installeren wordpress op localhost of locaal netwerk

De plek voor je tutorials en howto's
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

installeren wordpress op localhost of locaal netwerk

Berichtdoor Wilfried1954 » Za 09 Dec 2017, 18:44

Voor het installeren van wordpress (en de noodzakelijke voorafgaande installeringen zijn honderden (ingewikkelde) tutorials te vinden die allemaal half werken). Na door het bos de bomen niet gezien te hebben vond ik een boom ;-) Het is nogal eenvoudig...

Eerst moet je LAMP server installeren. Dit doe je in terminal met de volgende code:

Code: Selecteer alles

sudo apt-get install lamp-server^ -y

De '^' is geen typfout ;-)
Verder gewoon instrucities volgen.

Daarna installeer je phpmyadmin met de volgende code:

sudo apt-get install phpmyadmin -y

Gewoon instructies volgen, op de vraag welke server je wilt, check dan de Apache2 server.

Dan moet Apache nog weten waar het phpmyadmin moet vinden. Hiertoe editeer je /etc/apache2/apache2.conf (als administrator) en vul als onderste lijn het volgende bij:

Include /etc/phpmyadmin/apache.conf

Herstart de apache server met de volgende code:

sudo service apache2 restart

In je browser in http://localhost/phpmyadmin/ kan je een niewe database aanmaken (ik heb die wordpress genoemd). Je moet inloggen met root en het paswoord dat je ingegeven hebt bij de installatie van phpmyadmin.

Klik op de folder /var/www en maak alle rechten voor iedereen aan (ook de knop onderliggende bestanden). Over veiligheid hoef je je geen zorgen te maken, het is niet op internet te doen ;-)

En de rest is vrij simpel. In /var/www/html maak je een folder aan 'wordpress' en copieer daar de wordpress download in. Verder gewoon installeren volgens de 1 minut instructions van wordpress.

Het werkt hier als een (snel)trein ;-) ik benader wordpress vanuit een andere pc. Dat werkt heel goed.

Je doet de installatie van plug-ins en thema's manueel Vanuit wordpress lukt dat niet vermits er geen FTP toegang is. Maar dat werkt prima.

groetjes, Wilfried
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Re: installeren wordpress op localhost of locaal netwerk

Berichtdoor Joan » Zo 10 Dec 2017, 20:38

Dan heb je https://bitnami.com/stack/wordpress/installer waarschijnlijk gemist.
Deze is downloaden installeren en klaar. Instegratie van bestaande Wordpress is via versa mogelijk.

Kijk ook eens op https://bitnami.com/stacks
Mint 19 Cinnamon 64bit , kernel 4.15 + gezamenlijke home voor LM 17.x - 18.x - 19
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Ma 11 Dec 2017, 09:18

Dank je, vermoedelijk nog eenvoudiger ;-)
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Di 12 Dec 2017, 12:39

Ik werk al een tijd met een BN wordpress en mediawiki en dat werkte out of the box. Ze zijn local maar alles is uitwisselbaar met de internetversies.
Wel even goed opschrijven welke namen en wachtwoorden je gebruikt, want er worden er verschillende gevraagd.
Er kwam bij mijn installatie geen starter op het bureaublad, maar dat is makkelijk te realiseren door er een te maken van de originele starter in de hoofdmap (manager-linux-x64.run) .
Mint 19 Cinnamon 64bit , kernel 4.15 + gezamenlijke home voor LM 17.x - 18.x - 19

Terug naar “Tutorials / Howto's”