even voorstellen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor...
marjakw
Nieuweling
Nieuweling

even voorstellen

Berichtdoor marjakw » Ma 24 Mar 2025, 08:15

Mijn naam is Marja Kwaak, dus mijn aanmeldnaam is Marjakw. Ik ben absoluut onbekend met linux, maar ik wil er toch mee aan de slag, omdat ik 1 keer teveel door Windows verplicht ben een nieuwe pc te kopen. Nu dus weer. Ik heb een 9 jaar oude desktop die voor mij is gebouwd, daar draait Windows 10 op maar is ongeschikt voor Win 11.
Maar omdat ik helemaal niets weet van Linux, wil ik het eerst op een partitie installeren en hoop dan dat het Windows niet stoort. Dan kan ik het in alle rust verkennen, wat het allemaal kan maar heb daar wel wat hulp bij nodig.

Dus tot 'ziens' op dit mooie forum,
Groetjes, Marjakw
dirkjanl
Guru
Guru

Re: even voorstellen

Berichtdoor dirkjanl » Ma 24 Mar 2025, 10:53

Welkom Marjakw,
Mooie stap heb je gezet, ik ben overgegaan toen Win 10 uitkwam en heb geen dag spijt. Nou ja, er gaat wel eens iets mis, maar met dit forum en de website https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html is het altijd nog goed gekomen.
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
marjakw
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor marjakw » Ma 24 Mar 2025, 13:13

Dank je wel voor je vriendelijk welkom DirkJan.
Ik zal hier waarschijnlijk regelmatig terug komen, want ik heb geen enkele ervaring.
Wat Windows betreft; ik zit vast aan Office Word en Excel door vrijwilligerswerk. Als ik volledig overstap, kunnen zij mijn berichten niet meer gebruiken. En omdat er ook een prof. drukkerij bij betrokken is, kom ik niet los van Office. Daarom wil ik eerst zijdelinks Linux uitproberen. Ik heb gehoord dat je Linux apart op een partitie kunt installeren, zonder dat Windows daar last of storing van ondervind. Maar is dat wel zo?

Vriendelijke groet,
Marjakw
dirkjanl
Guru
Guru

Berichtdoor dirkjanl » Ma 24 Mar 2025, 13:19

Als ik volledig overstap, kunnen zij mijn berichten niet meer gebruiken. En omdat er ook een prof. drukkerij bij betrokken is, kom ik niet los van Office.
Marjakw
LibreOffice kan je zo instellen dat een tekstdocument als Word document wordt opgeslagen en een spreadsheet als een Excel document. Het is natuurlijk nooit 100% waterdicht, maar het uitproberen waard! LibreOffice zit standaard in LinuxMint, maar hier kun je rondsnuffelen: https://nl.libreoffice.org/

PS vergeef me mijn 'opdringerigheid' ;-) ik zal daar nu mee stoppen.
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
marjakw
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor marjakw » Ma 24 Mar 2025, 13:23

Je bent absoluut niet opdringerig!! Ik ben blij met elke uitleg.
Ik dacht dat dit niet mogelijk was omdat misschien de exstenties van beide programma's niet compatible zouden zijn.
Maar ik ga dit zeker onderzoeken. Dank je wel hiervoor.

Groetjes,
Marjakw

Terug naar “%s” Stel je even voor