Natte droom

Klets over Linux in het algemeen
wanda
Junior
Junior

Natte droom

Berichtdoor wanda » Vr 23 Okt 2009, 23:25

Ik had vannacht een natte droom. ::)
Ik droomde dat er een keurig gekleed manneke alle firma´s afging in Nederland en Belgie.
Hij had een grote aktetas bij zich.
En tegen elke Firma boss zei hij ga toch weg bij die Open Sources etc en kom terug bij ons.
Wij hebben nu een geweldig program W7 heet dat.
En wij bieden Jullie dat aan (licenties) voor maar één derde van de prijs.
Voor dat geld gaan jullie toch niet over naar Openbron software ?.
En al die firma bonsen  knikte neen dan gaan wij naar U toe.
Zelfs gemeentes en het onderwijs dachten waarom al die moeite doen , als wij dat zo goedkoop aangeboden krijgen.
Jaaa want de Baas van dat keurige Manneke was zeer rijk. :P
En toen droomde ik verder dat Canonical zijn zeer kleine winstmarge zag dalen.
En ze konden zich zelf totaal niet meer financieel zelf onderhouden.
Ik was al kletsnat gezweet , en toen zei nog ene Heer Mark tsja jongens ik kan natuurlijk niet blijven sponseren.
En toen ben ik met een enorme knal uit mijn bed gedonderd pffffff.
Blij dat ik wakker was zeg.
Wat denken Jullie zijn dromen bedrog ???.
Groetjes Tom. :)
Edit: Onze LinuxMint is een derivaat van Ubuntu , gelukkig zou Clem kunnen overgaan op Debian.
Was mischien niet verkeert. :D
Laatst gewijzigd door wanda op Za 24 Okt 2009, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Wamukota
Senior
Senior

Re:Natte droom

Berichtdoor Wamukota » Za 24 Okt 2009, 12:57

Zulke dromen zijn in ieder geval bedrog  ;D

Windows is gemaakt door en voor de bedrijfswereld, en is tot nu toe het beste product voor de bedrijfswereld.

Hun desktop OS'n (XP, Vista, Win7) zijn ook niet gemaakt voor de gewone man. Deze zijn gemaakt voor de bedrijven, net zoals hun Sharepoint, SQL-server, Exchange, ...  Voor ieder desktop OS van Microsoft moet je een IT-er voorzien die de zaak voor Jan Modaal kan onderhouden. Thuisgebruikers zijn een leuke spin-off voo MS die door de talrijke problemen met het OS een flinke economische impact hebben in kleinhandel computershops.

In dat marktsegment, ttz. de home-user kan Linux wedijveren met MS, alleen missen we daarin één belangrijk aspect en dat zijn de games. Zodra een bedrijf een (closed-source  ? ) game uitbrengt (zegge Call of Duty) voor een schappelijke prijs zijn er wel gebruikers die dan hun Windows zullen verlaten voor Linux.

Dat bedrijven voor MS opteren is heel normaal. Geen enkel ander bedrijf levert een Bussiness Solution van workstation tot server. Voor een bedrijf is het hebben van 1 aanspreekpunt een belangrijke factor.

Zij die denken dat Linux op de werkvloer zal verschijnen, die dromen momenteel nog.

Daarenboven moet je weten dat het ook nooit de bedoeling (geweest) is om Linux op de werkvloer te hebben. Servers, daar gaat het hem om, en daar doet Linux het heel goed met bedrijven zoals RedHat en OpenSuse en klanten zoals Google.
Jan E
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Jan E » Za 24 Okt 2009, 13:08

Citaat Wamukota:
Dat bedrijven voor MS opteren is heel normaal. Geen enkel ander bedrijf levert een Bussiness Solution van workstation tot server. Voor een bedrijf is het hebben van 1 aanspreekpunt een belangrijke factor.

Zij die denken dat Linux op de werkvloer zal verschijnen, die dromen momenteel nog.

Artikel in Computable (april 2009):
Antonius Ziekenhuis maakt de werkstations open source
Bron: Computable.nl

Open source heeft een geitenwollensokken-imago. Ziekenhuizen en andere organisaties hebben de overstap op open source software nog niet gemaakt. Het Antonius Ziekenhuis in Utrecht besloot er echter wel al toe.

Eigenlijk deed het Antonius Ziekenhuis in Utrecht al heel lang aan open source, vertelt ict-manager Gerrit Krediet. Hij is verbaasd dat het zo groot in het nieuws kwam, toen het ziekenhuis besloot om ook de werkstations op open source software te laten draaien.

Het ziekenhuis zette in 1997 de eerste stappen met open source software toen het begon met een elektronisch patiëntendossier (epd). "We wilden starten met een op internetgebaseerde applicatie. Die was niet te koop en we konden geen hoge kosten maken, dus gingen we zelf aan de slag", zegt Krediet. Het ziekenhuis maakte een applicatie die een Mysql-database gebruikt. "Veel mensen vonden het een te eenvoudige database en snapten niet dat wij daarvoor kozen. Maar het werkt uitstekend en kan aantallen van meer dan een miljoen patiënten aan. We zijn er nog steeds heel tevreden over."
Goede ervaringen

Toen in 2008 bleek dat het verlengen van alle Microsoft-licenties veel geld ging kosten, besloot het ziekenhuis te kijken naar open source software voor de desktop en voor de back-end. "We hadden er goede ervaringen mee." In de eerste fase van het project keek het ziekenhuis naar de mogelijkheden die er zijn. Welke software kan worden vervangen door open source software en welke niet?

Niet alleen naar de applicaties werd gekeken, ook naar de bestandsformaten. Daarvoor zette het ziekenhuis een apart project op. Ict-manager Krediet hanteerde daarbij de standaarden zoals die zijn vastgesteld door de Integrating the Healthcare Enterprise (IHE). Deze organisatie spoort leveranciers aan om open standaarden te gebruiken. Voor röntgenfoto's is dat bijvoorbeeld het Dicom-formaat.
Inrichten van de servers

Toen duidelijk was voor welke standaarden en welke software het ziekenhuis koos, begon het eerste deel van de implementatie: het inrichten van de servers op Linux. "Je hebt dan een periode met twee omgevingen, een van Linux en een van Windows. Na verloop van tijd kun je de Windows-omgeving uitzetten."

Nu zit het ziekenhuis in de fase dat de gebruikers er ook mee gaan werken. Dat zijn 5100 medewekers op 2600 werkstations. Krediet realiseert zich dat het niet lukt om alle gebruikers ineens te laten overschakelen op Linux. Dat doen ze gefaseerd. "We willen niet dat de gebruiker denkt dat hij het opgelegd krijgt." De eerste gebruikers zijn een groepje artsen die met mini-notebooks met Ubuntu met een umts-verbinding aan het bed staan.

"We hebben ze niet verteld dat er Ubuntu opstond. Niemand heeft geklaagd. Het werkte en ze konden mobiel internetten. Dat vonden ze geweldig", aldus Krediet. De volgende groep gebruikers zijn de verpleegkundigen. En dan is er nog een aantal gebruikers die werken met oudere pc's. "Die werken weer als je er Linux op installeert", zegt de ict-manager.
Pc-winkel

Daarnaast werkt het ziekenhuis met een pc-winkel. Gebruikers betalen voor wat ze afnemen. "We willen uiteindelijk de Windows-gebruikers de kosten laten betalen en dat is meer dan de Linux-gebruikers." Zo hoopt de ict-afdeling beetje bij beetje alle gebruikers over te zetten.

Het ziekenhuis denkt flink wat kosten te gaan besparen door de implementatie. "We hebben nu nog startkosten, maar die vallen het eerste jaar weg tegen de vermindering van de licentiekosten", zegt Krediet. Andere kosten die het ziekenhuis maakt, betreffen de opleiding van medewerkers. "Dan investeer je in je eigen personeel. Dat wordt enorm op prijs gesteld."
Specifieke applicaties

Ict-manager Krediet verwacht dat aan het einde van het project ongeveer tachtig procent van de gebruikers op open source software werkt. "Er zijn nog steeds specifieke applicaties die maar op één platform werken", zegt Krediet. Ook niet alle drivers van de randapparatuur werken op Linux. "Dat betekent dat we afscheid moeten gaan nemen van bijvoorbeeld de scanners." Het ziekenhuis hoopt door samenwerking met andere ziekenhuizen, leveranciers te dwingen hun software ook voor Linux beschikbaar te maken.

Maar dan moeten ziekenhuizen wel de voordelen van open source software gaan inzien. "De zorg is klaar voor open source software", zegt Krediet. Toch zijn veel ziekenhuizen en andere organisaties bang om over te stappen. "Het heeft nog steeds het geitenwollensokken-imago. Het wordt niet gemarket. Maar overstappen op open source is helemaal niet moeilijk. Het is helemaal geen hogere wiskunde."

Read more: http://www.computable.nl/artikel/ict_to ... z0UVGolITk
Wamukota
Senior
Senior

Berichtdoor Wamukota » Za 24 Okt 2009, 13:37

Één zwaluw maakt de lengte niet. Daarenboven is het zo uitzonderlijk, dat het de media haalt.

Persoonlijk heb ik geprobeerd om op ons werk een nieuw project volledig met Open Source door te drukken, maar om 'contractuele redenen' kan dat niet. Blijkbaar heeft iemand hogerop een exclusiviteits contract met Microsoft gesloten, en daar sta je dan.  Die hogerop is bij mij de NATO... dat zegt al genoeg

Ik ken geen enkele KMO die Linux draait, maar wel veel KMO's die een MS Small Business Server draaien, in een LAN met enkele XP workstation. Zelfs een leek kan dat opzetten, danzij de goede wizards. Ook daar kan Linux een voorbeeld aan nemen. Zodra je een semi- tot full-automatic server installatie kunt aanbieden met GUI's en automatische opzetten van de werkstations van dezelfde distro, dan komen we er eventueel, maar tot nu toe is er blijkbaar geen enkele distro / bedrijf die dat kan/wil doen.

Daarenboven is het zo dat je quasi overal MS-cursussen kunt volgen, terwijl je dat niet kunt voor Linux, en als het dan al kan, is het meestal een text-based implementatie van een server á la RedHat of openSUSE.

Het zal nog wel een tijdje duren alvorens Linux de desktop verovert en evenwaardig zal zijn aan Apple qua markt penetratie, laat staan dat we ons moeten vergelijken met het marktaandeel van Microsoft.
wanda
Junior
Junior

Berichtdoor wanda » Di 27 Okt 2009, 12:07

http://www.noiv.nl/node/65080
en nog 1
http://www.6minutes.be/NL/Artikel.aspx? ... ubriekID=3

ik dacht toch wel dat er hier en daar daadwerkelijk iets gedaan werd met open source
Inderdaad ja , gewoon bitter weinig

http://webwereld.nl/nieuws/64076/gebrui ... iggen.html ???
wanda
Junior
Junior

Re: Natte droom

Berichtdoor wanda » Di 03 Nov 2009, 09:29

Hier nog zo een zaakje , nee nee dat gaat niet goed. >:D
http://webwereld.nl/nieuws/64157/verbaz ... en-ec.html
wanda
Junior
Junior

Berichtdoor wanda » Di 03 Nov 2009, 09:29

Hier nog zo een zaakje , nee nee dat gaat niet goed. >:D
http://webwereld.nl/nieuws/64157/verbaz ... en-ec.html
wanda
Junior
Junior

Berichtdoor wanda » Di 03 Nov 2009, 09:31

Waarom moet ik altijd wachten op een bevestiging ?.
schorem
Junior
Junior

Berichtdoor schorem » Za 07 Nov 2009, 19:15

Ik dacht dat ik de zogenaamde moderation queque had uitgeschakeld. Dit forum is zo gebouwd dat iedere gebruiker minimaal een x aantal posts moest hebben geplaatst alvorens ze direct konden posten. Ik had dat uitgeschakeld en op 0 gezet. En toch werkt het nog niet. Dus moest ik gaan spelen met de rechten van de gebruikers. Als het goed is is deze irritante eigenschap nu uitgeschakeld.

Mijn oprechte excuses voor het ongemak.
Linux Registered User : #352052
Mail: schorem@linuxmint-nl.org

Terug naar “Linux”