Wegschrijven grub

Suggesties voor Linux Mint?
Oldguy
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 1
Lid geworden op: Wo 08 Mei 2019, 01:52

Wegschrijven grub

Berichtdoor Oldguy » Wo 08 Mei 2019, 02:26

Hallo,

nieuw hier en zeker geen expert.

Maar toch al twee jaar een heel tevreden Linux Mint gebruiker. En meerdere installaties voor mezelf en anderen gedaan.

Meestal verloopt zo een installatie probleemloos. Maar de laatste keer wou ik een Mint versie op een m.2 NVME ssd starten van op een USB stick. Had ik al eens gedaan zonder problemen.

Maar deze keer had ik een Sandisk USB stick die zich niet liet opstarten.

Dat merk je dan na de hele installatieprocedure, wanneer op het einde het opstartgedeelte weg geschreven wordt.

Het duurde even voor dat ik vond dat je enkel een legacy versie kan maken als je de livecd als dusdanig opstart. De hele procedure dus opnieuw, zelfde resultaat.

Toen merkte ik dat de Sandisk stick zelfs helemaal niet zichtbaar was in het opstartmenu van de bios.

Vervolgens probeerde ik de stick te herpartioneren als GPT partitie. Maar die optie kreeg ik helemaal niet in Gparted.

Toen probeerde ik een wel werkende Usb stick te klonen. Dan stond er al een /boot met grubloader op en veronderstelde ik dat de installatie de opstart ging voltooien. Tevergeefs.

Als laatste redmiddel forceerde ik het opnieuw maken van de MBR met Easus partitie software. Ik kreeg de keuze, voor WindowsXP of Windows7 en koos voor het laatste. Nu werd de stick wel zichtbaar in de bios en lukte de installatie.

Dat laatste lijkt dus meteen ook een mogelijke oplossing voor dergelijke USB sticks.

Maar het kostte me wel 4 keer de hele installatieprocedure doorlopen om uiteindelijk te slagen in mijn opzet. Overigens was de grubloader van Mint versie op de interne schijf ook naar de knoppen. Alhoewel ik die nooit betrokken had in de installatieprocedure. Niet zo erg omdat die toch verwijderd ging worden.

Zou het nu als suggestie niet kunnen dat zo een installatieprocedure aan het begin van een proces controleert of het bootmedium geschikt is. En wat meer duidelijke uitleg als dat niet zo is zou dan ook welkom zijn.

Tot daar mijn suggestie.

Met vriendelijke groeten allemaal,
Oldguy

Terug naar “Suggesties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast