Standaard mappen op andere plaats zetten

Vragen over Mint Tools
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Standaard mappen op andere plaats zetten

Berichtdoor JanKol » Vr 28 Jan 2022, 14:17

Onder Windows is of was (ik gebruik het al jaren niet meer) het mogelijk de standaard opslagplaats van bestanden op een andere plaats, lees b.v. andere harde schijf dan de Windows-schijf, te zetten. Dat gaf als voordeel dat je bij een systeemcrash of zo geen documeten kwijt was en na een herinstallatie op "schone" installatie de standaard mappen (b.v. "Mijn documenten") direct kon koppelen aan de surrogaat "Mijn documenten" op de andere schijf. Bestaat er zo'n handigheidje ook bij Mint want dart zou tijd kunnen besparen. Nu maak ik refgelmatig een back-up met het reservekopiegereedschap en zet die dan terug als ik een nieuwe installatie doe, zoals gisteren op een nieuwe SSD. Mar ja, die Windows oplossing was iets handiger (sneller)

Overigens zet ik de verborgen mappen .thunderbird en .mozilla ook altijd in de reservekopie want dan scheelt. Alle e-mail en adressen en instellingen van Firfox, inclusief geschiedenis en ingestelde uitzonderingen etc. worden dan direct teruggeplaatst
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Standaard mappen op andere plaats zetten

Berichtdoor Mogenblue » Vr 28 Jan 2022, 15:55

Tuurlijk kan dat. En het kan precies zoals jij dat wil. Maar je moet wel je tools beheersen.

Met Gparted kun je een extra schijf installeren. Die kun je aan je linux systeem mounten door voor het koppelpunt jouw eigen home directory aan te geven.
Dus als jouw home map /home/jan is dan moet je die map voor die schijf het koppelpunt maken.
Waarschijnlijk moet je dan eerst je huidige home map hernoemen omdat je anders een dubbele naam conflict krijgt.
Let er wel op dat je nieuw gemounte map de juiste rechten heeft. Dus controleer dat eerst met je huidige map.

Aan de andere kant kun je ook een backup map onder je home map plaatsen. Dan kun je dus die schijf als backup laten werken.
/home/backup
Met een interne backupschijf kun je automatisch backups laten maken. Bijvoorbeeld om de 4 of 6 uur.
Dat is een andere mogelijkheid. Daarvoor kun je het programma BackInTime gebruiken.

Net wat jij wilt.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Standaard mappen op andere plaats zetten

Berichtdoor stegiman » Vr 28 Jan 2022, 16:06

Ik doe het eigenlijk heel simpel:
Als ik wil opslaan dan heb ik altijd de gewoonte om deze op de juiste plaats te laten opslaan.
Bij de meeste programma kan je bij voorkeur meestal ook zeggen waar map bevindt.
Bovendien kan je bij LibreOffice zelfs meteen een backup maken wat ik ook doe.

Dan hoeft je enkel nog een kleine backup maken van bijvoorbeeld .thunderbird en bovendien is uw backup niet groot meer.
Maar dat deed ik al sinds ik Windows had en nu met Linux is dat niks anders.
Wat is eigenlijk op dat gebied het verschil met Windows en Linux: niks

Mijn documenten gebruiken als opslag is gewoonweg dom en dat is ook bij Windows zo.
Dat is iets dat je maar heel tijdelijk is op iets dat nutteloos is even op te slaan.

Nieuwe installatie moet eigenlijk alleen doen als er een volledige nieuwe versie is anders is dat nutteloos want dat kan je evengoed met Timeshift doen.

Bovendien als je nieuwe SSD plaatst dan is het veel verstandiger om volledig nieuwe Linux te installeren dan backup.
Je kan niet vermijden dat je bij backup ook rommel terugzet.
Bovendien kan je tegenwoordig Linux vrij snel installeren.
Eer dat een SSD stuk gaat is het meestal 10 jaar.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Standaard mappen op andere plaats zetten

Berichtdoor emvedeesje » Vr 28 Jan 2022, 16:37

Mijn manier van werken:

Zelf sla ik niets op in de homemap.
Enkel de Downloads komen daar terecht.
Hier is al jaren een aparte Datapartitie in gebruik waar al mijn data opgeslagen wordt.
Deze partitie wordt automatisch gemount via fstab.
Een nieuwe linux release installeren? > mijn data heeft er geen last van.
Backups van de data via FreeFileSync.
En systeem backups via TimeShift.
Een swappartitie is niet meer nodig: bij de installatie van het OS wordt een swapfile aangemaakt als er geen swappartite beschikbaar is.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: Standaard mappen op andere plaats zetten

Berichtdoor JanKol » Vr 28 Jan 2022, 19:36

Dank voor de reacties ga er mee aan de gang.

De "oude" SSD was inderdaad ca. 10 jaren oud en werd steeds langzamer. Omdat ik het niet vetrouwde maar een nieuwe gekocht (bij Amazon) en geplaatst: Western Digital Wds500G2B0A Blauw Ssd 3D Nand 500 Gb 2,5".

De backup waar ik het over heb is met het "Reservekopiegereedschap" gemaakt: zowel de bestanden als het lijstje met geïnstalleede progrmma's. Dat doe ik altijd als ik een nieuwe installatie van Mint installeer, dus nu op de nieuwe SSD ook. Maar ja, ik wilde de documenten etc. elders - d.w.z. op een tweede HDD - zetten om het maken van zo'n backup te vermijden. Overigens zou een crash van de harde schijf niet zo dramatisch zijn omat ik ook een back-up heb op een NAS.

Terug naar “Mint tools”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten