Voor de engels-taligen onder ons

Klets over Linux Mint
midas
Senior
Senior

Voor de engels-taligen onder ons

Berichtdoor midas » Vr 14 Mei 2010, 11:21

Ik was vandaag (weer) een beetje zat van de praktijken van Ubuntu (Canonical) en heb er op het internationale forum een artikeltje tegen aangesmeten:

http://forums.linuxmint.com/viewtopic.p ... 94#p274694

Wat vinden jullie van een dergelijke semi-rolling-release gedachte?
josbruyn
Senior
Senior

Re: Voor de engels-taligen onder ons

Berichtdoor josbruyn » Vr 14 Mei 2010, 11:56

Volledig akkoord. :)
frits
Held
Held

Berichtdoor frits » Vr 14 Mei 2010, 13:24

+1 :D
Asus Vivobook met 11.6" touchscreen en diverse distro's
midas
Senior
Senior

Berichtdoor midas » Vr 14 Mei 2010, 15:36

Bah...wat een melig stel zijn jullie (frits en josbruyn)...helemaal geen kritische noot ;D

Maar voor de minder engelstaligen:

Volgens mij zou LinuxMint er goed aan doen zich beter te gaan richten op de LTS-uitvoeringen van Ubuntu (zoals nu met Lucid Lynx). Voordeel is dat alles veel stabieler blijft draaien en dat je geen last hebt van onverwachte bugs iedere 6 maanden. Het zou een soort semi-rolling-release op kunnen leveren waarbij:

1. 'Losse' pakketten die geen invloed hebben op de systeem integriteit eenvoudig kunnen worden ge-updated (zoals Pidgin, Firefox,Open Office, etc).
2. De Mint-tools vanzelfsprekend worden ge-updated.
3. Eventueel het artwork kan worden gerefreshed.

Net als Mint5 en straks Mint9 levert dat een heel stabiele basis en ontwikkeling op die veel minder gevoeliger zal zijn voor regressies. Een rolling-release dus voor de looptijd van de LTS-editie (3 jaar dus). Weleens geprobeerd hoe rete-stabiel Mint5 aanvoelt? Waarom dan niet blijven draaien met zo'n release maar daarbij wel de top 20 pakketten blijven updaten zoals Pidgin, Firefox, OO en misschien wel Gnome-zelf?

En wat vinden jullie ;) ?
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Vr 14 Mei 2010, 16:42

Of gewoon Ubuntu vergeten en Debian testing als basis gaan gebruiken.
Op het ubuntu forum heb ik al eens een opmerking gemaakt dat Canonical er goed aan zou doen de LTS versie niet in in april uit te laten komen, maar 2 of 3 maanden later, en dan de oktober versie laten vervallen.
Zowel 8.04 als 10.04 hadden bij hun release niet de kwaliteit die 6.06 destijds had
Afbeelding
midas
Senior
Senior

Berichtdoor midas » Vr 14 Mei 2010, 20:57

Of gewoon aantal maandjes wachten met installeren...doen er ook wel wat. Vorige week heb ik dan Ubuntu Karmic eraf gegooid...maar die draaide eigenlijk best wel stabiel aan het eind. In het begin (oktober 2009) was dat ook wel een klein drama. Eigenlijk zou LinuxMint gewoon de guts moeten hebben om altijd standaard 2 maanden na releasedatum Ubuntu te releasen. Die simpele ingreep zou in ieder geval al heel wat bugs voorkomen...raar maar waar, maar geen elegante oplossing vind ik :-\
frits
Held
Held

Berichtdoor frits » Za 15 Mei 2010, 11:20

Ok,ok. Heb mijn bijdrage(tje) er ook neergezet. ;D
midas
Senior
Senior

Berichtdoor midas » Za 15 Mei 2010, 13:16

Grrr...mijn ideetje blijkt toch wat minder haalbaar te zijn...zowel in technische als meest praktische zin. Ik dacht eerst...waar gaat het allemaal heen met de discussie en wordt daadwerkelijk wel iets constructiefs gezegd? Maar zo vanaf de tweede helft van het draadje ging het gelukkig de goede kant op ;D

Ik ben duidelijk niet tevreden over Ubuntu in huidige vorm, de LTS-editie is dan ook nog wel redelijk te doen (ik draai nu zelf Lucid Lynx) maar de tussendoor-versies lijken haast per uitgave slechter te worden. Ubuntu is gewoon te bleeding-edge aan het worden...terwijl Fedora juist van dat pad aan het terugkomen is wegens teveel bugs en inconsistente kwaliteit.

Maat wat betekent dit alles voor Mint...dat onder de motorkap toch wel voor 95% uit Ubuntu bestaat. Zijn wij (of vooral het dev-team) in staat deze bugs en regressies te pareren? Of moeten er toch drastische stappen ondernomen worden?
frits
Held
Held

Berichtdoor frits » Za 15 Mei 2010, 13:27

Allereest moet ik zeggen dat Mint 8 hier echt heel goed draait. Zeer stabiel en snel. :D

Ik zie echter op het Ubuntu NL forum best wel een hoop problemen met de nieuwste Ubuntu Lucid LTS en dat vind ik een slechte zaak. Helemaal omdat dit de basis is voor "onze" Mint 9. :-\

Ik ben er niet zo in thuis, maar is Debian als basis wellicht een oplossing? Bij Eeebuntu is men bij versie 4 ook overgestapt naar Debian. Heb er echter geen ervaring mee.
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Za 15 Mei 2010, 16:04

Ik ben er niet zo in thuis, maar is Debian als basis wellicht een oplossing?
Dat weet ik wel zeker
Bij Eeebuntu is men bij versie 4 ook overgestapt naar Debian. Heb er echter geen ervaring mee.
met EB4 heb ik nog geen ervaring, ik heb tegenwoordig DebianEeePC op mijn netbook. Dat is Debian lenny, speciaal aangepast voor de EeePC's, tijdens installatie kan je kiezen voor lenny, squeeze of sid, hoewel ze squeeze afraden.

http://wiki.debian.org/DebianEeePC
Afbeelding
frits
Held
Held

Berichtdoor frits » Za 15 Mei 2010, 16:34

Bij Eeebuntu is men bij versie 4 ook overgestapt naar Debian. Heb er echter geen ervaring mee.
met EB4 heb ik nog geen ervaring, ik heb tegenwoordig DebianEeePC op mijn netbook. Dat is Debian lenny, speciaal aangepast voor de EeePC's, tijdens installatie kan je kiezen voor lenny, squeeze of sid. [/quote]

Edit: Quote even ingekort, kwam m.i. niet duidelijk over.

Heb de gewone Gnome Desktop even als Live USB geprobeerd op mijn 1000H, helaas werkt wireless dan niet. Dus heb ik het daarbij maar even gelaten. Ik begrijp dat DebianEeePC een aangepaste versie is van de Gnome Desktop uitvoering, die je zelf moet aanpassen? En werkt wireless dan pas na installatie?
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Za 15 Mei 2010, 16:37

Heb de gewone Gnome Desktop even als Live USB geprobeerd op mijn 1000H, helaas werkt wireless dan niet. Dus heb ik het daarbij maar even gelaten. Ik begrijp dat DebianEeePC een aangepaste versie is van de Gnome Desktop uitvoering, die je zelf moet aanpassen? En werkt wireless dan pas na installatie?
DebianEeePC heeft de gewone Gnome desktop, bedraad en draadloos werkt tijdens en na installatie.

Om mijn mobiel als modem te kunnen gebruiken heb ik alleen network-manager via de backports geinstalleerd
Afbeelding
midas
Senior
Senior

Berichtdoor midas » Za 15 Mei 2010, 17:24

Ja, ik zou ook wel willen dat LinuxMint mettertijd een zuivere Debian-distro zal worden. Ubuntu wordt té vernieuwend en té innovatief als je mij vraagt...vooral als je denkt wat Ubuntu voor de volgende ontwikkel-release (10.10) alweer in petto heeft:

http://unixmen.com/news-today/998-btrfs ... buntu-1010

Zijn we net een beetje gewend aan het Ext4 filesysteem :(

Ook een zuivere Debian-release is Mepis...KDE-centric dan wel (mijn voorkeur gaat ook uit naar Gnome). Ik heb het eigenlijk nog nooit gedraaid, maar ben er wel hevig benieuwd naar. Bij reviews laten ze meestal net een klein steekje vallen hier en daar...maar wie weet bij de volgende release.
frits
Held
Held

Berichtdoor frits » Zo 16 Mei 2010, 12:44

Zal de andere Debian versies ook even bekijken op werkend wireless vanaf de Live USB. De gewone desktop Gnome versie was helaas op mijn 1000H bij mij geen succes. Toch raar, is ook een Eee net als die van Arie. ???

Van de Eee versie komt de info voor installeren op mij wat gecompliceerd over t.o.v. een Mint installatie, of ik begrijp de uitleg niet goed. Hierdoor moet ik zeggen dat ik nog niet echt enthousiast kan worden over Debian op een Eee, zoals ik dat wel ben over Mint 8. :D
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Zo 16 Mei 2010, 13:05

de installatie is goed te doen, kies wel voor de grafische expert mode. je hebt dan nl de mogelijkheid om het root account uit te schakelen, wat bij Ubuntu en Mint standaard is.

Mint ziet er een struk gelikter uit, maar Debian is ook goed te pimpen :)
Afbeelding

Terug naar “Linux Mint”