Bestandsassociatie hapert.

Klets over Linux Mint
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Bestandsassociatie hapert.

Berichtdoor Jamint » Vr 14 Mei 2021, 02:25

Betreffende: Linux 19.1

Dag allemaal,

Sinds enkele weken komt het voor dat rechtsklikken en dan kiezen voor 'openen met >' helemaal geen respons geeft. Zelfs de LED op de voorzijde van mijn PC'tje licht niet even op. Het lijkt wel of er geen bestandsassociatie met de door mij gevraagde applicatie gezien wordt door Linux.

Voorbeeld:
Audacity gebruik ik om uit Mpeg-4 bestanden (downloads) de muziek te extraheren. Gewoonlijk rechtsklik ik dus op het Mpeg-4 bestand en kies dan uit het pop-up menu de tweede optie: 'openen met > Audacity'
(Off- topic: Hierna bewerk ik het waarna ik het exporteer in wav.)

Tenzij ik het systeem herstart! lukt het mij dus niet meer om vanuit bestandsbeheer een optionele applicatie te kiezen die het bestand moet openen.
Gelukkig werkt het wel om (hetzelfde voorbeeld) vanuit Audacity de Mpeg-4 te openen, maar ik begin een beetje huiverig te worden dat dit straks ook niet meer werkt en misschien ook niet meer na herstart! :0 want het lijkt wel of de anomalie zich uitbreidt. Enkele uren geleden lukte het ook niet meer een .wav te starten door er gewoon op te linksklikken (BIJ MIJ STAAT ALLES OP 1 MAAL KLIKKEN VOOR OPENEN BESTAND) waarna Mediaspeler zou moeten starten.

Alle raad is welkom!
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Bestandsassociatie hapert.

Berichtdoor Joan » Vr 14 Mei 2021, 05:21

Het lijkt mij op de eerste plaats het slimste om snel een backup van /home te maken. Of het bestandssysteem nog in orde is betwijfel ik, maar dat weet je pas als je een backup daarvan op een ander schijf plaatst.
Als het probleem zich uitbreidt kan het een hardwareprobleem zijn, check de hardware en opslagapparaten.
Linux Mint of een programma kan ook fouten maken, maar stapelt het normaal niet op en verspreid zich niet als een virus.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Bestandsassociatie hapert.

Berichtdoor Jamint » Vr 14 Mei 2021, 09:11

@Joan,

Dank voor deze tips.

Een backup moet ik snel weer eens maken. Dat is de laatste tijd verslonst. Oliedom; ik weet het, en bij iedereen die zo dom is - ook ik - het slappe excuus: "Tsja omstandigheden"

De S.M.A,R.T. status van de Western Digital Blue HDD 500Gb schijf met een leeftijd van ongeveer 4 jaar is OK (Passed) bij een totaal aantal bedrijfsuren (Power-on time) van 13744 uur en en alle kritische Pre-failure counts staan op 0.

Vannacht ben ik wel vergeten te melden dat het probleem zich nagenoeg altijd voordoet nadat ik een muziekfilmpje van Youtube heb gedownload. Meestal is de computer dan ook al enkele uren in bedrijf (Voorheen nam ik altijd rechtstreeks op in Audacity, maar de stream valt de laatste tijd nogaleens weg (joetjoep is druk :D ) dus gebruik ik nu maar weer 4K Video Downloader.)

Zou het een fysiek geheugenprobleem kunnen zijn denk ik ook. Dit is een uitdraai bij naast het systeem alleen Firefox actief:

total used free shared buff/cache available
Mem: 3944528 1216272 1444252 120020/1284004 2375012
Swap: 2097148 0 2097148

Ik word hier niet veel wijzer van behalve dat het totale geheugen in de Memory banks klopt. Namelijk 4 GB.
De Swappiness staat op 10.

---------------------------------

Toegevoegd: Zo'n 25 jaar geleden was het vrij normaal om het toenmalige MacOs systeem na meerdere uren gebruik eens te herstarten om gereserveerd geheugen voor dezelfde handelingen vrij te maken als een programma traag werd of niets meer deed.
Speelt zoiets misschien ook in Linux? Want een herstart werkt dus positief zoals ik in mijn eerste post meldde. Het is maar een wilde gedachte maar niets is onmogelijk natuurlijk :)
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 389
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Bestandsassociatie hapert.

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Vr 14 Mei 2021, 11:26

Sommige programma's lekken geheugen. Dat wil zeggen dat ze geheugen reserveren voor zichzelf (logisch), maar dat ze dat geheugen niet meer vrijgeven als ze het niet meer nodig hebben. Bijgevolg de schijnbaar totale beschikbaar geheugen neemt met de tijd af. In die zin is het herstarten van de computer zinvol, want het is tabula rasa wat betreft het gereserveerde geheugen. Geheugenlekken zijn eigenlijk foutjes in het programma, maar dergelijke fouten kosten veel tijd om ze opgelost te krijgen (alhoewel daar goede tools voor bestaan). Niet elke ontwikkelaar gaat consequent op dergelijke fouten letten.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Bestandsassociatie hapert.

Berichtdoor Jamint » Vr 14 Mei 2021, 13:00

Door: MenthaSuaveolens, 14-05, 11:26 uur:

Sommige programma's lekken geheugen. Dat wil zeggen dat ze geheugen reserveren voor zichzelf (logisch), maar dat ze dat geheugen niet meer vrijgeven als ze het niet meer nodig hebben. Bijgevolg de schijnbaar totale beschikbaar geheugen neemt met de tijd af. In die zin is het herstarten van de computer zinvol, want het is tabula rasa wat betreft het gereserveerde geheugen. Geheugenlekken zijn eigenlijk foutjes in het programma, maar dergelijke fouten kosten veel tijd om ze opgelost te krijgen (alhoewel daar goede tools voor bestaan). Niet elke ontwikkelaar gaat consequent op dergelijke fouten letten.
@ MenthaSuaveolens, Ook dank voor deze aanvulling.

Ik kan mij van Firefox - wat ik gebruik vanaf v.2 - nog goed herinneren dat het zowel in Mac OSX en in Windows 7 een geheugenvreter was. Pas veel later kwam daar verbetering in.

Terug naar nu: In MacOs had je een tooltje om gereserveerd geheugen vrij te geven. Ik herinner me weer dat het Mac Os Purge heette https://macintoshgarden.org/apps/mac-os-purge Ik kan me niet herinneren dat ik na gebruik een enorm positief effect ondervond :D , Maar mijn vraag is dus: Bestaat iets dergelijks ook voor Linux?

.............................................................

Edit: Typefout verbeterd.
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 389
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Bestandsassociatie hapert.

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Vr 14 Mei 2021, 15:51

Ik vond iets via deze link https://netslovers.com/2020/08/12/how-t ... -in-linux/ De verklaring van de commando's vind je in de kernel-documentatie https://www.kernel.org/doc/Documentation/sysctl/vm.txt
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Bestandsassociatie hapert.

Berichtdoor Joan » Vr 14 Mei 2021, 17:31

Misschien helpt dit om eigenwijze website gegevens/geheugen te verwijderen.
https://www.antagonist.nl/help/nl/website/cache/firefox
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Linux Mint”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten