Drivers installeren

Klets over Linux Mint Nederland en Vlaanderen
henkdekooter
Nieuweling
Nieuweling

Drivers installeren

Berichtdoor henkdekooter » Zo 30 Mar 2014, 13:49

Ik ben helemaal nieuw in Linux Mint, vanmorgen op de PC gezet.
Op Google gezocht maar kan het niets vinden evenals hier op het forum. Ik kan niet vinden hoe ik drivers van de Canon MG 5350 kan vinden en installeren in Linux. Misschien dom, maar zie helemaal niet hoe ik programma's op/in Linux kan krijgen. De (Originele) CD,s, met de Window versies worden niet geopend.
Ik heb een boekje met CD SuSE Linux 8.2, dat bied ook niet echt uitkomst. Het installeren daarvan ging ook niet, het liep vast.
Is er iemand die mij verder kan helpen.
Henk
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Re: Drivers installeren

Berichtdoor Arie » Zo 30 Mar 2014, 14:28

http://www.canon.nl/Support/Consumer_Pr ... G5350.aspx

Software en drivers

Operating System : Linux
Taal : nederlands
zoeken

nr 2 en 4 heb je nodig ( Debian package )
Afbeelding
henkdekooter
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor henkdekooter » Zo 30 Mar 2014, 19:52

Arie schreef:http://www.canon.nl/Support/Consumer_Products/products/Fax__Multifunctionals/InkJet/PIXMA_MG_series/PIXMA_MG5350.aspx

Software en drivers

Operating System : Linux
Taal : nederlands
zoeken

nr 2 en 4 heb je nodig ( Debian package )

printer is geinstalleerd, maar hoe krijg id nu programmaa geinstalleerd.

henk
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Zo 30 Mar 2014, 20:13

Programma's installeer je via de pakketbeheerder synaptic of software manager, je hoeft ze dus niet zelf te downloaden (meestal, er zijn een paar uitzonderingen)
Afbeelding
henkdekooter
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor henkdekooter » Ma 07 Apr 2014, 16:51

Arie schreef:Programma's installeer je via de pakketbeheerder synaptic of software manager, je hoeft ze dus niet zelf te downloaden (meestal, er zijn een paar uitzonderingen)

De programma's had ik al gevonden, maar kan niet ontdekken welke (Office) Word documenten omzet van en naar het programma. Het zelfde geld voor Exel. Ik moet overigen opmerken dat Linux op deze Dual Core, 3Gb geheugen reete snel werkt. Ik ben ook aan het zoeken of en hoe ik Printmaster 11 in Linux aan de praat kan krijgen. Echt antwoord kan ik niet vinden op Google, maar bestaan er ook (virus) beveiligingsprogramma's voor Linux

Henk
henkdekooter
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor henkdekooter » Ma 07 Apr 2014, 19:30

henkdekooter schreef:
Arie schreef:Programma's installeer je via de pakketbeheerder synaptic of software manager, je hoeft ze dus niet zelf te downloaden (meestal, er zijn een paar uitzonderingen)

De programma's had ik al gevonden, maar kan niet ontdekken welke (Office) Word documenten omzet van en naar het programma. Het zelfde geld voor Exel. Ik moet overigen opmerken dat Linux op deze Dual Core, 3Gb geheugen reete snel werkt. Ik ben ook aan het zoeken of en hoe ik Printmaster 11 in Linux aan de praat kan krijgen. Echt antwoord kan ik niet vinden op Google, maar bestaan er ook (virus) beveiligingsprogramma's voor Linux.
Misschien vraag ik naar de bekende weg, maar toch ; bestaat er een beginners cursus Linux in het Nederlands.

Henk
josbruyn
Senior
Senior

Berichtdoor josbruyn » Di 08 Apr 2014, 09:58

Misschien help deze link je verder. 8)
http://users.skynet.be/bluedigit/cursus/
Registered Linux user 490633
Linux Mint Cinnamon 17.1, 17.2, LXLE. Linux Royal (12.04 LTS x86_64)
henkdekooter
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor henkdekooter » Di 08 Apr 2014, 11:39

josbruyn schreef:Misschien help deze link je verder. 8)
http://users.skynet.be/bluedigit/cursus/

Mijn dank, ga ik is kijken hoever ik hier mee kom.
Henk
henkdekooter
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor henkdekooter » Wo 09 Apr 2014, 10:23

Het is inderdaad een behoorlijke cursus, alleen niet helemaal wat ik bedoel.
Deze cursus is meer voor gevorderden, waar ik naar zoek is er een op het niveau van de thuis gebruiker.
In de stijl zoals je werkt met Windows, bv. om een programma te installeren, plaats cd in lezer/schrijver, als de instellingen juist zijn zal het setup programma starten, als dat niet gebeurd open dan ............... enz.

vandaar was ook de vraag, kan Printmaster 11 onder Linux draaien en zo ja hoe.

Henk
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Wo 09 Apr 2014, 19:23

Printmaster is een windows programma, dat werkt niet onder Linux.
Misschien krijg je het aan de gang met wine, dat is een programma dat windows opdrachten "vertaald" naar Linux opdrachten
https://winehq.org/

https://appdb.winehq.org/objectManager. ... &iId=22622
Werkt redelijk zo te zien
Afbeelding
henkdekooter
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor henkdekooter » Zo 13 Apr 2014, 13:22

Beste forum leden,

ik ben nu meer als een week vrij intensief met Linux bezig geweest, kijkend met de ogen van een thuisgebruiker die dat weet van een computer wat nodig is om hem aan te zetten, te mailen, googelen, spelletjes spelen enz. Mijn mening is dat Linux best heel stabiel is, en daarom ook heel geschikt zal zijn in een bedrijfsomgeving waar men met voor hen geschreven programma werkt en mail verzend en gebruik maak van internet. Ik zie het alleen voorlopig niet gebeuren dat het op grote schaal particulier gebruikt gaat worden, het is niet eenvoudig genoeg voor de gewone thuisgebruiker. Windows heeft toch voor, stop er een schijfje in en 9 van de 10 keer is het gewoon vul in en kleur de plaatjes.

Het was zeker leuk om eens wat rond de dwalen in Linux, en zal zeker ook mensen die zakelijk gebruik maken van besturingssystemen aanraden om eens goed te kijken naar het fenomeen Linux. Henk
Goner
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Goner » Zo 13 Apr 2014, 19:59

henkdekooter schreef:Windows heeft toch voor, stop er een schijfje in en 9 van de 10 keer is het gewoon vul in en kleur de plaatjes.

Nou, om nou schijfjes een voordeel te noemen ... schjfjes is zoooo 1990 ;)
Ik zou zeggen ; Linux heeft toch voor, ga naar de Software manager, kies je software, klik, klik en klaar. En dan hoef je ook nog 's niet te re-booten na eke installatie zoals in Windows.
Waarchijnlijk zal er wel weer een keer Windows op m'n PC komen, maar dan alleen voor de games. Alhoewel, een PS3 pik je tegenwoordig ook al voor €150 op ... dus misschien doe ik dat wel.
Mint 16 Cinnamon - Athlon 64 X2 4400+ - 2 Gb Kingston DDR2 - MSI N460GTX-SE
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Zo 13 Apr 2014, 20:54

@Henk, mijn advies : maak een dualboot windows / Linux
Met windows ben je bekend, kan je alles me doen. Met Linux kan je dan wat "spelen" met de zekerheid dat je een vertrouwd OS tot je beschikking hebt voor als iets niet lukt.

Zelf ben ik ergens in 1999 / 2000 gaan klooien met Linux en nog weet ik niet alles, geeft niet, daar zijn forums voor 8)
En ook ik heb nog steeds een dualboot (Win 7 / Debian 7) omdat er voor bepaalde programma's geen Linux varianten zijn.
Afbeelding

Terug naar “Linux Mint NL”