Linux Mint Nemo Thumbnails v.s Kubuntu

Klets over Linux Mint
Crojav
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Ma 04 Nov 2019, 17:56

Linux Mint Nemo Thumbnails v.s Kubuntu

Berichtdoor Crojav » Ma 06 Sep 2021, 20:09

Tot voor kort jaren Linux Mint gebruiker geweest. Toch is er een reden geweest waarom ik naar Kubuntu ben over gestapt. Voor mijn grafische werk is het reuze handig om van de images files .NEG (raw files) en tiff, png, en ook svg files, maar ook de files van Krita extension .kra van al deze files zou ik graag zien dat het mogelijk is om daarvan de thumbnails te zien.

Dat is zover ik weet uit gesloten in Linux Mint Nemo. Mocht ik het onjuist hebben meld mij dit dan. Toch om die reden ben ik over gestapt op Kubuntu. De file browser Dolphin in Kubuntu, geeft van alle files die ik hierboven beschrijf thumbnails te zien.

Zodra Linux Mint Nemo in staat is de thumbnails van deze files te tonen, ben ik direct weer terug in Linux Mint. Want Linux Mint is nog steeds voor mij de onbetwiste Linux Os, die intuitief voor mij aan voelt.

Graag hoor welke mogelijkheden andere gebruikers zien omtrent deze situatie.

Groet Crojav
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 904
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Linux Mint Nemo Thumbnails v.s Kubuntu

Berichtdoor dirkjanl » Ma 06 Sep 2021, 21:43

In Nemo heb je bij Bewerken > Invoegsels > Voorbeeldweergave > de mogelijkheid om 'Toon miniaturen' op Ja te zetten.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Linux Mint Nemo Thumbnails v.s Kubuntu

Berichtdoor Joan » Di 07 Sep 2021, 00:09

In Programmabeheer staan in de map 'Grafisch' bij 'Fotografie' diverse programma's die verschillende formaten kunnen tonen (en bewerken).
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Crojav
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Ma 04 Nov 2019, 17:56

Re: Linux Mint Nemo Thumbnails v.s Kubuntu

Berichtdoor Crojav » Di 07 Sep 2021, 11:31

In Nemo heb je bij Bewerken > Invoegsels > Voorbeeldweergave > de mogelijkheid om 'Toon miniaturen' op Ja te zetten.
Krijg je daarmee de thumbnails van de file extensies: .NEG (raw files) tiff, png, svg, Krita extension .kra te zien?

Wat ik zag is dat Nemo alleen van de .png en de .jpeg de thumbnails toont.
Crojav
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Ma 04 Nov 2019, 17:56

Re: Linux Mint Nemo Thumbnails v.s Kubuntu

Berichtdoor Crojav » Di 07 Sep 2021, 11:33

In Programmabeheer staan in de map 'Grafisch' bij 'Fotografie' diverse programma's die verschillende formaten kunnen tonen (en bewerken).
Welke programmaas moet ik installeren om van extensies: .NEG (raw files) tiff, png, svg, Krita extension .kra de thumbnails in Nemo te krijgen?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Linux Mint Nemo Thumbnails v.s Kubuntu

Berichtdoor stegiman » Di 07 Sep 2021, 11:36

Gewoon naar programmabeheer en typ in het vak Krita.
Dat is net het zelfde als in Windows

Krita lijkt veel op Photoshop.
Crojav
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Ma 04 Nov 2019, 17:56

Re: Linux Mint Nemo Thumbnails v.s Kubuntu

Berichtdoor Crojav » Di 07 Sep 2021, 13:06

Gewoon naar programmabeheer en typ in het vak Krita.
Dat is net het zelfde als in Windows

Krita lijkt veel op Photoshop.
Dat beantwoord niet mijn vraag. Ik snap gerust wel dat ik Krita moet installeren, daar werk ik al jaren mee. Mijn vraag herhaal ik nogmaals. Ik wil graag van o.a de file extensie van o.a Krita en dat is .kra de thumbnails een voor afbeelding van het werk bestand zien in de file browser Nemo. Maar niet alleen .kra ook van .NEG
.tiff en svg files.

In mijn aanvangs vraag kun je lezen dat dit nu ik ben overgestapt naar Kubuntu wel mogelijk is by default in Dolphin.

Hoop dat het zo voldoende is uitgelegd?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Linux Mint Nemo Thumbnails v.s Kubuntu

Berichtdoor Joan » Di 07 Sep 2021, 14:34

Elke programma heeft zijn eigen voor en nadelen, ook in programmabeheer. Er bestaan geen alleskunners.
Het eenvoudigst is op een programma klikken en de eerste beschrijving lezen. Lijkt het wat, dan installeer je het. Voldoet het niet, dan op de de manier verwijderen zoals je het hebt geïnstalleerd.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 99
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: Linux Mint Nemo Thumbnails v.s Kubuntu

Berichtdoor shoshinsha » Di 07 Sep 2021, 15:39

Bij mij (Mint Xfce) staat in Programmabeheer Dolphin bestandsbeheer in de lijst. Er staat bij dat het de bestandsbeheerder voor Plasma is (voor de KDE omgeving dacht ik), maar als het in Mint programmabeheer voorkomt is het goed mogelijk dat het in de Mint omgeving ook werkt. Proberen, zou ik suggereren!
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
Crojav
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Ma 04 Nov 2019, 17:56

Re: Linux Mint Nemo Thumbnails v.s Kubuntu

Berichtdoor Crojav » Di 07 Sep 2021, 16:31

Elke programma heeft zijn eigen voor en nadelen, ook in programmabeheer. Er bestaan geen alleskunners.
Het eenvoudigst is op een programma klikken en de eerste beschrijving lezen. Lijkt het wat, dan installeer je het. Voldoet het niet, dan op de de manier verwijderen zoals je het hebt geïnstalleerd.
Het gaat niet over het installeren van een programma. De vraag is of Nemo thumbnails kan tonen van de volgende extensies NEG, TIFF, SVG, en .kra???

Mischien goed om het oorspronkelijke bericht te lezen?
Crojav
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Ma 04 Nov 2019, 17:56

Re: Linux Mint Nemo Thumbnails v.s Kubuntu

Berichtdoor Crojav » Di 07 Sep 2021, 16:35

Bij mij (Mint Xfce) staat in Programmabeheer Dolphin bestandsbeheer in de lijst. Er staat bij dat het de bestandsbeheerder voor Plasma is (voor de KDE omgeving dacht ik), maar als het in Mint programmabeheer voorkomt is het goed mogelijk dat het in de Mint omgeving ook werkt. Proberen, zou ik suggereren!
Dit klopt ik gebruik Kubuntu Plasma, juist omdat Dolphin in staat is van vrijwel ieder bestand extensie een thumbnail te tonen. Mijn vraag blijft wanneer ik Dolphin in Linux Mint installeer - wat ik niet meer geinstalleerd heb - omdat ik over gestapt ben op Kubuntu - of het dan de thumbnails van de file extensies NEG, TIFF, SVG, een .Kra kan tonen.

Ter verduidelijking hier een screenshot van de mogelijk file extensies waarvan Dolphin in Kubuntu Plasma een voorvertoning thumbnail kan tonen.

Afbeelding

Als dat lukt dan kan ik weer terug komen naar Linux Mint.
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Linux Mint Nemo Thumbnails v.s Kubuntu

Berichtdoor Mogenblue » Di 07 Sep 2021, 17:13

Ik heb dolphin even op mijn computer geïnstalleerd. Ik werk met Mint 20.2

Hier is een screenshot van het hetzelfde scherm wat jij liet zien:

Afbeelding

De bruine kleuren komen van het thema waar ik mee werk.

Ik heb de opties niet uitgeprobeerd, maar ik ga er van uit dat wat er getoond is ook als miniatuur kan worden weergegeven.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 904
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Linux Mint Nemo Thumbnails v.s Kubuntu

Berichtdoor dirkjanl » Di 07 Sep 2021, 18:50

In Nemo

Afbeelding

met deze extensies in Nemo

Afbeelding

Misschien zijn er wel extensies voor RAW pictures en .kra.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Crojav
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Ma 04 Nov 2019, 17:56

Re: Linux Mint Nemo Thumbnails v.s Kubuntu

Berichtdoor Crojav » Di 07 Sep 2021, 19:04

Ik heb dolphin even op mijn computer geïnstalleerd. Ik werk met Mint 20.2

Hier is een screenshot van het hetzelfde scherm wat jij liet zien:

Afbeelding

De bruine kleuren komen van het thema waar ik mee werk.

Ik heb de opties niet uitgeprobeerd, maar ik ga er van uit dat wat er getoond is ook als miniatuur kan worden weergegeven.
Ten eerste super gaaf dat je dolphin geinstalleerd heb. De vraag is nu echt nog of je in Linux Mint met Dolphin de nog aan te vinken extensies ook daad werkelijk als thumbnail getoond worden.

Ik zie @Dirkjanl in Nemo tiff, svg, kpp, dng toch nog niet de Krita .kra extensie, en van b.v NEG (raw - Nikon) extensies weten we het ook nog niet.

In ieder geval hartelijk dank voor je inzet.
Crojav
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Ma 04 Nov 2019, 17:56

Re: Linux Mint Nemo Thumbnails v.s Kubuntu

Berichtdoor Crojav » Di 07 Sep 2021, 19:10

In Nemo

Afbeelding

met deze extensies in Nemo

Afbeelding

Misschien zijn er wel extensies voor RAW pictures en .kra.
Super dat je mij dit laat zien, dit ziet er hoopvol uit.
Ja nu nog een extensie voor de RAW pictures, zal toch niet de enigste gebruiker zijn die met Raw bestanden foto grafeert en bewerkt - zeker weten van niet. Dus voor menig een zal dit een waardevolle uitwerking hebben, als we in Linux Mint de voor afbeeldingen van de Raw bestanden kunnen zien.

Hoe dit voor b.v de kra ( Krita bestanden ) zou kunnen, blijft even de vraag.

In ieder geval ook bedankt voor je inzet.

Terug naar “Linux Mint”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten