rsync acties tonen

Vragen over Mint Tools
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

rsync acties tonen

Berichtdoor JosVa » Zo 19 Mar 2023, 17:36

Ik heb een backup.sh geschreven om mijn folders met actuele data van de harde schijf naar een USB te saven. De rsync regel doet dat ......maar..... laat niet zien wat ie doet. Op de PC van mijn vrouw (ook een 4CPU Medion met multiboot Mint v20.3+21.1) kan ik als ik haar backup.sh activeer in een terminalscherm zien wat er wel en niet en opgeteld gebeurt. Mijn Mint v20.3 laat dat alleen zien als ik een van de backupregels in de terminal kopieer en daar activeer. Draai ik de hele backup.sh (6 folders) in "uitvoeren in terminalvenster" zie ik alleen de echoregels. Via de opdracht ">>" kan ik later wel in de ......txt file zien of en zo ja welke bestanden er gekopieerd zijn.
En het toevoegen van de optie -v of --verbose na rsync werkt bij mij ook niet maar bij haar wel!

echo "backup nu de folder mijn docs"
rsync -a -r -v /media/x/y/Data/"mijn docs" /media/x/USB/Bewaren >> /media/x/USB/output-docs.txt
aartje
Senior
Senior
Berichten: 198
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: rsync acties tonen

Berichtdoor aartje » Zo 19 Mar 2023, 22:06


rsync -a -r -v /media/x/y/Data/"mijn docs" /media/x/USB/Bewaren >> /media/x/USB/output-docs.txt
Ik zie (en gebruik zelf ook bij mijn eigen shell-scripts met rsync) de syntax aldus:


rsync -avr /media/x/y/Data/"mijn docs" /media/x/USB/Bewaren >> /media/x/USB/output-docs.txt

Het zal wel niets uitmaken maar alle voorbeelden van rsync gaan zo en verder snap ik niet wat je bedoelt,
maar dat zal wel aan mij liggen.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: rsync acties tonen

Berichtdoor JosVa » Ma 20 Mar 2023, 10:43

Ik ben eruit wat het verschil is tussen onze twee PC's 8) .
Mijn PC start tot invoer wachtwoord op met aloude groene Mint logo bolletje en die van haar met groot geschreven MINT 20.3 en daaronder 4 stippen die op rij en wisselend wit en rood gekleurd worden.
Ik neem dus maar aan dat mijn Mint v20.3 door de ene of andere upgrade/update anders is. Toch?
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 800
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: rsync acties tonen

Berichtdoor DeBaas » Ma 20 Mar 2023, 11:22

Mogelijk?
https://www.cyberciti.biz/faq/show-prog ... -transfer/

-P of --progress
voorbeelden
rsync -a -r -v -P
rsync -a -r -v --progress
rsync -arvP
rsync -arv --progress
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: rsync acties tonen

Berichtdoor JosVa » Ma 20 Mar 2023, 13:38

Bedankt voor de -P (hoofdletter!) en --progress optie. Heb ik ofwel over het hoofd gezien of nog nergens gelezen. Maar ook hert toevoegen van deze optie laat bij het openen van backup.sh en selecteren van "uitvoeren in terminalvenster" niet zien wat ie doet. Gelukkig wordt de echo wel getoond en zo kan ik zien waar ie bezig is. Tja en dat precies dezelfde sh met alleen voor haar aangepaste disk en folder namen op die andere PC wel laat zien wat ie doet? Maar zoals geschreven: in de output-*.txt files staat tenminste wel wat ie gebackuped heeft.

Zoals eerder geschreven: copy/paste ik een enkele regel in de terminal dan zie ik de progress wel en ook met alleen -arv.
Zal wel ergens aan ooit eens een verschillende actie bij installatie of upgrade of update liggen. Ik gok erop dat ik op de een of andere manier een ander soort eigenaar/gebruiker ben van MINT dan mijn vrouw op haar PC. Maar ook sudo rsync om de gebruikersrechten te wijzigen helpt niet om de progress te zien. Die gelukkig ook heel betrouwbaar loopt zonder sudo.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: rsync acties tonen

Berichtdoor JosVa » Di 21 Mar 2023, 10:18

Tja, er is toch wat veranderd door toevoegen van --progress. In de output...txt files staat nu extra info van elk rsync bestand. Maar in de terminal zie ik niets veranderen. Ik heb --progress dan ook weer uit backup.sh verwijderd want het maakt mijn text-files erg lang en onoverzichtelijk.
Maar alsnog bedankt voor die extra informatie.

rsync -a -r -v --progress /media/x/y/Data/"mijn docs" /media/x/USB/Bewaren >> /media/x/USB/output-docs.txt
-------------------------------------
sending incremental file list
mijn docs/
mijn docs/Naamloos document met progress
0 100% 0.00kB/s 0:00:00 (xfr#1, ir-chk=1053/1055)
sent 190,645 bytes received 546 bytes 22,493.06 bytes/sec
total size is 3,668,236,505 speedup is 19,186.24


rsync -a -r -v /media/x/y/Data/"mijn docs" /media/x/USB/Bewaren >> /media/x/USB/output-docs.txt
-------------------------------------
sending incremental file list
mijn docs/
mijn docs/Naamloos document zonder progress
sent 191,155 bytes received 510 bytes 28,654.16 bytes/sec
total size is 3,668,236,505 speedup is 15,003.21
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 800
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: rsync acties tonen

Berichtdoor DeBaas » Wo 22 Mar 2023, 16:32

Is het mogelijk dat je op de verschillende PC's een andere terminal als default hebt staan?
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: rsync acties tonen

Berichtdoor JosVa » Do 23 Mar 2023, 09:56

Ik blijk inderdaad ooit eens ook een andere terminal geactiveerd te hebben. Herinner me dat ik in het verleden wel eens heb geexperimenteerd met Mate. Ik geloof me te herinneren dat de eenvoudigere Mint versie toen mogelijk wat betrouwbaarder zou werken. Nu draai ik alleen de Mint Cinnamon versie. Krijg je als je durft te zoeken in de alternatieve oplossingen :-x die op het internet aangeboden worden.

Als ik nu op "terminal" zoek in "alle toepassingen" krijg ik zowel de Mate als de Gnome versie te zien. Beide staan als installeerbaar in "programmabeheer". Op de andere PC staat daar alleen "terminalvenster". Welke bij mij actief is, kan ik niet vinden. Wat zou jij aanbevelen als beste of allebei verwijderen en een andere installeren of laten installeren door update?
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 800
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: rsync acties tonen

Berichtdoor DeBaas » Do 23 Mar 2023, 11:29

Experimenteren als je het belangrijk vind.................
Maak wel eerst een timeshift back-up.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: rsync acties tonen

Berichtdoor JosVa » Do 23 Mar 2023, 14:20

Tja, altijd al een open oog gehad voor alternatieven. Ben zo ook in Linux beland waar ik van anderen hoor dat ze Windows prefereren.
Ben Mate kwijt na de hulp van een website en hield Gnome over. Even zoeken op het internet en ja ook gevonden. Maar dan start de PC niet meer op omdat Cinnamon een bestandje mist.
Och, heb de v20 DVD nog liggen en na een paar keer rebooten ziet alles er weer precies zo uit als daarvoor. Zag zelfs tijdens een (1) reboot de grote letters Mint v20.3 met de 4 kleurende punten eronder een (1) keer voorbij komen. Daarna steeds weer dat groene ronde logo sinds de DVD. Maar alles werkt na een paar uurtjes weer als gisteren. De app timestamp gebruik ik niet want ik sla alle(!) data waarmee ik werk op in folders op een 2de HD in NTFS die dagelijks rsync naar een USB gaan. Voor als ik toch weer naar Windows moet :0 .
Het enige wat ik steeds weer zie is dat in mijn multiboot v20 en v21 PC de grub zich een beetje rommelig gedraagd. Middels GrubCustomizer krijg ik dat wel weer op orde maar die app wordt ook als niet ideaal gezien en zou dus eigenlijk niet gebruikt moeten worden :vraagteken: .
Ik stop er nu mee want na veel wijzigen heb ik toch alles voorspelbaar lopen.

Terug naar “Mint tools”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten