verwijderen wine uit -Openen met-

Vragen over Mint Tools
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

verwijderen wine uit -Openen met-

Berichtdoor JosVa » Di 07 Jul 2020, 11:07

Ik heb in het verleden Wine geprobeerd en het weer verwijderd omdat ik er niet mee kon wat Windows allemaal wel doet. Draai nu W7 als multiboot zonder internet Heb ik nog wat nodig dan download ik dat eerst onder Mint v18.3. Werkt prima.
Helaas zijn bij de deinstallatie van Wine de toevoegingen in het menu voor het alternatief openen (Openen met) van een bestand niet gewist. Ik vind daar nog steeds notepad en allerlei wine-applications. Ook staan er diverse dubbel in. Bijvoorbeeld: "A Wine application", AptURL, Archiefbeheer, Banshee, Hulp, KMailservice, notepad, "Wine Internet Explorer", Winebrowser, Wordpad.
Ik kan wel applicaties toevoegen maar niet verwijderen/opschonen. Waar vind ik die lijst? En/Of hoe kan ik die bewerken en weer alleen voor Linux apps en zonder dubbelen krijgen?
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: verwijderen wine uit -Openen met-

Berichtdoor emvedeesje » Di 07 Jul 2020, 11:57

Openen met... / Andere toepassing
Rechtsklik op de te verwijderen optie + Toepassingskoppeling vergeten

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: verwijderen wine uit -Openen met-

Berichtdoor JosVa » Di 07 Jul 2020, 20:07

MVDSje, bedankt maar dat bedoel ik niet. Je kunt inderdaad niet of verkeerd werkende opties uit de top verwijderen maar ze blijven wel nog in de lijst staan met de mogelijkheid om ze daaruit weer te selecteren. Ik wil de dubbele en wine opties ook uit die lijst verwijderen. Dat Wine opties toegevoegd worden bij installatie verwonderd me niet maar dat die blijven wel staan als Wine verwijderd wordt. Nog afgezien van die dubbelen en zelfs driedubbelen van Linux zelf. Waar die vandaan komen?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: verwijderen wine uit -Openen met-

Berichtdoor stegiman » Di 07 Jul 2020, 23:44

Systeembeheer / voorkeurstoepassing

Best wel vooraf in terminal doen:

Code: Selecteer alles

sudo apt autoremove
Daarna dit nog eens doen:

Code: Selecteer alles

sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: verwijderen wine uit -Openen met-

Berichtdoor JosVa » Do 09 Jul 2020, 09:39

Stegman, bedankt voor je tip.
Helaas werkt die niet. Ik heb in de afgelopen maanden remove en update al eerder toegepast, ook zonder resultaat.
Mijn Linux versie is Mint 18.3 64b Cinnamon omdat Mint 19.x 64b Cinnamon en XFCE mijn Intel PC en KVM onvoldoende ondersteunden. Nu draait alles soepel. Mogelijk dat het downgraden de door het systeem onherkenbare fouten veroorzaakt? Ik weet niet meer of ik de partitie toen ook geformatteerd heb.
In het internet op zoek gegaan naar hoe je files vindt die een specifiek woord bevatten. Grep doet dat
$ grep -rn '/home' -e "notepad" geeft heel veel bestanden met vaak als melding " geen toegang "
$ grep -rn '/home' -e "winebrowser" geeft er maar eentje
/home/intel/.local/share/applications/wine-extension-xml.desktop:3:Name=winebrowser
Het verwijderen van de folder die volstaat met die Windows apps " /home/intel/.local/share/applications/wine-extension " heeft in ieder geval alle Windows tools uit "openen met" gehaald. Ook "notepad" die steeds door Mint als beste uit de bus kwam ......... is nu verdwenen ;-)).
Nu staan er wel nog dubbele Linux tools in maar dat stoort me niet echt. Is zo een stuk overzichtelijker geworden.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: verwijderen wine uit -Openen met-

Berichtdoor Joan » Do 09 Jul 2020, 11:36

Open het Hoofdmenu via rechtsklik op de 'Menuknop' en kies 'Instellingen'.
Klik op 'de 'Menu' tab
Klik op 'De menubewerker openen'
Je ziet nu het Hoofdmenu waarin je de menu onderdelen kunt bewerken.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: verwijderen wine uit -Openen met-

Berichtdoor JosVa » Vr 10 Jul 2020, 10:53

Joan, na de keuze "menu" en "menubewerkenr openen" staat daar bij toepassingen inderdaad de "wine-wine" optie. Klikken op verwijderen gaat langzaam maar werkt. "Systeemconfiguratie herstellen" werkt ook en "wine-wine" is flitsend snel weer terug in het hoofdmenu. Een beetje vreemd want Wine is toch gedeinstalleerd? Schijnbaar niet volledig dus weer maar op "verwijderen" geklikt en effetjes gewacht.

Terug naar “Mint tools”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten