Sudo visudo

Vragen over Mint Tools
Gebruikersavatar
Mentha
Junior
Junior
Berichten: 55
Lid geworden op: Wo 24 Jan 2018, 08:24

Sudo visudo

Berichtdoor Mentha » Wo 04 Apr 2018, 17:07

Als administrator heb ik Sudo rechten op mijn PC binnen Linux. Maar nu kwam ik recent tot de ontdekking dat mijn oudste dochter ook sudo kon gebruiken in haar Werkomgeving in Linux terwijl ik haar alleen gebruikersrechten en geen Beheerrechten heb gegeven. Nu vind ik t geweldig dat ze zelf ook aan het Linux virus verslaaft aan het raken is maar ik wil toch liever zelf de regie houden op mijn PC. Hoe kan ik dat uitschakelen dat ze sudo kan gebruiken of is sudo ook voor gebruikers? Ze kan niet in de root daar ben alleen ik toe bevoegd maar ik vind het tricky als ze straks dingen erop zet die ik er niet op wil hebben en die Linux corrupt kunnen maken. Ik heb me al wel wat ingelezen wat het commando sudo visudo betreft maar ik heb plankenkoorts als het om een dergelijke tool gaat. Wie kan me uit de brand helpen?
Geniet van het leven want het duurt maar heel even!
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Sudo visudo

Berichtdoor Joan » Do 05 Apr 2018, 01:45

Iedere gebruiker met wachtwoord kan in principe sudo gebruiken, behalve gasten (want die hebben normaal geen wachtwoord).
Je kan haar uit de adm en sudo groep halen (als ze daar in zit) of haar wachtwoord wissen en in de groep nopasswdlogin zetten, dan kan ze zonder wachtwoord inloggen. Ze kan dan echter ook haar/jouw systeem niet onderhouden of programma's installeren/verwijderen.
Ga daarvoor naar Menu > Beheer > gebruiker en groepen en kijk bij haar account naar de groepen waar ze in zit.

Het is misschien wel mogelijk om voor haar een aparte groep te kiezen die wel sudo kan gebruiken maar niet in het systeem kan???
Bijvoorbeeld met de groep "games" zou het mogelijk moeten zijn om bepaalde spellen kunnen installeren.

Ik heb ergens een lijst met mogelijkheden van de groepen. Zal het eens zoeken en op de wiki plaatsen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Mentha
Junior
Junior
Berichten: 55
Lid geworden op: Wo 24 Jan 2018, 08:24

Re: Sudo visudo

Berichtdoor Mentha » Do 05 Apr 2018, 10:10

Dankjewel Joan! Weer wat geleerd! Ik ga daar mee aan de slag.
Geniet van het leven want het duurt maar heel even!

Terug naar “Mint tools”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten