Linux Mint 21

Nieuws van Linuxmint.com
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Linux Mint 21

Berichtdoor Peterbeter » Zo 31 Jul 2022, 22:14

Zag vandaag de melding van de release van Linux Mint 21; een LTS versie.
Zie: https://www.linuxmint.com/
Komt hiervan nu automatisch een upgrade melding als je 20.3 draait?
Groen is er in vele soorten
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Linux Mint 21

Berichtdoor stegiman » Ma 01 Aug 2022, 04:45

Je hebt nu 20.3 versie en wanneer er een volledig nieuwe versie komt in dit geval van 20 naar 21 versie is het altijd verstandig op volledig opnieuw te installeren.
Wanneer volgende versie sub versie is van 21 dan kan je upgraden bijvoorbeeld 21.1 of 21.2

Let op dat je altijd een back-up maakt van uw data!!
Dus documenten, mails enz. back-up maken.
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: Linux Mint 21

Berichtdoor Peterbeter » Ma 01 Aug 2022, 12:00

Dank Stegiman, had al dat vermoeden.
Blijf nog mooi even bij Mint 20.3 omdat ik nog weinig voordelen kan ontdekken aan een complete nieuwe install.
Ook al is Mint 21 een LTS versie, dus het zal er wel van gaan komen dat ik die er op zet.
Maar heb hier 2 laptops en drie PC's op Mint 20.3 draaien en een complete installatie vraagt hier best voor een een hoop tijd en geduld.
Vooral dankzij Pjotr's site gaat dat gelukkig altijd goed.
Groen is er in vele soorten
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Linux Mint 21

Berichtdoor stegiman » Ma 01 Aug 2022, 13:05

Dan ben je goed ingeburgerd in Linux.
Het is ook verstandiger om wat te wachten want je weet nooit als er problemen zijn die er niet waren bij testen.
Wel regelmatig updaten doen met terminal.
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: Linux Mint 21

Berichtdoor Peterbeter » Ma 01 Aug 2022, 22:28

Ben ooit begonnen met Ubuntu Hardy Heron; was in april 2008. Was net terug uit een werkbezoek aan Azie (Vietnam en Laos). Werkte daar toen met mensen van de plaatselijke overheden in allerlei projekten. Opvallend was dat iedereen daar toen illegale Windows versies gebruikte.
En als ik een usb stick uitwisselde zat mijn Acer laptopje daarna meteen te zuchten dat er 234 virussen waren gedetecteerd. Dat kostte me zoveel extra tijd om alles weer op te schonen dat ik ben gaan uitkijken naar alternatieven. Begonnen met Ubuntu en meteen had ik in Aziue nergens meer last van die vervelende virussen.
Jarenlang alle nieuwe Ubuntu versies gebruikt. Ook allerlei andere Linuxuitgaven geprobeerd. Pas sinds een jaar of 6 gebruik ik Mint omdat mijn vrouw daar ook goed mee overweg kan.
Het is altijd een waar genoegen om op familiefeestjes te kunnen melden dat je niet eens een antivirusscanner op je PC hebt.
MInt voldoet hier al jaren aan alle wensen. Ben alle mensen die aan het Linux succes bijdragen zeer dankbaar!!
Groen is er in vele soorten
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Linux Mint 21

Berichtdoor stegiman » Ma 01 Aug 2022, 22:39

Dat uw vrouw graag Linux Mint wilt hebben kan ik begrijpen want dat lijkt heel dicht bij Windows.
Zelf heb ik LMDE 5 maar dat lijkt ook erg op Linux Mint maar in de toekomst gaat het meer toeleggen zonder Ubuntu.
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Linux Mint 21

Berichtdoor Mogenblue » Vr 05 Aug 2022, 18:45

Vanmiddag Linux Mint 21 geïnstalleerd. Er waren wel een paar dingetjes.

Om te beginnen heb ik een lokaal netwerk met vaste ip adressen. Daarom heb ik de dhcp server op de router uitgeschakeld.
Na het starten van de usb stick kon ik daarom geen netwerkverbinding maken. Eerst moest ik handmatig het ipadres, netmasker, gateway en de dns server intikken.
Dat staat allemaal in een spreadsheet, dus op de andere computer kon ik het allemaal nalezen.

Met netwerkverbinding ging het natuurlijk allemaal van een leien dakje.

Ik had vooraf een lijst gemaakt in synaptic pakketbeheer om zo alles terug te kunnen zetten. Dat wilde niet werken want er waren een paar defecte pakketten die gerepareerd moesten worden. Dat probleem is hier al eens eerder voorbij gekomen.
Ik kwam er niet uit met dpkg, en heb uiteindelijk in synaptic handmatig de defecte pakketten geselecteerd en toen verwijderd. Er is een aparte selectie mogelijkheid voor defecte pakketten.
Toen die weg waren kon ik wel alles laten installeren met die lijst. Eerst overschakelen naar een spiegelserver in de buurt voor een snellere verbinding.

Ik heb de nieuwe installatie uitgevoerd op mijn server. Dat is de computer waar de ftp en ssh services op draaien.
De firewall was eenvoudig aan te passen voor toe te laten ip adressen omdat ik daar een script voor heb. Dus dat was in een paar tellen gedaan.
Op de client computer kreeg ik een melding dat de ssh-server niet online was. Het euvel zat hem erin dat de server veranderd was. Ik moest een nieuw sleutelpaar genereren en publiceren. Daarna liep het weer als een zonnetje.
Op de smartphone kreeg ik niet zo'n melding. Die maakte zonder problemen verbinding met de nieuwe server. Zowel via ftp als via ssh.

Tot nu toe zie ik niet veel nieuws. Maar het is mij niet gelukt om pysolfc op te starten. Er ontbreekt een formatter bij het installeren. Dus dat laat nog even op zich wachten.
Ik wacht maar met installeren op de client computer tot alles op de server weer in orde is. Geen idee hoe lang dat duurt.

Alles bij elkaar 2 hooguit 3 uurtjes werk.
Zonder die fouten was ik in 3 kwartier klaar geweest. De upgrade van 20.2 naar 20.3 was in 3 kwartier gebeurd.
Dus inclusief software installeren, data restore, en fine tunen van de look and feel.

Voordat ik begon heb ik natuurlijk eerst een backup gemaakt van mijn home map. Daardoor had ik de laatste wijzigingen meegenomen.



Ik mis mijn kaartspelletje....
:0

Noot: voor ssh is het dus wel zo handig om je server computer een leesbare naam te geven tijdens de installatie. Dan kun je hem beter benaderen voor de netwerkservices; bij de naam ipv het ip adres.
Mijn apparaten hebben allemaal leesbare, spannende, futuristische namen.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Linux Mint 21

Berichtdoor emvedeesje » Wo 10 Aug 2022, 10:59

Hier is Mint 21 cinnamon al geïnstalleerd op de testbak.

Het eerste dat opviel was dat LibreOffice in het Engels stond, doch dat kwam doordat libreoffice-help-nl niet standaard meegekomen was.
Daarnaast zag ik ook een pak onnodige taalbestanden geïnstalleerd staan t.o.v. de vorige uitgave van Libreoffice.
Heb dat rechtgezet met:

Code: Selecteer alles

sudo apt-get remove libreoffice-help-fr libreoffice-help-de libreoffice-help-en-gb libreoffice-help-es libreoffice-help-ru hyphen-ru libreoffice-help-it libreoffice-help-pt libreoffice-help-pt-br libreoffice-help-zh-cn libreoffice-help-zh-tw mythes-de mythes-de-ch mythes-en-us mythes-fr mythes-it mythes-pt-pt mythes-ru
sudo apt-get install libreoffice-help-nl
Een verschil is ook te zien bij Systeeminstellingen / Voorkeuren / Vensters /Gedrag
Je kon daar in Mint 20 meerdere mogelijkheden kiezen voor de plaatsing van nieuw geopende vensters, dat is nu verdwenen.

En toch wacht ik dan tot de 21.1 omdat het een tijd duurt vooraleer de aangepaste versie van de software van eid-belgium voor Mint 21 er zal zijn.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Terug naar “Linux Mint Nieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten