Tekens of symbolen intikken via de Unicode

De plek voor je tutorials en howto's
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 99
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Tekens of symbolen intikken via de Unicode

Berichtdoor shoshinsha » Wo 30 Dec 2020, 15:35

Met het menu-onderdeel “Tekens en symbolen” zijn veel (alle?) karakters en symbolen op te halen, maar dat is vaak nogal omslachtig zoekwerk. Destijds met Wordperfect (lang geleden, meestal geen toetsenbord met dode toetsen) werden veelgebruikte karakters ingetikt via Alt+ASCII-code. Lijstje van meest gebruikte codes nodig naast het toetsenbord.

In Linux werkt dit niet, maar onlangs kwam ik er achter hoe dit wel mogelijk is. Als voorbeeld de em-dash (het lange streepje: —), Unicode 2014.
Ctrl+Shift vasthouden en u intikken (op het scherm: u), Ctrl en Shift loslaten, 2014 intikken (op het scherm: u2014), dan Enter levert de — .
Uiteraard ook nu een lijstje met codes nodig van redelijk vaak gebruikte tekens, maar iets minder omslachtig dan via “Tekens en symbolen” of, in Libre Office Writer, “Speciale tekens…”.

Voor echt veel gebruikte tekens kan in Writer via Autocorrectie een snellere invoer gemaakt worden (zelf laat ik het lange streepje ontstaan uit twee koppelstreepjes na elkaar: -- wordt dan —).
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior
Berichten: 126
Lid geworden op: Di 11 Sep 2018, 12:08

Re: Tekens of symbolen intikken via de Unicode

Berichtdoor VuurVosje » Wo 30 Dec 2020, 16:12

Veel kun je via ALT-Gr doen (meest bekende is €, maar ook éä etc) , zie afbeelding.
üäé etc maar ook tekens of symbolen: µ©¼¥æÆøœ¶½
Afbeelding
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 99
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: Tekens of symbolen intikken via de Unicode

Berichtdoor shoshinsha » Wo 30 Dec 2020, 20:57

@Vuurvosje
Mooi overzicht!
Een enkel teken kende ik al (maar meestal na enige tijd weer vergeten — ç bijvoorbeeld); de accent/trema letters maak ik doorgaans met de dode toetsen.

Ik heb de afbeelding gekopieerd en zal hem binnenkort afdrukken voor naast het toetsenbord. Een lijstje met Unicodes heb ik voorlopig nog niet nodig.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa

Terug naar “Tutorials / Howto's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten