patje01 even voorstellen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor...
patje01
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2010, 16:55

patje01 even voorstellen

Berichtdoor patje01 » Zo 03 Jan 2010, 17:49

Hoi ik ben patje01 en ben redelijk nieuw voor wat betreft linux voor zover je dit kunt zeggen. Ik maak al enige tijd gebruik van ubuntu, maar ben toch nog steeds zoekende naar een distributie waarbij ik niet direct na installatie een paar uur aan het werk moet om codecs ed te installeren. Ik ben op zoek naar een distributie die misschien een stukje lichter draait dan ubuntu omdat ik nog wel eens oude systeempjes (P4 enz) in elkaar draai met ubuntu. Ik merk echter dat steeds vaker dat ubuntu een stukje te zwaar wordt waardoor de systeempjes vrij traag worden. Deze systeempjes geef ik overigens gewoon aan mensen die geen computer hebben omdat zij hier geen geld ervoor hebben enz. Ik doe dit puur voor de lol voor mezelf en om mensen te helpen met het kennismaken met de ohh zo grote computerwereld en de mogelijkheden die een computer kan bieden. Ik vind het wel belangrijk dat wanneer ik een systeempje ergens neerzet dat ik er verder geen omkijken naar heb en anders zo min mogelijk.

In het verleden wilde ik nog wel eens xp installeren, maar ik merkte dat ik dan om de paar weken terug kon komen vanwege problemen, of dat ik om de haverklap gebeld werd. Sinds ik de systeempjes aflever met ubuntu, kubuntu of wat iemand dan ook wilt, wordt ik eigenlijk nooit meer lastig gevallen met vragen over corrupte systeempjes 8)

Zelf ben ik nog niet helemaal over met al mijn systemen, maar dat komt misschien nog wel. Ik heb een laptopje gekregen bij een cursus waar Vista op stond. De laptop heeft een celeron processor, 3 gig geheugen, een intel onboard videokaartje en 250 gig harde schijf. Vista draaide voor geen meter op dat ding, dus heb ik er ubuntu opgezet, wat nu lekker draait. Ik gebruik de laptop om af en toe wat te internetten en wat aan te klooien (testen). Ik ben nog aan het twijfelen om ubuntu te vervangen door mint.

Ik heb een Macbook Pro met een 17 inch full hd scherm, 500 gig hd, 4 gig intern en een nvidia 8600 GT videokaart.
Op dit systeem draait Snow Leopard en een paar vmware systeempjes, te weten Linux Mint 8 (Helena), Ubuntu en XP.
Ik heb mint 8 nog niet zo lang op de laptop staan, maar merk wel dat ik steeds vaker in mint zit, in tegenstelling tot snow leopard. Omdat ik nog redelijk nieuw ben met mint, twijfel ik nog steeds of ik mint of ubuntu in bootcamp als dualboot moet installeren. Wie helpt mij over de streep ::)

Als laatst heb ik een zelfbouwsysteempje met daarin de volgende hardware/software
- Asus p5q deluxe
- Intel q6600
- 6 GB intern geheugen
- Ati 4850 videokaart
- 500GB fujitsu hd 2x
- 1TB hd Samsung
- Windows 7
- Magix video deluxe
- Magix foto's op cd en dvd
- Call of duty modern warfare 2 en andere games

Ik twijfel nog om met dit systeem volledig over te gaan naar Mint of ubuntu. Het lieftst zou ik wel volledig over stappen, maar dan moeten er natuurlijk wel alternatieven zijn voor wat betreft video en fotobewerking en wat spellen. Uiteraard houdt ik me aanbevolen voor een aantal tips voor wat betreft vervangende software. Ik zou nog liever gisteren dan vandaag volledig willen overstappen. Het overstappen is voor mij een puur idealistische zaak --> waarom Microsoft en consorten nog langer sponsoren als het anders kan. Het gaat mij niet puur om het geld dat ik misschien voor een besturingssysteem of software moet betalen, maar meer om het principe.

Vooralsnog ben ik zeer hoopvol voor wat betreft Mint. De manier waarop Mint is opgebouwd en werkt spreekt mij enorm aan. Ik ga mezelf uiteraard nog even wat verder verdiepen en hoop dat ik eindelijk gevonden heb naar waar ik op zoek was.

Als laatste wil ik iedereen een voorspoedig en zorgeloos 2010 wensen.
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 271
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: patje01 even voorstellen

Berichtdoor Arie » Zo 03 Jan 2010, 18:38

Ik ben op zoek naar een distributie die misschien een stukje lichter draait dan ubuntu omdat ik nog wel eens oude systeempjes (P4 enz) in elkaar draai met ubuntu.
misschgien zou je eens een " blokkendoos " kunnen proberen.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UbuntuBlokkendoos

beginnen met een command line install, en dan naar behoefte uitbreiden, tis effe wat werk, maar dan heb je wel een systeem wat volledig naar je wens is.

als je er echt zin in hebt geef maar een seintje, want bij het begin staan al pakketten die je niet echt nodig hebt als je een gnome of xfce gebaseerde desktop wilt hebben
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Linux Mint Cinnamon 21.2 LTS
LMDE 5 Cinnamon
patje01
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2010, 16:55

Re: patje01 even voorstellen

Berichtdoor patje01 » Zo 03 Jan 2010, 20:02

He wat leuk zeg. Ik kende het blokkendoosprincipe nog niet, maar het is op zich helemaal niet zo'n gek idee. Heeft denk ik wel wat voeten in aarde, maar aan de andere kant is het denk ik wel de manier om linux te leren kennen en te leren. Wanneer ik hier mee ga stoeien, ga ik zeker even contact met je opnemen arie. Bedankt voor de tip.

Op het ogenblik ben ik voor mezelf eerst nog even aan het genieten van wat mint te bieden heeft. Altijd leuk om allerlei nieuwe dingen te ontdekken. Ik voel me af en toe net een klein jongetje dat een stapel kado's mag uitpakken...... ;D

Terug naar “Stel je even voor”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten