Lettertypen/fonts

Vragen over Mint Tools
JanKol
Senior
Senior

Lettertypen/fonts

Berichtdoor JanKol » Ma 28 Apr 2025, 13:00

Mijn vraag gaat dit keer over lettertypen.

Als gebruiker van Linux Mint installeer ik altijd een paar lettertypen die ik graag gebruik. Tot nu toe ging het heel simpel via Double Commander, waarbij ik inlog via “pkexec doublecmd”. Na invullen van het systeem-wachtwoord kon ik dan vrij simpel lettertype-bestanden uit een map die ik daartoe had aangelegd kopiëren naar de map user/share/fonts in Linux Mint. Sinds Mint 22 werkt dat niet meer, althans ik zie in die map user/share/fonts wel de door mij in die map gekopieerde lettertype-bestanden staan, maar ik zie die niet terug in b.v. Writer. Doe ik iets niet goed? Een herstart, wat nooit nodig was, biedt geen oplossing…..

Nu is het toch over lettertypen heb ook nog een vraag of en hoe ik er een stel kwijt kan. Het aantal lettertypen dat bij Mint 22 automatisch meekomt is langzaamaan astronomisch in mijn ogen. Ik zou het meeste, wat ik toch niet gebruik, eruit willen gooien, maar mij is niet duidelijk wat wel of niet noodzakelijk is voor het functioneren van Mint. Ik zou bijvoorbeeld alle letters van ”Noto” willen verwijderen omdat ik die niet gebruik. En zo zijn er meer lettertype-series die mij alleen maar in de weg zitten.
dirkjanl
Guru
Guru

Re: Lettertypen/fonts

Berichtdoor dirkjanl » Ma 28 Apr 2025, 13:53

En als je die map opent als beheerder?
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
JanKol
Senior
Senior

Berichtdoor JanKol » Ma 28 Apr 2025, 14:24

Ik heb, zoals gebruikelijk, de map als beheerder geopend. Verder alles gedaan zoals "gebruikelijk" maar dat alles heeft geen enkele invloed. De gewenste fonts worden niet weergegeven in b.v. Writer.
dirkjanl
Guru
Guru

Berichtdoor dirkjanl » Ma 28 Apr 2025, 16:35

Oké, ik heb ooit lettertypes geïnstalleerd volgens de handleiding van MakkelijkeLinuxtips https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... ffice.html
en ik kan me herinneren dat ik die diende te openen door er op dubbel te klikken en dan werd het programma Lettertypen geopend waarmee die lettertype te installeren waren. Daarna waren ze zichtbaar in Writer.
Anders kijken op help.libreoffice.org?
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
DeBaas
Moderator
Moderator

Berichtdoor DeBaas » Ma 28 Apr 2025, 18:44

Kopieer de fonts
(als beheerder) naar:
/user/share/fonts/ExtraFontsnaam # map ExtraFontsnaam eerst aanmaken.
Geef vervolgens de terminal opdrachten:
sudo fc-cache –fv
fc-cache –fv

Staan de fonts er al, heb je mogelijk alleen de terminal opdrachten uit te voeren:
sudo fc-cache –fv
fc-cache –fv
JanKol
Senior
Senior

Berichtdoor JanKol » Ma 05 Mei 2025, 15:05

Mijn probleem heeft zich op een, mijns inziens uiterst merkwaardige manier, opgelost. ZIe de schermafdruk:

Afbeelding

Een aantal fonts heeft de grootte nul; hoe dat is ontstaan is mij een raadsel. Het komt vaker dat ik bestanden kopieer en dat er dan een o byte bestand ontstaat; alleen nooit eerder bij de lettertypen.
dirkjanl
Guru
Guru

Berichtdoor dirkjanl » Ma 05 Mei 2025, 15:23

Wat heb je daartoe gedaan? Of is het als vanzelf zo gegaan?

Terug naar “%s” Mint tools