Rootrechten

Vragen over Mint Tools
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Rootrechten

Berichtdoor JanKol » Ma 25 Jun 2018, 12:22

Omdat OCRFeeder niet anders gestart kon worden dan vanuit het context menu van een uit te lezen afbeelding heb ik gezocht wat de oorzaak kon zijn. Het bleek dat in de starter een paar tekens moesten worden verwijderd (– i %f). Ik heb dat op verschillende manieren geprobeerd maar stuitte op het feit dat dit met het root account moest worden gedaan en ik kreeg de zaak niet opgeslagen omdat ik geen rootrechten zou hebben. Nu kwam ik recent het programma Sublime Text tegen en laat het daarmee wel kunnen. OCRFeeder start nu wel vanuit het Menu > Hulpmiddelen > Sublime Text.

Ik vraag mij af hoe dit kan omdat dit via andere wegen niet lukte. Ik kon de hele weg volgen maar bij opslaan werd dan gesteld dat ik geen rootrechten heb met als gevolg dat ik de (noodzakelijke) aanpassing niet kon maken en nu bij Sublime Text is dat opeens wel zo.

Overigens heb je wel vaker rootrechten nodig en ik kan daar eigenlijk nooit toegang toe krijgen, ook niet als het wel zou moeten.

Vraag blijft in feite: hoe krijg ik, in dien nodig, toegang tot root?

Alvast dank voor een reactie
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Rootrechten

Berichtdoor Pjotr » Ma 25 Jun 2018, 13:59

Zie:
https://sites.google.com/site/computertip/sudo

Merk op dat Mint 18.x nog werkt met gksudo. Mint 19 gebruikt pkexec en admin:// .
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: Rootrechten

Berichtdoor JanKol » Ma 25 Jun 2018, 16:55

Dank je, ik ga er mee aan de gang als ik weer als root zou moeten kunnen optreden

Terug naar “Mint tools”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten