programma op harde schijf te clonen

Vragen over Mint Tools
vangrails
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: Wo 17 Jul 2019, 08:48

programma op harde schijf te clonen

Berichtdoor vangrails » Ma 29 Jan 2024, 18:48

Wie kan me adviseren: ik zoek een goed, niet te ingewikkeld programma waarmee ik mijn totale harde schijf veilig kan clonen. Er is op het internet heel veel over te lezen maar ik kan niet nagaan wat objectieve info, wat achterhaald is, enzovoort. Graag!
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 818
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: programma op harde schijf te clonen

Berichtdoor DeBaas » Ma 29 Jan 2024, 21:39

Gratis, Clonezilla.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 394
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: programma op harde schijf te clonen

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Di 30 Jan 2024, 10:56

Je kan dit in principe ook met GParted. De partitie kopiëren en plakken. Wel moeten beide partities ontkoppeld zijn. Dus je kan dat maar doen via een live-usb-stick.
vangrails
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: Wo 17 Jul 2019, 08:48

Re: programma op harde schijf te clonen

Berichtdoor vangrails » Za 03 Feb 2024, 09:53

'k Heb Clonezilla geprobeerd. Maar mijn handen bevriezen als het ware. De moeilijkheid bij Linux is voor mij dat dit soort programmaas feitelijk geschreven zijn door mensen die bekend zijn met de functie en werking van de onderdelen onder de motorkap. Ik kan de tijd niet opbrengen me daarin te verdiepen. In Windows had ik Acronis True Image. Geen centje pijn. Als ik lees dat een harde schijf gemount moet worden is dat voor mij geheimtaal. Nee, met Clonezilla durf ik niet te werken. Te bang om iets verkeerd te doen en alles kwijt te raken. De bedoeling is juist om de gegevens op mijn harde schijf veilig te stellen, niet om ze in gevaar te brengen!
engen.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: programma op harde schijf te clonen

Berichtdoor emvedeesje » Za 03 Feb 2024, 10:47

Wil je wel degelijk clonen?

Wil je echter een systeem backup, dan is Timeshift (via Menu) aangewezen, en bovendien heel eenvoudig.
Hiermee heb je opnamen van alles wat het OS betreft, geen eigen data.
Wil je na x tijd opnieuw een timeshift opname: dan worden enkel de gewijzigde onderdelen opgenomen.

Voor backup van data is er FreeFileSync (zie softwarebeheer).

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gerben1000
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 113
Lid geworden op: Ma 27 Jan 2014, 13:46

Re: programma op harde schijf te clonen

Berichtdoor Gerben1000 » Za 03 Feb 2024, 15:09

Wat emvedeesje zegt dat klopt.
Maar ik begrijp dat het ook om je persoonlijke data in de Home map gaat.
Ik gebruik hiervoor LuckyBackup om van mijn Home-map een backup te maken.
Met Timeshift maak ik een systeembackup. Beide backups zet ik op een externe HD.
Met Timeshift kan ik dan het systeem resetten, zonder aantasting van de data in de Homemap.
Bij problemen met data in de Home map kan ik de data terugzetten met LuckyBackup.
Swake
Senior
Senior
Berichten: 276
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: programma op harde schijf te clonen

Berichtdoor Swake » Za 03 Feb 2024, 19:35

'k Heb Clonezilla geprobeerd. Maar mijn handen bevriezen als het ware. De moeilijkheid bij Linux is voor mij dat dit soort programmaas feitelijk geschreven zijn door mensen die bekend zijn met de functie en werking van de onderdelen onder de motorkap. Ik kan de tijd niet opbrengen me daarin te verdiepen. In Windows had ik Acronis True Image. Geen centje pijn. Als ik lees dat een harde schijf gemount moet worden is dat voor mij geheimtaal. Nee, met Clonezilla durf ik niet te werken. Te bang om iets verkeerd te doen en alles kwijt te raken. De bedoeling is juist om de gegevens op mijn harde schijf veilig te stellen, niet om ze in gevaar te brengen!
engen.
Je bestanden veilig stellen is backuppen . Clonen is een identieke kopie van je harde schijf maken wat je zoals DeBaas al aanhaalde met clonezilla kan doen .
Als je een schijf wilt clonen maak je eerst een opstartbare clonezilla CD schijfje of USB stick aan waarmee je de PC dan boot .
Je cloont dan je schijf (bron) naar een andere schijf (doel) . Clonen doe je meestal als het volume van je HD te klein geworden is en een identieke kopie wil maken op een schijf met een groter volume .
https://clonezilla.org/show-live-doc-co ... disk_clone


https://www.youtube.com/watch?v=6hXKpnitzrw
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
vangrails
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: Wo 17 Jul 2019, 08:48

Re: programma op harde schijf te clonen

Berichtdoor vangrails » Ma 05 Feb 2024, 09:11

Dank voor de goede adviezen. Ik trek mijn kritiek op Clonezilla terug. Die was gebaseerd op het feit dat ik een verkeerde versie gedownload en uitgeprobeerd had. Inmiddels heb ik dankzij een goede versie van Clonezilla een werkende kopie! De adviezen van Gerben1000 en emvedeesje heb ik uitgeprint en maken nu deel uit van mijn aanpak om mijn bestanden veilig te stellen. Dank! 'k Heb nu weer het gevoel dat ik de zaak ondercontrole heb.

Terug naar “Mint tools”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten