Toegangsrechten met chmod

Vragen over Mint Tools
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Toegangsrechten met chmod

Berichtdoor dirkjanl » Zo 18 Aug 2019, 19:16

Ik wil bij mappen sommige rechten wijzigen. Dat zou ik willen uitvoeren via de terminal met chmod met de 'Octale notatie'.
Maar dan raak ik een beetje in de war. Op sommige sites zie ik een notatie van 3 cijfers en bij andere 4 cijfers. Nu denk ik op te merken dat als je met drie cijfers werkt het altijd de door mij genoemde "achterste cijfers" zijn. Van achter af (dus van rechts naar links): de andere gebruikers, de groep en de eigenaar. Maar voor wie of wat is dan dat eerste cijfer als je met 4 cijfers werkt? Wikibooks zegt dat het eerste cijfer voor ons 'nul' is (0) en dat die positie voor systeembeheerders gebruikt wordt.
Vraag: Maakt het verschil als je de 0 op de eerste positie van 4-cijfer notatie wel of niet gebruikt?

Tik ik in de termminal "umask' in dan verschijnt '0002'. Op de site van Wikibooks wordt aangegeven dat je dit altijd van de waarde moet aftrekken als je rechten wilt wijzigen. Dus als ik de 'overige gebruikers' de rechten 7 zou willen geven ik daar die 2 van af moet trekken en dus 5 intikken.
Vraag: heb ik dit juist geïnterpreteerd?
Vraag: wat gebeurt er als ik wel 7 intikken? (7 voor 'alle toegangsrechten')

Vriendelijke groet,
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Toegangsrechten met chmod

Berichtdoor Joan » Zo 18 Aug 2019, 19:50

Uit 'man chmod'
Een numerieke modus is van één tot vier octale cijfers (0-7), afgeleid door de bits met waarden 4, 2 en 1 op te tellen.
Weggelaten cijfers worden verondersteld voorloopnullen te zijn.
Het eerste cijfer selecteert de ingestelde gebruikers-ID (4) en ingestelde groeps-ID (2) en beperkte verwijdering of stickybit (1) attributen.
Het tweede cijfer selecteert machtigingen voor de gebruiker die eigenaar is van de bestand: lezen (4), schrijven (2) en uitvoeren (1);
De derde selecteert machtigingen voor andere gebruikers in de bestandsgroep, met dezelfde waarden;
De vierde voor andere gebruikers niet in de groep van het bestand, met dezelfde waarden.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Toegangsrechten met chmod

Berichtdoor emvedeesje » Ma 19 Aug 2019, 09:41

Klare uitleg door Joan.
En kijk ook hier eens, want het kan ook met letters. Voor sommigen is dat wat duidelijker:
https://www.computerhope.com/unix/uchmod.htm
https://www.linuxnix.com/chmod-command- ... linuxunix/

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Toegangsrechten met chmod

Berichtdoor dirkjanl » Ma 19 Aug 2019, 16:03

Dank Joan en emvedeesje.
Helder verhaal.
Staat nog de vraag over wat ik met '0002' moet doen. Het resultaat van het commando 'umask'.
Gewoon om het te begrijpen.

Vriendelijke groet,
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Toegangsrechten met chmod

Berichtdoor Joan » Ma 19 Aug 2019, 18:47

Verklaar Octaal umask-modus (0)022 en (0)002. Uit {en} https://www.cyberciti.biz/tips/understa ... usage.html
Verklaring rechten
1e (0) = alle drie hieronder genoemd. dezelfde rechten.
2e 0 = gebruiker
3e 0-2 = groep
4e 2 = andere

De standaardinstellingen van umask voor bestanden is 666, voor mappen is het 777.
0 --Volledige permissie (Read, Write, Execute)
1 --Lees en schrijf
2 --Lees en gebruik
3 --Alleen lezen
4 --Schrijf en gebruik
5 --Alleen schrijven
6 --Alleen uitvoeren
7 --Geen toegang

Voorbeelden:
Het standaardmasker voor de normale gebruiker is 002 en wordt gebruikt met standaardmapmachtigingen 775 en standaardbestandsrechten 664.
Het standaard umasker voor de rootgebruiker is 022 en wordt met standaardmapmachtigingen 755 en standaardbestandsrechten 644.
Voor mappen zijn de basisrechten (rwxrwxrwx) 0777 en voor bestanden zijn ze 0666 (rw-rw-rw).

Een umask van 022 kunt u alleen gegevens schrijven, maar iedereen kan gegevens lezen.
Een umask van 077 is goed voor een volledig privésysteem. Geen andere gebruiker kan uw gegevens lezen of schrijven.
Een umask van 002 is goed als u gegevens deelt met andere gebruikers in dezelfde groep. Leden van uw groep kunnen gegevensbestanden maken en wijzigen; andere buiten uw groep kunnen gegevensbestand lezen, maar kunnen het niet wijzigen.
Stel het umasker in op 007 om gebruikers die geen lid zijn van de groep volledig uit te sluiten.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Toegangsrechten met chmod

Berichtdoor dirkjanl » Ma 19 Aug 2019, 19:11

Dank Joan, dit ga ik eens op mij laten inwerken.

Vriendelijke groet,
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Toegangsrechten met chmod

Berichtdoor Joan » Ma 19 Aug 2019, 19:30

Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Mint tools”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten