Nieuw hier en met Linux

Nieuw op dit forum? Stel je even voor...
Tof-feetje
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: Di 12 Jan 2010, 23:30

Nieuw hier en met Linux

Berichtdoor Tof-feetje » Vr 15 Jan 2010, 23:34

Hallo,

Ik ben Jose ik ben 18 jaar oud en ik wil binnenkort(had wat problemen met het juist branden van de cd en met het bestand wat ik had gedownload) mijn oude computer op Linux mint over zetten. De computer draait nu op windows 98se t is een pentium 4 en volgens mij heeft hij 256mb DDR. de harde schijf is iets van 4 gig geloof ik zo uit mijn hoofd.
Ik heb niet zo ontiegelijk veel verstand van computers ik heb dan wel informatica op 5havo maar dat wil niet zo veel zeggen want daar snap ik niets van ::) Ik ben niet bang om een computer open te halen en er wat in of bij te schroeven maar over html java en php moet je me echt niets vragen.
Ik ga deze computer overzetten op Linux op aanraden van een collega van mijn vader hij heeft een oude xp computer er weer helemaal mee op de rit gekregen. Ik krijg van hem nu de cd omdat ik hier in huis een veel te trage internet verbinding heb om te kunnen downloaden.

Misschien als ik tevreden ben over Linux op de pentium iv dat is het ook op de algemene huis computer ga zetten, maar zo ver ben ik nog niet, ik gebruik wel Chrome omdat ik totaal ontevreden was over IE.

Ik heb een paar vragen over Linux en ik hoop dat er hier mensen zijn die mij kunnen helpen. Ik heb al wel een beetje gegoogled maar mijn computer engels is niet zo bijzonder goed.
1: Kan ik als ik Linux op de computer heb gezet er ook gewoon word en exel op zetten, zo nee kan ik dan wel .doc en .docx bestanden openen met een vergelijkbaar programma(en hoe kom ik hier aan)
2:Als ik alles geïnstalleerd heb en ik plug een internet kabel in moet ik daarna nog iets doen om te kunnen internetten, heb ik na de installatie bijvoorbeeld al een paar standaard programma's?.

Nouja lang verhaal ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
De Pc
@mijn vader
Een windows Vista een goedkoop ding van 3 jaar terug. misschien binnenkort linux mint.
@mijn moeder: traag internet
Een windows XP
Een oude computer Pentium 4 256DDR en 6GB hard disc. Draait nu win98 se gaat over op linux mint helena
Wamukota
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 0
Lid geworden op: Vr 09 Okt 2009, 12:52

Re: Nieuw hier en met Linux

Berichtdoor Wamukota » Za 16 Jan 2010, 06:26

Welkom Tof-feetje,
Hallo,
De computer draait nu op windows 98se t is een pentium 4 en volgens mij heeft hij 256mb DDR. de harde schijf is iets van 4 gig geloof ik zo uit mijn hoofd.
Met 256 Mb RAM zit je wel aan de lage kant, want de Systeem vereisten zijn:

A minimum of 512MB of RAM is recommended. Once installed the system works fine with as low as 256MB RAM.

Mocht je Linux Mint niet kunnen installeren, dan zijn er andere Linux distributies die wel vlot draaien op 256 Mb. Probeer Xubuntu ipv Mint, of Puppy Linux. Kijk op http://distrowatch.com voor een overzicht van de meeste Linux distributies
Ik krijg van hem nu de cd omdat ik hier in huis een veel te trage internet verbinding heb om te kunnen downloaden.
Hou er rekening mee dat Linux veel zaken van het internet haalt en dat je, na de initiële installatie een update moet doen van je systeem om alle patches sinds het aanmaken van de distro binnen te halen. Wellicht zou je best je systeem installeren bij iemand die een breedband verbinding heeft, of upgraden naar breedband
1: Kan ik als ik Linux op de computer heb gezet er ook gewoon word en exel op zetten, zo nee kan ik dan wel .doc en .docx bestanden openen met een vergelijkbaar programma(en hoe kom ik hier aan)
Met openOffice kun je al je MS-Office bestanden lezen en schrijven. Bij bepaalde distributies is openOffice al rechtstreeks geïnstalleerd, bij anderen is het maar een klikje of twee om het te installeren.
2:Als ik alles geïnstalleerd heb en ik plug een internet kabel in moet ik daarna nog iets doen om te kunnen internetten, heb ik na de installatie bijvoorbeeld al een paar standaard programma's?.
Als je achter een routertje zit, hoef je niks meer te doen. Je ETH verbinding wordt opgezet en je kunt online.
midas

Re: Nieuw hier en met Linux

Berichtdoor midas » Za 16 Jan 2010, 06:42

Goedemorgen tof-feetje en hartelijk welkom op dit forum! De specs van jouw computer zijn niet zo erg ruim...dus houd er gelieve rekening mee dat een LiveCD draaien ofwel heel erg traag gaat...of wellicht zelfs helemaal niet gaat. In het algemeen is 512 mb als werkgeheugen toch wel het minimum voor het draaien met de gnome-edition...ook na installatie.

Je zou kunnen overwegen de XCFE-editie te kiezen...die kun je downloaden vanaf hier:
http://www.linuxmint.com/download_ce.php

De antwoorden op je vragen:

1. Word- en Excelbestanden kun je gewoon draaien onder OpenOffice...dit zit standaard al in LinuxMint.

2. Wanneer je installeert met aangesloten internet dan wordt je verbinding tijdens installatie gevonden en worden ook alvast de taalpakketten en dergelijke binnengehaald. Na de eerste herstart kun je gewoon internetten met Firefox en ook met de overige programma's gelijk aan de slag.

Heel veel plezier met linux...heb je vragen, stel ze gerust!
Tof-feetje
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: Di 12 Jan 2010, 23:30

Re: Nieuw hier en met Linux

Berichtdoor Tof-feetje » Za 16 Jan 2010, 17:50

Hallo,

Ik heb vannochtend even gekeken er zitten 2 bankjes in een van 128mb en eentje van 256mb er is nog een slot vrij. Er staat hier ergens nog een pentium vier waarvan ik de bankjes mag hebben maar ik weet nog niet of die passen. Ik ga dat eerst controleren en t gewoon proberen, als het niet lukt heb ik pech. :P

Bedankt voor de antwoorden op mijn vragen. Ik heb nog een vraag, zo gebruik ik mijn computer vooral om te msnen werkt dat ook nog na installatie van linux of moet ik dan op een ander iets overstappen, en werkt dat dan t zelfde?
De Pc
@mijn vader
Een windows Vista een goedkoop ding van 3 jaar terug. misschien binnenkort linux mint.
@mijn moeder: traag internet
Een windows XP
Een oude computer Pentium 4 256DDR en 6GB hard disc. Draait nu win98 se gaat over op linux mint helena
midas

Re: Nieuw hier en met Linux

Berichtdoor midas » Za 16 Jan 2010, 19:45

Tof-feetje...als je kunt, 2 bankjes met gelijk geheugen plaatsen...bijvoorbeeld 2 bankjes van 256 MB. Dat werkt meestal het beste. Ik weet niet hoeveel je moederbord of processor aankan maar 2 van 256 MB zou wel moeten lukken en dan gaat LinuxMint wel goed draaien. Zorg alleen dat je dan alle beeldeffecten uitschakelt...die souperen in dat geval teveel van het geheugen zodat de snelheid helemaal onderuit zakt.

MSN-en gaat heel eenvoudig met Pidgin (reeds voorgeïnstalleerd), Emesene of met aMessenger...de laatste 2 zit in Synaptic en kun je dan zo downloaden. Vooral de laatste 2 programma's werken eender als Live Messenger...alleen webcam werkt vaak niet onder deze programma's.
kreator
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 1
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 21:37

Re: Nieuw hier en met Linux

Berichtdoor kreator » Za 16 Jan 2010, 21:52

hoi allemaal ik ben wilfred en net begonnen met linux mint 8 helena

het werk tot nu toe goed beeld en geluid ging vanzelf goed
ik draai het op een pentium3 met 600mhz en 256 ram dus traag zou je zeggen. (laptopje)
ik moet eerlijk zeggen dat die traagheid nog wel mee valt als je xp gewend bent ;D
ik ben wel heeeeeeel nieuw met linux en vraag me soms af hoe dingen werken en kom daar meestal zelf achter omdat een geduld als een os heb.
ik leer snel bij mede door dit soort forums.
windhoos ben ik spug zat dus het werd tijd om eens wat anders te doen.
oja las net iets van 2 bankjes van 128 en 1 van 256 uhhhh dat is in mijn ogen 512.

groeten kreator
midas

Re: Nieuw hier en met Linux

Berichtdoor midas » Za 16 Jan 2010, 22:16

Hartelijk welkom Wilfred! Met een pentium 3 en 256MB en dan ook nog op een laptop (langzamere HD) Mint Helena goed aan het draaien krijgen...vind ik beslist wel knap. In ieder geval zorg ook dat je alle desktop-effecten uitgeschakeld heb. Na een half jaartje linux wil je meestal niet weer terug naar MS...of het moet voor een héél specifieke toepassing zijn.

Ja tof-feetje...je hebt al 512MB...dus draaien maar met die handel!
geertman
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 15:19

Re: Nieuw hier en met Linux

Berichtdoor geertman » Za 16 Jan 2010, 23:43

Misschien dat je op mijn websites wat meer info kan vinden .

Terug naar “Stel je even voor”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten