Backup programma

Vragen over Mint Tools
petervdlee
Junior
Junior
Berichten: 62
Lid geworden op: Di 29 Okt 2019, 11:25

Backup programma

Berichtdoor petervdlee » Zo 10 Okt 2021, 20:26

Ik zoek een backup programma waarmee ik mijn gebruikers bestanden kan opslaan
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 514
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Backup programma

Berichtdoor HWE64 » Zo 10 Okt 2021, 21:35

Ik zoek een backup programma waarmee ik mijn gebruikers bestanden kan opslaan
Ik gebruik "LuckyBackup" tot volle tevredenheid. Deze zit in het programma beheer.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Backup programma

Berichtdoor emvedeesje » Ma 11 Okt 2021, 09:56

FreeFileSync backupt hier al meerdere jaren.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Backup programma

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Ma 11 Okt 2021, 19:30

Ik gebruik eveneens LuckyBackup. Zeer handig en duidelijk programma. Let wel op bij het aanmaken van een backup-profiel!!!! Zie Modify -> Advanced -> Command Options. Default staat "Delete files on destination" aangevinkt. Vink dat aub af!

Als deze optie aangevinkt staat en je verwijdert ongewild bestanden (wie heeft dat nog nooit tegengekomen?) dan zal bij de volgende de backup-sessie ook die bestanden op je backup-schijf gewist worden. De bedoeling daarvan is een exact spiegelbeeld te bekomen. In geval van backup lijkt mij dat niet aangewezen. Ik vink die optie altijd af voor al mijn profielen. Het "nadeel" is dan natuurlijk, als ik een bestand verwijder, het wel nog op de backup-schijf blijft staan.

Een vriend van mij heeft zo spijtig genoeg één van zijn backup-schijven gewist. Hij herinstalleerde LM op zijn laptop. Maakte een backup-profiel aan (met delete files on destination aangevinkt). Wou even proberen of het profiel ok was (maar had zijn data nog niet op zijn laptop teruggezet) en wat deed LuckyBackup dan natuurlijk, alle oude data wissen op zijn backup-schijf want na zijn nieuwe installatie had hij geen data staan op zijn laptop. Gelukkig had hij nog een tweede backup-schijf liggen.
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Backup programma

Berichtdoor Mogenblue » Di 12 Okt 2021, 12:52

Ik gebruik BackInTime. Daarmee kun je momentopnamen van je data maken.

Ik heb een extra schijf waar automatisch periodiek momentopnamen naartoe worden geschreven en ik heb een externe ssd voor handmatige backups.
Ik raak eigenlijk nooit meer iets kwijt en na een herinstallatie is alles heel snel teruggezet.

Met het reservekopie gereedschap kun je ook een lijst maken van al je geïnstalleerde programma's. Dat is erg makkelijk om na een nieuwe installatie snel al je programma's opnieuw te installeren.
Scheelt heel veel tijd.
Die gebruik ik vlak voordat ik een nieuwe versie van Linux ga installeren. Dan heb ik ook de laatste wijzigingen meegenomen.

Terug naar “Mint tools”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten