig zijn mocht je laten weten of het probleem met de zoekfunctie wel of niet opgelost is geraakt. Het kan voor iedere bezoeker van het forum een hulp betekenen.
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: Zoekfunctie werkt niet altijd

Berichtdoor JanKol » Di 06 Dec 2022, 10:12

@MenthaSuaveolens. Je hebt gelijk, sorry. Nee mijn probleem is ten dele opgelost. Met de "Cinnamon eigen" zoekfuncie krijg ik niet alles wat ik verwacht en soms zelfs niets; ook met Catfish niet. Maar met Double Commander wel. Double Commander is een heel handig programma want je kunt er mee werken als root. Soms b.v. wil ik bepaalde lettertypen toevoegen om een (in mijn ogen!) fraaiere afdruk te maken. Nu laten lettertypen zich niet zo maar installeren. Met Double Commander lukt dat wel als root. Gebruiken van Double Commander is erg simpel: Ga naar Programmabeheer en installeer Double Commander. Type in een terminalvenster dit: pkexec doublecmd. Double Commander start op met rootrechten als je je wachtwoord voor Mint opgeeft. Uiteraard ben ik heel voorzichtig om met rootrechten dingen te doen, maar letters van vertrouwde sites zie ik niet als een gevaar.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Zoekfunctie werkt niet altijd

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Di 06 Dec 2022, 11:20

@JanKol. Het zou leuk zijn mocht je nader kunnen duiden welke zoekopdrachten niet lukken. Ik ondervind geen problemen met de Cinnamon-zoekopdrachten. Men werkt aan een nieuwe update tegen kerstmis. Indien er bepaalde zoekopdrachten niet goed werken, dan kunnen we dat meegeven aan de ontwikkelaars zodat ze met de nieuwe update kunnen meegenomen worden.

Voor het installeren van fonts heb je m.i. enkel root-rechten nodig als je die system-wide wil installeren. Het installeren van een lokale font vereist geen extra software. Gewoon op de font klikken en hij wordt automatisch geïnstalleerd. Als ik veel fonts in één keer lokaal wil installeren, dan kopieer is die in ~/.local/share/fonts. Indien je meerdere gebruikers op je computer hebt, dan kan het systemwide installeren van fonts nuttig zijn.
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: Zoekfunctie werkt niet altijd

Berichtdoor JanKol » Zo 18 Dec 2022, 22:02

Beetje laat maar dus nu toch: @MenthaSuaveolens. Helaas weet ik niet meer wat ik precies zocht, alleen dat "woonkamer" doet een lampje opgloeien. Ik had voor een kennis een foto van mijn woonkamer gemaakt en enige tijd later vroeg iemand anders ook om een foto. Omdat ik niet meer wist war ik die foto gelaten had moest ik zoeken en dat lukte dus niet

Terug naar “Mint tools”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten