Hallo allen en een eerste vraagje

Nieuw op dit forum? Stel je even voor...
Gebruikersavatar
Ido
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: Zo 08 Nov 2009, 00:24

Hallo allen en een eerste vraagje

Berichtdoor Ido » Zo 08 Nov 2009, 12:43

Na een hele tijd van kijken en lezen op het internet over Linux eindelijk Linux mint geinstalleerd op een oude pc die niet meer gebruikt werd.
Eerst geworsteld met Ubuntu maar na 4 keer een cd gebrand te hebben waar allerlei fouten in zaten en telkens niet verder wou lopen heb ik Mint maar geprobeerd.
En dat werkte meteen zonder problemen, eerst met de live CD en daarna meteen helemaal op de pc gezet.

Nu even een vraagje, waarom zie ik in de System Monitor bij File Systems maar de helft van mijn 2e harde schijf?
Als ik de partitie manager open dan zie ik hem wel maar met een waarschuwings driehoekje erbij.
Ik heb 2 harde schijfen, 1 van 20 GiB met Linux erop.
En nog 1 van 60 Gib verdeelt in 2 delen van ong. 28 GiB
De ene die ik niet zie in System Monitor zegt ntfs met een waarschuwings driehoek en de andere die ik wel zie zegt extended.
Kan ik dit gewoon opnieuw formatteren zodat ik het kan gebruiken er staat nu nog niks belangrijks op.

Ik zal ook maar eens linux voor dummies kopen :-\
mikemarote
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: Za 31 Okt 2009, 18:30
Locatie: Oostende - West-Vlaanderen - Belgïe

Re: Hallo allen en een eerste vraagje

Berichtdoor mikemarote » Zo 08 Nov 2009, 14:04

Hoi ido,eerst en vooral een hartelijk welkom hier op het linux mint forum.Ben ook nog maar een nieuweling en sedert enkele weken overgestapt van ubuntu naar mint en deze distro bevalt mij meer en meer.
Wat betreft je tweede harde schijf met de twee partities,wel die zou ik formateren en instellen als ext3 met de partitiebewerker (GParted),dan kan je daar alle kanten mee uit in linux,vooral dat er op deze partities toch niks belangrijk staat.
Mvg,
mike
Gebruikersavatar
josbruyn
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 28
Lid geworden op: Vr 09 Okt 2009, 15:54
Locatie: Antwerpen
Contact:

Re: Hallo allen en een eerste vraagje

Berichtdoor josbruyn » Zo 08 Nov 2009, 19:32

Hoi Ido,

Welkom op dit forum. :)

Als je twee hD's hebt, hebt je de keuze in de live CD om te installeren op een van de twee HD. Ik vermoed dat je op de helft van je NTFS (windows) partitie LinuxMint hebt geinstalleerd (ik kan verkeerd zijn hoor).
Kijk even naar onze welkoms pagina, daar staat een voorbeeld van een Linux Mint Gloria installatie maar wel op één harddisk. Indien je de keuze hebt van twee harddisks dan kan je één van de twee kiezen om op te installeren. Je moet dan wel in dual boot opstarten (of window$ of linux) na installatie.

op de url: http://home.base.be/psdn0737/ vindt je meer uitleg over dual boot met window$.

Jos
Gebruikersavatar
Ido
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: Zo 08 Nov 2009, 00:24

Re: Hallo allen en een eerste vraagje

Berichtdoor Ido » Ma 09 Nov 2009, 21:31

Hoi Jos en Mike, bedankt voor de tips.
Ik heb Linux op deze PC niet als dual boot maar alleen voor linux mint, ik denk dat het daar ook fout ging omdat linx nog een stukje windows vond op die tweede harde schijf die uit weer een andere PC kwam.
Maar ik heb hem nu als ext3 ingesteld zoals Mike zei en nu ziet tie hem wel.

Alleen als ik mijn computer afsluit dan gaat mijn scherm keurg zwart en linux sluit af maar de computer blijft lekker doorsnorren.
Staat niet in slaapstand ofzo want ik kan hem niet meer tot leven wekken maar de ventilator blijft wel draaien.
Weet iemand wat ik daar aan kan doen?
Of zal ik dit maar even ergens anders vragen.

groetjes Ido

Terug naar “Stel je even voor”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten