Zoektoch naar prettigste linux distro.

Nieuw op dit forum? Stel je even voor...
Lex
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 1
Lid geworden op: Do 25 Apr 2013, 19:29

Zoektoch naar prettigste linux distro.

Berichtdoor Lex » Vr 26 Apr 2013, 08:27

Zoektocht naar de prettigste linux distro.

Ik ben lex uit A.Dam.

Al jaren geleden 2006/2007 had ik officieel een suse pakket gekocht bij de Mediamarkt. Al snel liep ik toen al tegen veel problemen op omdat ik het niet goed werkend kreeg.

Nu jaren later ben ik op ontdekking toch om de voor mijn prettigste serieuze Linux distro te vinden. Ik heb een Dell inspriron 6400 oude doch goedwerkende notebook met een simpel verwisselbare harddisk "lade systeem.

In plaats van een dvd/cd brander lezer heb ik een caddy met daarin een 750 GB WD HDD voor opslag. Ik heb het schroefje er niet inzitten dus kan de caddy als de computer uit is eruit trekken en verwisselen voor de DVD brander. Wel belangrijk is dat geen programma's worden gestart die gegevens laden en schrijven naar de 2e caddy HDD.

Als bestande gebrand moeten worden dan moeten deze wel op C: of ander medium staan.

Deze caddy is ideaal voor ieder die graag een 2e HDD extra opslag in zijn notebook wilt hebben, De caddy word netjes door alle besturingssystemen herkend.

Momenteel heb ik 4 losse harddisks met elk een eigen besturingssysteem die ik afwisselend gebruik.

1 320 GB HDD Windows XP de originele harddisk, Ik gebruik deze nauwelijks.
2 120 GB SSD Windows 7
3 500 GB HDD Suse 12.3
4 160 GB HDD Mint C

Ik ben dus aan het experimenteren met verschillende Linux distro's. Voor weinig ben ik nog opzoek naar 2,5" harddisks 160/250/320 GB

Er zijn namelijk nog meer linux distro's die ik wil proberen en wil vergelijken.

VEEL OPSTAKELS.

Als verwende Windowsgebruiker loop tegen een hoop obstakels op een daarvan is het installeren van externe drivers en software van het internet. Als ik zo over linux forums zwerf ben ik niet de enige.

Vaak moet je software installeren en configureren via Terminal "soort DOS" waar studie Terminal voor nodig is om het te begrijpen.

Uren heb ik op het internet gezworven voor duidelijke uitleg of een cursus. Tot nu toe niets nuttigs kunnen vinden. mocht u een cursus weten "Nederlands" dan verneem ik het graag.

Wat een hoop geklooi om bijvoorbeeld een ATI driver te installeren. Nu vond ik zelfs online installatie alleen werd mijn oude Ati X1400 grafische kaart niet ondersteund.

Wanneer gaan ze linux nu eens volwassen maken en een volledige grafische schil om linux heen bouwen wat Microsoft al sinds Windows 3.10 later met Windows 95 heeft gedaan.

Simpele installatie door middel van een klik.

Nog steeds lukt het mij niet om bepaalde script programma's te installeren nog steeds begrijp ik niet alles van Terminal zucht diepe zucht.

Toch geef ik de moed niet op.

Lex
nomko

Re: Zoektoch naar prettigste linux distro.

Berichtdoor nomko » Zo 28 Apr 2013, 23:07

Hoi Lex,

Welkom op deze forum.

Ik wil toch even reageren op jouw bericht en wil op de volgende items:
Als verwende Windowsgebruiker loop tegen een hoop obstakels op een daarvan is het installeren van externe drivers en software van het internet. Als ik zo over linux forums zwerf ben ik niet de enige.
Toen ik nog Windows gebruikte en Windows opnieuw moest installeren was ik een hele avond bezig met het installeren van drivers en met het constant rebooten van mijn computer en dan maar hopen dat ik BSOD kreeg... Met Linux is het een kwestie van een uurtje en dan heb je een compleet werkende systeem. In de gevallen waarbij je toch een driver moet installeren is wanneer je exotische hardware "aan boord hebt" die niet door de kernel ondersteund wordt. Ja je leest het goed, 99,99% van alle hardware wordt door de kernel ondersteund, daar kan Microsoft nog iets van leren! Ik weet niet over welke hardware jij het hebt, maar wat ik vermoed is die 0,1% van de hardware die te exotisch is of waarvoor de fabrikant geen ondersteuning levert waardoor het voor de kernel ontwikkelaars moeilijk is om de ondersteuning in de kernel toe te voegen.

Maar die "horrorscenario" die jij omschrijft ken ik eerlijk gezegd niet zo. Dus als je duidelijke voorbeelden kan geven, heel graag. Voor mij is de statement die je hierboven maakt te vaag.
Vaak moet je software installeren en configureren via Terminal "soort DOS" waar studie Terminal voor nodig is om het te begrijpen.
Geef eens voorbeelden. Denk dat je niet helemaal weet waar het over gaat of wat er bedoeld wordt. Ik werk veel met de terminal omdat bepaalde commando's in een terminal krachtiger werken dan bv. als een GUI tool.
Uren heb ik op het internet gezworven voor duidelijke uitleg of een cursus. Tot nu toe niets nuttigs kunnen vinden. mocht u een cursus weten "Nederlands" dan verneem ik het graag.
Welkom op deze forum! Genoeg ervaren mensen hier doe jou verder kunnen en ook wel graag willen helpen!

Wat een hoop geklooi om bijvoorbeeld een ATI driver te installeren. Nu vond ik zelfs online installatie alleen werd mijn oude Ati X1400 grafische kaart niet ondersteund.
Helemaal geen geklooi! Weet niet hoe jij het gedaan hebt, maar geklooi hoeft het echt niet te zijn. Op welke site ben jij die handleiding tegengekomen??
Wanneer gaan ze linux nu eens volwassen maken en een volledige grafische schil om linux heen bouwen wat Microsoft al sinds Windows 3.10 later met Windows 95 heeft gedaan.
Ik denk dat Linux volwassener is dan Windows. En een volledige grafische schil om Linux heen bouwen gebeurd al jaren. Er zijn diverse desktop omgevingen beschikbaar voor Linux terwijl MS Windows maar 1 desktop omgeving kent. Dus geen vrije keuze bij MS Windows, wel bij Linux. Dat noem ik pas volwassen, dat je als computergebruiker zelf de keuze kan maken wat je wel wilt en niet! MS "douwt je 1 werkomgeving door je strot" terwijl je bij Linux kunt kiezen uit meerdere omgevingen. Een grafische schil om de Linux kernel heen bestaat al jaren, alleen is het de laatste jaren op een hogere niveau geëvolueerd.
Simpele installatie door middel van een klik.
Dat gebeurd nu ook. En de installatie zelf verloopt ook sneller met Linux dan met Windows.
Nog steeds lukt het mij niet om bepaalde script programma's te installeren nog steeds begrijp ik niet alles van Terminal zucht diepe zucht.
Welke scripts wil je installeren??
Toch geef ik de moed niet op.
Linux heeft een hogere leercurve dan Windows maar daartegenover heb je wel een veel stabielere en veiliger besturingssysteem. Met Linux ben je ook meer de baas over jouw systeem terwijl bij MS Windows heeft veel zaken voor de gebruiker afschermt waardoor foutoplossing bemoeilijkt wordt.

Zoals ik het zie denk ik dat jij beter af bent met Windows. Je bent heel erg de zaken aan het vergelijken in het nadeel van Linux. Je bent vrij om te kiezen welke besturingssysteem je wilt gebruiken, maar mijn inziens ben je verkeerd bezig. Als je Linux wilt blijven gebruiken, dan raad ik jou aan om alles wat je weet over Windows te vergeten en niet te gaan vergelijken. Anders blijf je constant je neus stoten aan dezelfde steen.
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 272
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: Zoektoch naar prettigste linux distro.

Berichtdoor Arie » Ma 29 Apr 2013, 00:05

Linux heeft een hogere leercurve dan Windows maar daartegenover heb je wel een veel stabielere en veiliger besturingssysteem.
De stabiliteit van de NT ( NT, win2000, XP, Vista, win7 ) serie van windows is al jaren goed. Dat Linux ( en iedere andere Unix afgeleide ) beter scoort op rechten beheer ( =veiligheid ) zal ik beslist niet ontkennen.

@Lex, Linux werkt nu eenmaal anders dan windows, neem er de tijd voor om het je eigen te maken. Ook windows heb je vroegah moeten leren :)

Je zal na verloop van tijd zien dat Linux een pracht systeem is.

Is het perfect? Nee beslist niet, dat is geen enkel OS.

Heb je voor bepaalde programma's windows nodig, dat kan, maar kijk dan naar bv wine en virtualbox of desnoods dualboot
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Linux Mint Cinnamon 21.2 LTS
LMDE 5 Cinnamon
Gebruikersavatar
josbruyn
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 28
Lid geworden op: Vr 09 Okt 2009, 15:54
Locatie: Antwerpen
Contact:

Re: Zoektoch naar prettigste linux distro.

Berichtdoor josbruyn » Ma 29 Apr 2013, 10:56

Op volgende link kan je een artikel lezen dat je op weg helpt om het verschil tussen windows en linux beter te begrijpen:
http://shaffox.wordpress.com/linux-is-not-windows-nl/

succes.

Terug naar “Stel je even voor”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten