Mount netwerkmappen met SSHFS in je thuisnetwerk

De plek voor je tutorials en howto's
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Mount netwerkmappen met SSHFS in je thuisnetwerk

Berichtdoor Mogenblue » Vr 09 Apr 2021, 19:06

Als je SSH heb geïnstalleerd op een computer in je thuisnetwerk en op de clients passwordless login hebt gerealiseerd is het nog maar een paar stapjes om mappen van de server op de client mounten.
Het is minder werk dan NFS en je hebt een versleutelde verbinding in tegenstelling tot NFS wat niet versleuteld is. Door de encryptie is de overdrachtsnelheid wel wat lager. Op mijn eigen netwerk haal ik ongeveer 80-100MB/s met SFTP en met FTP om ik tot ruim 115MB/s, maar daar zit ik ook wel eens rond de 70 of 80MB/s. Ik snap eigenlijk niet goed waardoor FTP ook lager kan zijn.
Ik heb de snelheid van NFS nog niet geprobeerd omdat ik mounten via SSH eigenlijk prettiger vind.

Snelheid is belangrijk, maar gebruiksgemak in dagelijks gebruik is ook belangrijk. Als je de mappen van de server kunt benaderen alsof het een extra schijf is op je eigen computer is dat heel gemakkelijk.
Als je echt regelmatig veel en grote bestanden overzet zoals foto's en video's wordt snelheid belangrijker. Dan kun je beter FTP gebruiken. Mobiele apparaten zoals smartphones hebben ook niet de mogelijkheid om mappen te mounten, maar verbinden via FTP of SFTP kunnen ze meestal wel.
Daarom moet je eigenlijk meerdere verbindingen hebben tussen je computers zodat je voor elke toepassing de beste verbinding kunt selecteren.

..................................................................................................................................................................
* Dit is de intro van het artikel. Het origineel is te vinden in het archief
* Op de LMNL wiki staat de versie die door bewerkingsmogelijkheden daar wordt bijgehouden en up-to-date is.

Terug naar “Tutorials / Howto's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast