Even voorstellen...

Nieuw op dit forum? Stel je even voor...
jaap326
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: Zo 10 Aug 2014, 09:13

Even voorstellen...

Berichtdoor jaap326 » Zo 10 Aug 2014, 09:31

Nieuw op dit forum en redelijk nieuw met Linux. Vroeger een thuis servertje gedraaid op linux zonder grafische schil. Daarna lange tijd geen linux meer gebruikt. Vanwege m'n werk weer aan de windows bak met lichte tegenzin. Op een gegeven moment had ik er zo genoeg van (veel updates, steeds zwaarder systeem nodig, virusscans etc.) dus heb ik na het zoveelste gedoe besloten windows thuis vaarwel te zeggen en ben ik overgestapt op de Mac. Erg tevreden mee, nog steeds overigens.

Op de zaak (ben ondernemer) hebben we 5 windows PC's staan, 2 nieuwe en 3 wat oudere modellen van een jaar of 5 geleden. Ook regelmatig gedoe mee, nieuwe office updates en licenties en daardoor besloten toch weer eens naar Linux te kijken. Op een laptop thuis gaan testen, eerst Ubuntu maar het is toch Mint geworden. Mint voelt goed aan, doet wat het moet doen en werkt erg intuïtief. Ik moet zeggen dat ik op dit moment zelfs meer achter m'n Mint laptop zit dan achter m'n MacBook Air. ;-)

De volgende stap is de PC's op kantoor over te zetten naar Mint, door de gebruikersvriendelijkheid van het OS lijkt me dat de beste manier. M'n enige terughoudendheid is de comptabiliteit met Office, met name omdat we ook regelmatig bestanden (word, excel en powerpoint) uitwisselen met partners en klanten.

Zijn er meer ondernemers op dit forum die dezelfde stap hebben gemaakt?

Groet,

Jaap.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Even voorstellen...

Berichtdoor Joan » Zo 10 Aug 2014, 17:09

Office bestanden kunnen heel eenvoudig in Libre office worden gebruikt en vice versa.
Ik weet niet of alle bestanden ook precies hetzelfde worden getoond.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 271
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: Even voorstellen...

Berichtdoor Arie » Zo 10 Aug 2014, 18:47

MS office bestanden zonder VBA (Visual Basic for Applications) zullen praktisch geen problemen opleveren, met VBA gaat niet werken.
Overigens lees ik op diverse sites dat .docx minder problemen geeft dan .doc met uitwisselen tussen MS office en Libre / OpenOffice
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Linux Mint Cinnamon 21.2 LTS
LMDE 5 Cinnamon
jaap326
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: Zo 10 Aug 2014, 09:13

Re: Even voorstellen...

Berichtdoor jaap326 » Zo 10 Aug 2014, 19:39

Office bestanden kunnen heel eenvoudig in Libre office worden gebruikt en vice versa.
Ik weet niet of alle bestanden ook precies hetzelfde worden getoond.
MS office bestanden zonder VBA (Visual Basic for Applications) zullen praktisch geen problemen opleveren, met VBA gaat niet werken.
Overigens lees ik op diverse sites dat .docx minder problemen geeft dan .doc met uitwisselen tussen MS office en Libre / OpenOffice
Ik dat geval zal het wel lukken. Het gaat bij mij alleen om de opmaak van de documenten, of die hetzelfde blijft...
Gebruikersavatar
Goofy
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: Vr 08 Aug 2014, 16:35
Locatie: De Polder

Re: Even voorstellen...

Berichtdoor Goofy » Ma 11 Aug 2014, 02:45

In dat geval zal het wel lukken. Het gaat bij mij alleen om de opmaak van de documenten, of die hetzelfde blijft...
LibreOffice Writer kan toch exporteren als PDF :vraagteken:

Dat is drukwerk-kwaliteit (en bruikbaar op vele platformen). 8)
Bezig kennis te maken met LinuxMint17 Cinnamon 64bit
jaap326
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: Zo 10 Aug 2014, 09:13

Re: Even voorstellen...

Berichtdoor jaap326 » Ma 11 Aug 2014, 08:29


LibreOffice Writer kan toch exporteren als PDF :vraagteken:

Dat is drukwerk-kwaliteit (en bruikbaar op vele platformen). 8)
Klopt, dat weet ik. Waar het mij om gaat is de opmaak van documenten, Hier wordt regelmatig door meerdere personen aan gewerkt. Alles naar klanten gaat via PDF...

Terug naar “Stel je even voor”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten