Leest U beter niet ? :o)

Klets over Linux in het algemeen
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Leest U beter niet ? :o)

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Vr 01 Okt 2021, 18:54

Debian Bookworm_Cinnamon
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Leest U beter niet ? :o)

Berichtdoor stegiman » Vr 01 Okt 2021, 22:42

Wat er verteld wordt is wel degelijk voor een gedeelte waar.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Leest U beter niet ? :o)

Berichtdoor Joan » Vr 01 Okt 2021, 23:35

Echt een artikel om weer een wellus/nietus discussie te ontketenen. En waarom weer een vergelijk met Windows en niet met Apple.
Er is geen enkel OS zonder problemen en elk nieuwer OS heeft nieuwe oneffenheden.
Daarbij wordt geschreven dat men Linux niet wil vergelijken met Windows, maar doet het later in het artikel toch.
Als het probleem bijzonder zou zijn had dat meteen zichtbaar geweest in de serverwereld die direct op zou reageren. In die wereld is veiligheid en betrouwbaarheid een heet hangijzer.

Een artikel zonder toegevoegde waarde en alleen interessant voor degenen die halve waarheden zoekt.
Ik ga niet eens vragen om de lijst met onvolkomenheden van Windows eens te vergelijken. Mensen zijn die updates niet voor niets zat.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Leest U beter niet ? :o)

Berichtdoor stegiman » Za 02 Okt 2021, 09:39

Groot gelijk Joan,
Ieder besturingssysteem heeft zijn goede eigenschappen maar minder goede eigenschappen.
Maar in de serverwereld zit ook grotendeels beheerder verantwoordelijkheid in.
Maar uit de bug of andere fouten kan men steeds van leren.
Ook ik heb verschillende meldingen gedaan vanwege slechte beveliging en dat ondertussen gedicht.

Maar ook hackers worden steeds slimmer en dat deel is het moeilijkste wat er is om voort te blijven in beveliging.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Leest U beter niet ? :o)

Berichtdoor Pjotr » Za 02 Okt 2021, 10:09

"Linux not ready for the desktop", haha. Wat een kletspraat. Ik gebruik Linux al sinds 2006 voor mijn bureaucomputers ("desktops"). Tot mijn volle tevredenheid. :D

Het enige waar ik Windows voor gebruik, is voor het bijwerken van m'n TomTom en voor het bijwerken van het BIOS. Verder nergens voor. Al 15 jaar. En de nieuwste types TomTom hebben WiFi zodat ze zichzelf kunnen bijwerken, dus ook dat laatste Windowsgebruik van mij houdt (eindelijk) een keer op.

Overigens is dat artikel ook al aan de orde gesteld op het internationale Mintforum. Dit commentaar van xenopeek is interessant:
https://forums.linuxmint.com/viewtopic. ... 0#p2074870
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Leest U beter niet ? :o)

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Za 02 Okt 2021, 12:19

Heb de vraag gesteld aan mijn twee nog studerende kinderen ( bachelor ) die allebei zowel Windows ( 4 ) als Linux ( 5 ) computers ter beschikking hebben ,
het antwoord was : we kunnen met Linux niets aanvangen , we zitten vast aan “ TEAMS “ … ( en Office * )

Geen probleem ... dacht ik … installeer het wel op onze Linux computers :
sudo rm /etc/apt/preferences.d/nosnap.pref
sudo apt update
sudo apt install snapd
sudo snap install teams-for-linux

Vandaag en morgen niet , no way !
VM ,Wine & multiboot … no way !
Resultaat : de windows computers zullen definitief onder mijn dak verdwijnen de dag dat mijn kinderen het ouderlijk huis verlaten … alsook mijn echtgenote met haar iPhone .

Gebruik nu sinds 2013 exclusief Linux besturingssystemen op mijn werkcomputer ( Single Boot / Clean Install ) … nooit echt problemen mee gehad … die ik niet zelf heb kunnen oplossen .

(*) alhoewel de compatibiliteit van LibreOffice met Office sterk verbeterd is , is het volgens mijn kinderen in de praktijk nog steeds niet bruikbaar voor studenten m.b.t. interactief groepswerk .

LINUX een probleem ? ... nee hoor , MICROSOFT is het ( ... grootste ) probleem .
Debian Bookworm_Cinnamon
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Leest U beter niet ? :o)

Berichtdoor stegiman » Za 02 Okt 2021, 13:39

alsook mijn echtgenote met haar iPhone?????
Dus echtgenoot + Iphone?

Probleem ligt duidelijk bij scholen die uitsluitend met Windows en office werken.
Maar vooral: echte gewoonte is moeilijk te doorbreken.
Mijn zoon die computer enz. verkoopt kan ook niet geloven dat ik 100% Linux werkt.
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Leest U beter niet ? :o)

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Za 02 Okt 2021, 14:06

Heeft niets met gewoontes te maken , alle belgische onderwijsinstellingen werken nu eenmaal uitsluitend met Windows c.q. Office … en daar zullen wij als Linux fans helaas niets aan kunnen veranderen .

echtgenote + Iphone ? Ja , U dacht toch niet dat ik op de koop toe nog eens een MacBook in huis zou gehaald hebben enkel en alleen voor dit duivels & peperduur Smart(?) phoontje ?

Computer retailers liggen niet wakker van Linux besturingssystemen , zij zijn immers met handen en voeten gebonden aan de overeenkomsten van de merken die ze verdelen , met Microsoft afgesloten hebben … garantie , uefi …

edit : " gewoontes doorbreken ... keep on dreaming ... De Croo overlegt in New York met Microsoft-topman over dichten digitale kloof :
https://www.hln.be/buitenland/de-croo-o ... kgo.com%2F
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 904
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Leest U beter niet ? :o)

Berichtdoor dirkjanl » Za 02 Okt 2021, 19:09


Geen probleem ... dacht ik … installeer het wel op onze Linux computers :
sudo rm /etc/apt/preferences.d/nosnap.pref
sudo apt update
sudo apt install snapd
sudo snap install teams-for-linux
Heb ik op mijn test pc ook gedaan, maar wil het er weer af hebben, hoe doe ik dat?
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Leest U beter niet ? :o)

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Za 02 Okt 2021, 19:49

Geen probleem ... dacht ik … installeer het wel op onze Linux computers :
sudo rm /etc/apt/preferences.d/nosnap.pref
sudo apt update
sudo apt install snapd
sudo snap install teams-for-linux
Heb ik op mijn test pc ook gedaan, maar wil het er weer af hebben, hoe doe ik dat?
Open terminal as root.
1. Remove the snapd package: #apt purge snapd.
2. Execute the following command: # echo 'Package: snapd' > /etc/apt/preferences.d/nosnap.pref.
3. Now, run the command Pin: # echo 'release a=*' >> /etc/apt/preferences.d/nosnap.pref.
4. Finally, run the following command: # echo 'Pin-Priority: -10' >> /etc/apt/preferences.d/nosnap.pref.
5. Verify that you have everything done correctly by viewing the file contents with the command # cat /etc/apt/preferences.d/nosnap.pref​. It should contain all the three lines.
Package: snapd
Pin: release a=*
Pin-Priority: -10
6. Now, update the package cache for apt with this command: # apt update.

• Voor zover : https://winaero.com/enable-or-disable-s ... x-mint-20/ ???
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 904
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Leest U beter niet ? :o)

Berichtdoor dirkjanl » Za 02 Okt 2021, 20:13

Dank, weer verwijderd.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Leest U beter niet ? :o)

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Zo 03 Okt 2021, 13:11

Dank, weer verwijderd.
En zo te lezen zou U weleens groot gelijk kunnen hebben :
https://forums.debian.net/viewtopic.php ... e4#p743753
Debian Bookworm_Cinnamon
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Rol van ontwikkelaars van software en besturingssystemen

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Di 05 Okt 2021, 13:40

weer verwijderd...
...
Stevige lectuur maar aan te bevelen mocht U zich in deze problematiek willen verdiepen :

Developers shouldn't distribute their own software December 9, 2019
https://drewdevault.com/2019/12/09/Deve ... ibute.html

Developers: Let distros do their job September 27, 2021
https://drewdevault.com/2021/09/27/Let- ... r-job.html
Debian Bookworm_Cinnamon

Terug naar “Linux”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten