alternatief voor systeem monitor

Vragen over Mint Tools
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

alternatief voor systeem monitor

Berichtdoor JosVa » Vr 30 Dec 2022, 12:57

Ik gebruik de door Mint standaard geinstalleerde systeem monitor vaak. Moet echter zeggen dat ik die steeds minder vertrouw.
Ik vermoed dat die niet alles laat zien wat er onder water draait.
Wat is een goed alternatief om -alle- acties die op de PC plaats vinden te analyseren?
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 514
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: alternatief voor systeem monitor

Berichtdoor HWE64 » Vr 30 Dec 2022, 16:31

Ik gebruik de door Mint standaard geinstalleerde systeem monitor vaak. Moet echter zeggen dat ik die steeds minder vertrouw.
Ik vermoed dat die niet alles laat zien wat er onder water draait.
Wat is een goed alternatief om -alle- acties die op de PC plaats vinden te analyseren?
Ikzelf gebruik CPU Graph en ben er zeer tevreden mee. Deze heb ik uit de repo.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
aartje
Senior
Senior
Berichten: 198
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: alternatief voor systeem monitor

Berichtdoor aartje » Vr 30 Dec 2022, 19:00

Ik gebruik de door Mint standaard geinstalleerde systeem monitor vaak. Moet echter zeggen dat ik die steeds minder vertrouw.
Ik vermoed dat die niet alles laat zien wat er onder water draait.
Wat is een goed alternatief om -alle- acties die op de PC plaats vinden te analyseren?
Ikzelf gebruik CPU Graph en ben er zeer tevreden mee. Deze heb ik uit de repo.
Je kan trouwens onder "Systeembewaking" (Mate-system-monitor) zoals het bij mij (Mint Mate) heet veel meer laten zien door
onder "Bewerking->Voorkeuren->Information Fields" de nodig vinkjes te zetten.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: alternatief voor systeem monitor

Berichtdoor JosVa » Za 31 Dec 2022, 12:23

Ik heb jullie opties nagelopen en vond nog een alternatief, GKRELLM. Ik denk dat ik nu beter kan zien hoe mijn dualcore belast wordt. Na opstarten met 385 en nu hier op internet 607. Snap nu ook beter waarom de PC soms wat trager wordt als ik de belasting zie oplopen. Maar in Mint v21.1toch nog redelijk soepel loopt. Dat ook de disk-acties op scherm staan vind ik prettig. Mistte ook dat in de standaard systeem monitor.
Daarmee lijken zo'n beetje alle operating systems op die in mijn auto want de programmeurs vertellen mij wat ik allemaal zien moet inplaats van mij alleen dat te laten activeren wat ik nodig heb.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: alternatief voor systeem monitor

Berichtdoor JosVa » Za 31 Dec 2022, 20:23

385 Procedures doorlopen en wchtend op actie na opstarten en nog niks doen en 607 als ik schrijf op deze website.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: alternatief voor systeem monitor

Berichtdoor JosVa » Ma 02 Jan 2023, 20:03

En wat kun je nog meer doen? In MInt v21.1 de Cinnamon aanvullen met de installatie van mint-meta-mate in de synaptic package manager.
Ziet er een beetje anders uit maar is voor mijn dual core na de login veel vriendelijker.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: alternatief voor systeem monitor

Berichtdoor JosVa » Wo 08 Feb 2023, 16:15

Ik heb weer een --Mint laat het niet zien-- probleem. Mijn harde schijf waar de Mint op staat is de hele tijd flink aan het draaien Met de syteemmonitor zie ik dat die eigenlijk niks aan het doen is. CPU en DISK staan zowat op nul. Maar de GKRELLM laat wel zien dat er heel wat gebeurd. Zowel lezen als schrijven. Timestamp is 1x per maand actief en dat was gisteren. Helaas laat GKRELLM niet zien welk programma de DISK nu aan het misbruiken is. Ken dit niet van geen eerdere versie tot nu in v21.1.

Welke tool laat in Linux wel met naam zien welk programma wat aan het doen? Of moet ik nu aan virus denken dat mijn PC aan het scannen is?
Dat was onder Windows toch wel beter en simpeler te zien.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: alternatief voor systeem monitor

Berichtdoor stegiman » Wo 08 Feb 2023, 16:29

Dat was onder Windows toch wel beter en simpeler te zien.
Ja? -> Bij Windows als Linux is het precies hetzelfde. Dus systeemmonitor is dat bij Linux -> bij Windows 11 is dat Performance Monitor. Zie je niks dan is er geen programma bezig maar uw harddisk of SSD staat altijd aan tenzij in pauze.

Er is altijd iets bezig maar meestal is dat op achtergrond zoals controle update enz.
Maar ik vermoed dat je ook netwerk hebt en dat is altijd bezig, ook al ben je niet op internet.

Als het om een pc gaat kan het zijn dat er ergens een kabels los zit. (Meestal bij ventilators)
Vergeet niet ook voeding geeft een zekere activiteit.

Ook kan je perfect zien bij Logboeken (net zoals bij Windows)
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: alternatief voor systeem monitor

Berichtdoor JosVa » Wo 08 Feb 2023, 17:23

Na flink lang lezen/schrijven is de PC nu weer stil. Vermoedelijk een tool die wat voor me doet ook al heb ik er geen actief staan. Zelfs tijdens 2x rebooten bleef de harde schijf na eventjes stil toch weer hard draaien.
Ik vond na flink wat zoeken de terminaltool --iotop-- op https://www.cyberciti.biz/hardware/linu ... o-monitor/
Die geeft per bestandsnaam aan wat die op de schijf doet. Nu is het wachten op de volgende hardloop-sessie en dan zouden we wel moeten zien wie dat doet.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: alternatief voor systeem monitor

Berichtdoor stegiman » Wo 08 Feb 2023, 22:31

Ik ken iotop en maar dat zijn vooral zaken van Linux zelf dat amper KB verbruikt.
Als je echt wilt zien wat op achtergrond werkt en dat is ook zo bij Windows:
sudo iotop --only
Dus alleen dingen dat bezig is.

Wil je nog meer dan kan je iostat installeren

Code: Selecteer alles

sudo apt install sysstat
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: alternatief voor systeem monitor

Berichtdoor JosVa » Do 09 Feb 2023, 10:12

Had ik ook al gelezen op de website. Nu begon de schijf (geen SSD!) weer te ratelen en omdat de terminal op de werkbalk actief aanstaat met $ sudo iotop --only , zag ik met een klik dat --updatedb.plocate-- aan het werk was. Copy-Paste in internet en je ziet meteen wat er draait en wat het doet. Makkie.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: alternatief voor systeem monitor

Berichtdoor stegiman » Do 09 Feb 2023, 13:22

Harddisk geeft altijd geluid omdat het draaiend schijven en onderdelen hebben terwijl SSD totaal geen schijven heeft en vergelijkbaar met gewone geheugen.

Terug naar “Mint tools”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten