Nieuw hier

Nieuw op dit forum? Stel je even voor...
Nico
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: Za 24 Sep 2022, 19:13

Nieuw hier

Berichtdoor Nico » Zo 25 Sep 2022, 19:41

Wat een uitgebreid forum hier! Dat geeft al aan dat Linux Mint is live and kicking. Met veel meer users dan ik aanvankelijk dacht.
Ik ben Nico Baaijens, ex-IBM en zo ongeveer de eerste IBM PC-gebruiiker in NL. Sinds Windows-heugenis ben ik nooit een bewonderaar van Windhoos geweest. Ik heb altijd verlangd naar een stabiel en bovenal no-nonsense OS, een eigenschap die ik vermoedelijk in mijn jarenlange IBM-carrière heb ontwikkeld. Ik vind Win11 weliswaar stabiel maar ook onnodig uitgebreid en met die kantelende mini venstertjes nogal 'spelletjesachtig'. En dat roept bij mij onaangename herinneringen op aan de Commodore 64.
Veel smaken of 'distro's' heb ik geprobeerd vanaf CD en later USB stick en uiteindelijk geland bij Mint. Ben nu bezig om een dual boot system te initiëren omdat er onder mijn Windows toch enkele applicaties zijn die Linux nu eenmaal niet heeft.
Tot zo ver dan maar. Het geeft me in elk geval een goed gevoel dat ik, in geval van nog te ontmoeten problemen met Mint, een forum heb om raad te vragen en zo nodig zelfs een schouder om op uit te huilen.
Bij voorbaat, Nico.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 895
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Nieuw hier

Berichtdoor dirkjanl » Zo 25 Sep 2022, 21:51

Welkom Nico. En mooi dat je je hier hebt aangemeld, je algemene computerkennis zou ons ook wel weer eens kunnen helpen!
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1577
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Nieuw hier

Berichtdoor stegiman » Ma 26 Sep 2022, 05:41

Welkom Nico,

Welke applicaties heeft Windows dat Linux niet heeft?
Toch wel straf dat hoe je omkeert of omdraait, voor of tegen bent kan blijkbaar bijna niemand zonder Windows.
Nochtans kan ik al 3 jaar volledig zonder Windows

Mijn zoon had een Apple computer kunnen herstellen dat hij gratis kreeg aan mij gegeven.
Sinds gisteren ben ik aan het bekijken wat de mogelijkheden zijn.
Maar voor mij zelf maak het niks uit welke besturingssysteem het is.
Ik denk niet in termen van Windows, Linux of Mac of Android.

Zelf heb ik LMDE 5 maar het had evengoed Linux Mint kunnen zijn.

Veel plezier op deze forum.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 383
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Nieuw hier

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Di 27 Sep 2022, 13:38

Er zijn natuurlijk tal van app's dat Windows heeft en Linux niet, neem bv. Photoshop, Lightroom, een massa spelletjes, Office365, ... In essentie is dat het probleem niet zolang je maar niet verhinderd wordt om bepaalde zaken te doen. Ik gebruik thuis al 16 jaar geen Windows meer. Sommige zaken bereik je dan wel met vallen en opstaan, maar uiteindelijk heb ik nog niet voor het feit gestaan dat ik Windows zou nodig gehad hebben. Je dient wel op te letten bij het aanschaffen van randtoestellen - altijd even een forum raadplegen om na te gaan of het toestel wel ondersteund wordt.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 752
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Nieuw hier

Berichtdoor emvedeesje » Wo 28 Sep 2022, 09:17

Zelfde hier.
In 20212 terecht gekomen in Ubuntu-12 en dan stelselmatig verder gekeken en uiteindelijk beland bij Mint cinnamon.
Het enige waar ik nog W bij nodig had was voor de TomTom, maar die is nu ook buiten dienst.
Als een app er niet is in linux, dan is er veelal een andere app die de klus kan klaren.
En dan moet je die app eerst onder de knie krijgen, doch het loont de moeite.
vb. LibreOffice is dan wel niet de 100% vervanger van de µsoft versie, en toch doe ik er nu al 10 jaar mee wat ik wil doen.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.2 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Nieuw hier

Berichtdoor Joan » Vr 30 Sep 2022, 22:14

Welkom Nico.
Neem de tijd om het voor jouw nieuwe systeem te onderzoeken en onder de duim te krijgen. Je vind dan in de vele Linux programma's in Programmabeheer vanzelf een passend alternatief voor een W-versie.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Stel je even voor”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten