Na update Linux Mint 19.3 functioneert toetsenbord laptop niet meer

Vragen over Mint Tools
Foxshop
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: Do 03 Sep 2020, 21:43

Na update Linux Mint 19.3 functioneert toetsenbord laptop niet meer

Berichtdoor Foxshop » Do 03 Sep 2020, 21:56

Vandaag, donderdag 3 september 2020, de updates van deze week geinstalleerd in linux mint 19.3. Na herstarten (want er waren ubuntu files geupdate ) kan ik geen gebruik meer maken van het toestsenbord. Ik meld mij nu aan met een virtueel toetsenbord.
Wat is wijsheid? helemaal opnieuw installeren van Linux Mint en dan gelijk versie 20 of wachten op een volgende update die dit euvel corrigeerd?
Ik ben geen ervaren gebruiker maar ik laat alle updates elke week installeren.
Wie helpt mij uit de brand?
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Na update Linux Mint 19.3 functioneert toetsenbord laptop niet meer

Berichtdoor dirkjanl » Vr 04 Sep 2020, 09:19

Als ik tegen dit probleem zou aanlopen en tussen deze twee opties moest kiezen, dan zou ik LM19.3 opnieuw installeren nadat ik met de live usb eerst alles gecheckt heb. LM 20 heb ik op een test SSD staan op dezelfde computer om het uit te proberen. Ik kom nog kleine dingetjes tegen die niet lekker werken en zou LM 20 nog niet op mijn productie PC willen hebben.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Na update Linux Mint 19.3 functioneert toetsenbord laptop niet meer

Berichtdoor Pjotr » Vr 04 Sep 2020, 10:28

Herstart vanaf een oudere systeemkern of zet een oudere momentopname van Timeshift terug.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Foxshop
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: Do 03 Sep 2020, 21:43

Re: Na update Linux Mint 19.3 functioneert toetsenbord laptop niet meer

Berichtdoor Foxshop » Vr 04 Sep 2020, 15:28

Ik ben heel dom geweest:ik heb al meer dan een jaar Timeshift niet laten werken. De suggestie is absoluut goed, maar daar kan ik mezelf helaas niet mee helpen.
Verder weet ik niet hoe ik vanaf een oudere systeemkern moet opstarten (waar vind ik die?)
ik gebruik Linux Mint met veel plezier al twee jaar elke dag maar ik ben helaas geen deskundige (zou dat dolgraag willen zijn, dat snap je)
Als iemand het geduld kan opbrengen mij dit in lekentaal uit te leggen dan probeer ik dat graag want zonder toetsenbord is niet plezierig.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Na update Linux Mint 19.3 functioneert toetsenbord laptop niet meer

Berichtdoor mutse » Vr 04 Sep 2020, 17:13

Moest je toch besluiten om 19.3 te herinstalleren dan neem je eerst een kopie van al uw belangrijke data (doe dat op een externe Hdd - dan kan je die altijd overzetten) !

LinuxMint 19.3 wordt nog een tijd ondersteund en voorzien van updates. Het is absoluut nog niet nodig om een upgrade naar LM20 door te voeren.
Zorg ervoor dat uw LinuxMint 19 up-to-date is door de aangeboden updates, met regelmaat/consequent, uit te voeren.
Laat je nog niet verleiden (door de pop-up die verschijnt die zegt dat je nu kan upgraden ... klik dat weg).

Een verse/frisse installatie van LinuxMint 20 is een veel betere optie.
Voel je echter vrij om mijn advies te volgen of niet te volgen...
Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Foxshop
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: Do 03 Sep 2020, 21:43

Re: Na update Linux Mint 19.3 functioneert toetsenbord laptop niet meer

Berichtdoor Foxshop » Di 15 Sep 2020, 11:36

Dank voor jullie adviezen. Echter... na een volledige herinstallatie van 19.3 werkt de laptop weer als een zonnetje. Tot dat....ik alle aangeboden updates had geinstalleerd en de laptop had afgesloten. Bij herstarten opnieuw geen toetsenbord beschikbaar.
Gelukkig wel met Timeshift een terugzetbare kopie gemaakt. Die heb ik teruggezet en alles werkt weer. Toen opnieuw de updates geinstalleerd met uitsluiting van 3 Linux updates die ( met mijn beperkte kennis) allen betrekking hadden op een nieuwe systeemkern. Afgesloten nadat alles geinstalleerd was en opnieuw opgestart. Toetsenbord werkt nog steeds. Het zit dus in een van de volgende bestanden:
linux-4.15.0-117.118
linux base
linux systeemkern 5.4.0.47.51-18.04.40
Deze drie zijn niet geinstalleerd en het toetsenbord werkt nog
Mijn vraag: wat te doen? Wachten op nieuwere versies van deze bestanden? of worden deze bestanden nog gerepareerd?
Wat is wijsheid?
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Na update Linux Mint 19.3 functioneert toetsenbord laptop niet meer

Berichtdoor dirkjanl » Di 15 Sep 2020, 15:38

Ah, zo iets had ik met mijn videokaart van Nvidia. Zet deze bestanden op de neerlijst en wacht gewoon een maand (of twee) en doe de proef dan met de allernieuwste versie van die bestanden.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Foxshop
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: Do 03 Sep 2020, 21:43

Re: Na update Linux Mint 19.3 functioneert toetsenbord laptop niet meer

Berichtdoor Foxshop » Za 19 Sep 2020, 10:46

Dank voor dit advies. Ik ben benieuwd of er inderdaad in de nieuwere versies geen probleem meer ontstaat. Waarschijnlijk heel domme vraag maar.... wat is de neerlijst?
Ik wil bij deze iedere bijdrager aan het beoordelen en adviseren van mijn probleem bedanken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Na update Linux Mint 19.3 functioneert toetsenbord laptop niet meer

Berichtdoor Pjotr » Wo 23 Sep 2020, 12:35

wat is de neerlijst?
Negeerlijst. :)
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Na update Linux Mint 19.3 functioneert toetsenbord laptop niet meer

Berichtdoor dirkjanl » Wo 23 Sep 2020, 14:52

Inderdaad, "negeerlijst"
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264

Terug naar “Mint tools”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten