Erg druk hier

Klets over Linux Mint Nederland en Vlaanderen
nomko

Erg druk hier

Berichtdoor nomko » Wo 01 Dec 2010, 17:41

T'is jammer om te zien dat deze forum niet zo erg actief is, gezien de vele reclame die gemaakt wordt voor Linux Mint op ander fora's. Hoe kan dat??
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Re: Erg druk hier

Berichtdoor Arie » Wo 01 Dec 2010, 19:08

omdat 1 van de (ex)admins met een paar maatjes een ander forum is begonnen en hier de leden een mail heeft gestuurd dat dit forum offline was en bleef.

maar hier gaat het niet om bezoekers aantallen maar om kwaliteit ;)
Afbeelding
josbruyn
Senior
Senior

Berichtdoor josbruyn » Wo 01 Dec 2010, 22:17

Kwantiteit heeft niets te maken met kwaliteit. Persoonlijk ben ik bij verscheidene forums aangesloten en heb geen voorkeur voor de één of de andere, allen hebben potentie in zich en ik persoonlijk ben open voor alle kanalen die me iets kunnen bijbrengen. Ik hoop dat dat voor jou ook zo is. Wat je van een ander leert kan je overdragen op iemand anders en, geloof me, daar doe je niemand kwaad mee. Het is tenslotte de politiek van Linux, samenwerkend bezig zijn is goedkoop en zeer opbouwend. bekijk maar even de evolutie van Linux de laatste jaren dan zijn veel vragen opgelost.
We moeten leren van het verleden dan weten we dat Marx, steiner, blavatsky, enz bewegingen in gang gezet hebben waar de volgelingen iets totaal anders van gemaakt hebben.

Mij twee centen. :uitroepteken:
nomko

Berichtdoor nomko » Do 02 Dec 2010, 08:06

omdat 1 van de (ex)admins met een paar maatjes een ander forum is begonnen en hier de leden een mail heeft gestuurd dat dit forum offline was en bleef.
Uit nieuwsgierigheid: welke andere site betreft dit dan??
maar hier gaat het niet om bezoekers aantallen maar om kwaliteit ;)
Maar hoe wil je kwaliteit behalen als het aantal bezoekers dermate laag is dat er van activiteit amper tot geen sprake is?? Het is immers de bezoekers die de kwaliteit bepalen en deze site kwalitatief maken en niet andersom. Al heb je nog zo'n mooie site, zonder bezoekers zal deze nooit de kwaliteit behalen waar de maker(s) op hopen.
nomko

Berichtdoor nomko » Do 02 Dec 2010, 08:13

Kwantiteit heeft niets te maken met kwaliteit. Persoonlijk ben ik bij verscheidene forums aangesloten en heb geen voorkeur voor de één of de andere, allen hebben potentie in zich en ik persoonlijk ben open voor alle kanalen die me iets kunnen bijbrengen. Ik hoop dat dat voor jou ook zo is. Wat je van een ander leert kan je overdragen op iemand anders en, geloof me, daar doe je niemand kwaad mee. Het is tenslotte de politiek van Linux, samenwerkend bezig zijn is goedkoop en zeer opbouwend. bekijk maar even de evolutie van Linux de laatste jaren dan zijn veel vragen opgelost.
We moeten leren van het verleden dan weten we dat Marx, steiner, blavatsky, enz bewegingen in gang gezet hebben waar de volgelingen iets totaal anders van gemaakt hebben.

Mij twee centen. :uitroepteken:
Ik heb het idee dat er teveel fora's zijn die hetzelfde behelzen en hetzelfde idee omhelzen. Waarom niet 1 grote fora waar ruimte is voor elke distro en elke probleem? Het is aannemelijk om te stellen dat problemen die optreden binnen Linux Mint identiek zijn voor Ubuntu en Debian (immers, de 2 eerstgenoemde zijn Debian-based). En dit geldt ook voor andere distro's die een bepaalde grote speler als basis gebruiken. En dan zou je zelfs bepaalde zaken die, niet zozeer met de distro zelf te maken hebben, maar wel met programmatuur (denk bijv. aan bepaalde problemen met o.a. OpenOffice of Evolution). Op die manier is die leercurve en onderlinge uitwisseling van kennis vele malen beter en beter uitvoerbaar. Nu heb je te maken met versnippering. Door alle krachten te bundelen creeer je een veel sterkere samenwerking.
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Do 02 Dec 2010, 10:15

Maar hoe wil je kwaliteit behalen als het aantal bezoekers dermate laag is dat er van activiteit amper tot geen sprake is?? Het is immers de bezoekers die de kwaliteit bepalen en deze site kwalitatief maken en niet andersom. Al heb je nog zo'n mooie site, zonder bezoekers zal deze nooit de kwaliteit behalen waar de maker(s) op hopen.
Hier heb je hoofdzakelijk hulpvragen / oplossingen, er zijn fora waar je zoveel fun topics hebt dat de serieuze topics vaak ondersneeuwen.
Ik heb het idee dat er teveel fora's zijn die hetzelfde behelzen en hetzelfde idee omhelzen. Waarom niet 1 grote fora waar ruimte is voor elke distro en elke probleem? Het is aannemelijk om te stellen dat problemen die optreden binnen Linux Mint identiek zijn voor Ubuntu en Debian (immers, de 2 eerstgenoemde zijn Debian-based).
1 groot Linux forum zou op zich niet gek zijn. Debian heeft dit trouwens, 1 groot forum, niet in ieder land een eigen forum.
En dit geldt ook voor andere distro's die een bepaalde grote speler als basis gebruiken. En dan zou je zelfs bepaalde zaken die, niet zozeer met de distro zelf te maken hebben, maar wel met programmatuur (denk bijv. aan bepaalde problemen met o.a. OpenOffice of Evolution). Op die manier is die leercurve en onderlinge uitwisseling van kennis vele malen beter en beter uitvoerbaar. Nu heb je te maken met versnippering. Door alle krachten te bundelen creeer je een veel sterkere samenwerking.
klopt, maar zolang er overal nog mensen zijn die het leuk vinden om een forum te runnen of documentatie te schrijven zal je die versplintering houden. en ook dat heeft voordelen, je bent niet afhankelijk van 1 forum.
Afbeelding
josbruyn
Senior
Senior

Berichtdoor josbruyn » Do 02 Dec 2010, 11:39

Ik heb het idee dat er teveel fora's zijn die hetzelfde behelzen en hetzelfde idee omhelzen. Waarom niet 1 grote fora waar ruimte is voor elke distro en elke probleem?
Dat proberen we reeds lang op het Belgisch seniorennet.be waar ik admin ben van de computer-linux mailinglist en de website onderhoud ( http://linux.seniorennet.be/ ). Het forum daar ligt zogoed als plat terwijl de mailinglist behoorlijk gebruikt wordt. Het aantal leden is 250 en men zou kunnen stellen dat het aantal distro's dat gebruikt wordt 10% van het aantal leden bedraagt. Dit heeft uiteraard zijn voordelen maar de nadelen zijn te evenaren door de versnippering die dit met zich meebrengt zoals je zo mooi omschrijft. De voordeel is dat oplossingen aangevoerd worden door de vele leden die zich wagen aan het testen van verschillende distro's en daardoor ook tot de conclusie komen dat niet alle programma's even goed werken met bepaalde distro's of zelfs niet in de repos aanwezig zijn. Het resultaat hiervan is dat vele met verschillende distro's werken om het ganse pakket dat nodig is voor hen te kunnen gebruiken (kijk maar naar ons onderwerp over pytube :uitroepteken: .

Op dit forum zijn 348 leden terwijl op het afgescheurde forum 110 leden ingeschreven zijn. Van die 110 leden zie je veelvuldig de namen die je hier ook tegenkomt (mijn naam onder anderen) ;) . En dan hebben we nog de taalkwestie. Op het originele forum van PCLinuxOS zijn 13447 leden waarvan er Duitsers, Polen, Spanjaarden, Fransen, enz, in hun eigen taal vragen stellen. Wees ervan overtuigt dat vele die geen vreemde talen spreken afhaken of de berichten niet lezen. De opgenoemde landen hebben geen forum voor de betreffende distro's en zijn dus verplicht hun toevlucht te zoeken bij het originele forum, en eventueel de antwoorden via google of babelfish of nog een ander vertaal programma. We weten allen dat de zinsbouw van die vertalingen vaak meer vragen levert dan antwoorden.

Tja simpel is het niet
Registered Linux user 490633
Linux Mint Cinnamon 18.3
nomko

Berichtdoor nomko » Do 02 Dec 2010, 12:48

Het resultaat hiervan is dat vele met verschillende distro's werken om het ganse pakket dat nodig is voor hen te kunnen gebruiken (kijk maar naar ons onderwerp over pytube
de discussie over pytube is een mooi voorbeeld van hoe masaal versnippering is opgetreden. Op diverse fora's (linux/niet-linux) zijn er discussies te vinden over deze programma. Als je precies wilt weten hoe het zit met pytube, dan zal je al deze fora's bij langs moeten gaan om het hoe/wat/waarom te gaan uitzoeken. Dit kost aardig veel tijd. Behalve dat het veel tijd kost is er nog een nadeel die veel gewicht in de schaal legt: volledigheid van berichtgeving. Heb je 1 grote linux forum, dan is er op 1 linux forum alles over putybe te vinden wat onder de linux gebruikers bekend is. Heb je 10 diverse fora's, dan heb je te maken met (theoretisch) 10 verschillende berichtgevingen met ieder een eigen specifieke mededeling. Wil je het volledige overzicht hebben, dan ben je haast verplicht om al die 10 fora's langs te gaan en te kijken wat er op die diverse fora's staat. Tenzij er gelinkt wordt naar andere fora's, zal je gauw de situatie treffen dat iedere fora op hun eigen manier berichten over pytube met diverse informatie. Nadeel van versnippering. Zou je dit bundelen op 1 forum, dan heb je meer overzicht en kan er meer en adequater gereageerd worden op de berichten en dan zal je ook zien dat de verschafte info vele malen nauwkeuriger is omdat men elkaar beter kan corrigeren of aanvullen.

Dat e.e.a. niet lukt kan liggen aan onbekendheid. Als alle linux fora's overtuigd raken van 1 superforum waar ruimte is voor alle distro's (ider hun eigen topic) en overige linux en pc gerelateerde items en dit landelijk gepromoot wordt (adverteren in pc bladen, berichtgeving in kranten), dan zal deze forum de taken van al die kleinere fora's snel overnemen.

Maar dat zal wel illusie worden. En ik heb ook niet alle wijsheid in pacht uiteraard ;)

Terug naar “Linux Mint NL”