Thunderbird optie save as

Vragen over Mint Tools
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Thunderbird optie save as

Berichtdoor JosVa » Di 14 Mar 2023, 15:48

Ik gebruik Thunderbird nu al heel lang en was erg tevreden. Mijn oude emails sloeg ik als *.eml op in onderwerp herkenbare folders die ik achteraf naar behoefte nog eenvoudig kon doorzoeken. Ik merk ook dat na elke update van Thunderbird dit programma vaak op onderdelen anders gaat werken. Moet je dan weer leren met alleen de vraag waarom die verandering?
Nu wil ik mijn verouderde emails weer gaan saven in die met naam herkenbare folders op die andere schijf en soms lukt dat wel met de bovenste (eentje maar!) file maar niet met allemaal daaronder die ik groen aanvinkt heb. Dus alleen met de eerste. Vaak lees ik ook dat de naam van de file niet deugd maar er wordt niet verteld om welke file/naam het gaat. Gokken dus. Als het wel lukt dan komt die als enige en groen in die folder op die andere andere schijf. De rest niet. MAAR dat deed het in het verleden wel want zo heb ik honderden .eml files in die folders van eerdere jaren geplaatst. En ik dacht dat ik dat weer effetjes weer eens kon doen.
Hoe kan ik de functie "opslaan als" (save as) weer zo ver krijgen dat ie alle door mij groen gemaakte emails in de folder van mijn keuze opslaat? Ik weet dat ik ook die folder kan openen en dan de emails daarin kan verschuiven maar ook dat werkt maar beperkt en alleen voor 1 (een) email. En soms ook niet.
Moet trouwens zeggen dat er voor Thunderbird issues heel wat oplossing te vinden zijn alleen nog niet over dit "save as" probleem waar ik vandaag tegenaan loop.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 805
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Thunderbird optie save as

Berichtdoor DeBaas » Di 14 Mar 2023, 16:44

Is die opslagfolder op een partitie type met dezelfde rechten als die waarop de originele files staan?
ext4 heeft meer naam mogelijkheden dan bijvoorbeeld de Microsoft fat, fat64, exfat en ntfs versies.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Thunderbird optie save as

Berichtdoor stegiman » Di 14 Mar 2023, 18:00

Als ik belangrijke mails wilt hebben dan klik ik op afdrukken als pdf want pdf blijft altijd bestaan. Op die manier kan je naam.pdf geven zodat je snel kan zoeken.
Dat kan je niet garanderen bij eml versie.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: Thunderbird optie save as

Berichtdoor JosVa » Wo 15 Mar 2023, 09:42

De partities zijn op beide schijven nog ntfs. Alleen de disk met multiboot Mint (v20 en v21) is ext4.
Dat met die pdf ga ik eens proberen maar mis ik dan niet de optie bijlages?
Ik moet helaas zeggen dat thunderbird dingen soms wel en soms niet voorspelbaar doet. Bij het kopieren merk ik soms dat extra emails zonder naam en inhoud gemaakt zijn. Hoe?
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 514
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Thunderbird optie save as

Berichtdoor HWE64 » Wo 15 Mar 2023, 10:38

Van alle belangrijke mails maak ik net als stegiman een pdf van maar ook van de bijlage doe ik hetzelfde , dus openen en dan zeggen afdrukken als pdf dan heb je alles in een goed formaat opgeborgen bv 20230315HW_Mail_Polar.pdf en 20230315HW_Handleiding_Polar>pdf
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: Thunderbird optie save as

Berichtdoor JosVa » Wo 15 Mar 2023, 16:11

Ben er dankzij deBaas en wat experimenteren achter gekomen hoe het wel gaat middels de Thunderbird optie "save as".
Ik heb een folder op mijn desktop gemaakt die daarmee op de EXT4 HD staat. Nu werkt "save as" zoals voorspeld en maakt van desnoods van tientallen emails de EML bestanden in die folder. Voordeel is dat bijlages ook daar opgeslagen worden en te openen zijn als je een EML aanklikt.
Nu truc uit doosje..........kopieer/verplaats die EML's naar de oude email folder op de NTFS HD. En wat blijkt? Er gaat niks verloren en ook daar openen de bijlages die bij die EML horen.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 805
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Thunderbird optie save as

Berichtdoor DeBaas » Wo 15 Mar 2023, 17:46

Balonnen en drank, weer een probleem opgelost ;)

Terug naar “Mint tools”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten