herinstalleren Mint single boot

Nieuw op dit forum? Stel je even voor...
Amira
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: Za 14 Nov 2015, 10:50

herinstalleren Mint single boot

Berichtdoor Amira » Zo 15 Nov 2015, 19:23

Ik ben Amira, 66 jaar en een absolute beginner in Linux Mint.
Ik heb door een computershop op m'n oude laptop een Mint 17,2 laten installeren omdat het mij niet lukte. Achteraf blijkt het een slechte keuze geweest te zijn, want het schijn dat ik de beruchte videokaart SIS 771/671 heb...
Mijn beeldschermresolutie was erbarmelijk. Mijn zoon heeft toen "xorg" toegevoegd in het terminaal, waarna het resolutie wel instelbaar werd tot 1024 - 780 bit.
Sindsdien start het raar op, in een lopende zwart scherm met witte tekens en op de aanmeldscherm verschijnt een tekst; "draait in modus voor weergave via program....
Ook heb ik gelezen dat de videokaart uitgeschakeld is en alles draait op de processorgeheugen.
Inmiddels heb ik vernomen dat Mint 13 xfce de enige programma is dat raad weet met mijn videokaart.

Graag ontvang ik jullie advies maar aub. in een eenvoudige taal.
Groet, Amira
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: herinstalleren Mint single boot

Berichtdoor Wilfried1954 » Za 21 Nov 2015, 16:12

Dag Amira,

Ik heb een gelijkaardige foutmelding als ik Cinnamon gebruik als bureaublad. Weet jij welke desktop (bureaublad) jij in gebruik hebt?

Als je het niet weet kan je naar Terminal gaan en het volgende commando intikken (of kopiëren en plakken):

Code: Selecteer alles

ls /usr/bin/*session
De output kan je hier in het forum dan plakken en dan kunnen we verder zoeken / helpen.

Groetjes, Wilfried
nomko

Re: herinstalleren Mint single boot

Berichtdoor nomko » Za 21 Nov 2015, 23:28

Ik ben Amira, 66 jaar en een absolute beginner in Linux Mint.
welkom op deze forum!
Ik heb door een computershop op m'n oude laptop een Mint 17,2 laten installeren omdat het mij niet lukte. Achteraf blijkt het een slechte keuze geweest te zijn, want het schijn dat ik de beruchte videokaart SIS 771/671 heb...
Ai..ai...ai... De SiS videokaarten/GPU's zijn inderdaad zeer berucht en dan met name vanwege de zeer slechte ondersteuning onder Linux. Dit is geen Linux probleem, maar dit soort euvels moet je zoeken in de richting van de hardwarefabrikant die de specificaties van hun producten niet willen vrijgeven om hiervoor goede drivers voor te bouwen.

Vergeet wat Joan meld, er is een betere manier om erachter te komen wat de specificaties zijn van jouw systeem. Er bestaat een CLI (Command Line Interface oftwel terminal) hulpprogramma die je in een terminal moet uitvoeren wat een beter beeld geeft van jouw systeem specificaties. Je moet hiervoor het volgende doen:
  • open een terminal
  • type de volgende code: inxi -Fxz
  • kopieer de uitvoer van deze commando (je kan de uitvoer volledig selecteren met de muis en rechtermuisknop klikken en op kopiëren drukken)
  • plak nu alles in een nieuwe reactie hier op deze forum
Wat laat deze inxi commando zien? Behalve welke Mint versie jij draait ook welke desktop omgeving jij hebt. Daarnaast laat het ook allerlei systeem en hardware gegevens zien. Hierdoor kan ik jou een beter advies en oplossing geven.

Mijn beeldschermresolutie was erbarmelijk. Mijn zoon heeft toen "xorg" toegevoegd in het terminaal, waarna het resolutie wel instelbaar werd tot 1024 - 780 bit.
Sindsdien start het raar op, in een lopende zwart scherm met witte tekens en op de aanmeldscherm verschijnt een tekst; "draait in modus voor weergave via program....
Ook heb ik gelezen dat de videokaart uitgeschakeld is en alles draait op de processorgeheugen.
Juist, wat jouw zoon gedaan heeft is meer een lapmiddeltje toepassen wat bij deze merk/type videokaart/GPU geen zoden aan de dijk zet. Zonder echt goed te weten wat je doet kan je zelfs meer ellende veroorzaken. Niet dat ik nu ineens jouw zoon afkraak, maar het ligt meer aan de SiS videokaart die ongewillig is dan aan jouw zoon. Ook jouw zoon heeft van doen gedaan met dezelfde videokoaart toch?
Inmiddels heb ik vernomen dat Mint 13 xfce de enige programma is dat raad weet met mijn videokaart.
Mint 13 Xfce kan een hele goede keuze zijn mits ik jouw systeem specificaties ken. Dat is het meest van belang.
nomko

Re: herinstalleren Mint single boot

Berichtdoor nomko » Zo 22 Nov 2015, 12:33

Als aanvulling op wat ik hierboven heb gezet, zal je even moeten controleren of je de juiste driver, namelijk xserver-xorg-video-sis, heb geïnstalleerd:

Open een terminal en type de volgende commando:
sudo dpkg -l | grep xserver-xorg-video-sis
Als er geen uitvoer te zien is in de terminal na deze commando, dan is de driver niet geinstalleerd.

De driver installeren doe je dan met de volgende commando:
sudo apt-get install xserver-xorg-video-sis

Rebooten en kijk wat er dan gebeurd.
Amira
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: Za 14 Nov 2015, 10:50

Re: herinstalleren Mint single boot

Berichtdoor Amira » Di 01 Dec 2015, 18:02

Hallo Wilfried1954 en Nomko, hartelijk dank voor jullie bijdragen.
Ik heb inmiddels Mint 17,2 laten verwijderen en 13 xfce laten installeren...Nu heb ik dat probleem niet, maar wel een andere.
Ik wilde in updatbeheer[ de niveaus veranderen, maar het werkt niet. Als ik updatebeheer open in tab voorkeur dan heb ik geen "opties" en niveaus kan ik niet veranderen.
Wat kan ik hier aan doen?
Groet :)
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: herinstalleren Mint single boot

Berichtdoor Joan » Wo 02 Dec 2015, 12:40

Als je bedoelt de niveaus 1 tot 5 dan kun je dat vinden door in Updatebeheer bij Bewerken "Voorkeuren" te kiezen.
Daar kun je een kruisje plaatsen bij de vijf niveaus. Daar staan vijf tabbladen. Als dat niet werkt zit er iets anders niet goed.
Vier en vijf zijn niet nodig en kun je beter niet aankruisen. Deze zijn voor gebruikers die weten wat ze moeten doen als er iets niet goed werkt.

Vink bij Softwarebronnen alleen de eerste drie aan omdat de laatste drie eigenlijk alleen voor ontwikkelaars zijn.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Amira
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: Za 14 Nov 2015, 10:50

Re: herinstalleren Mint single boot

Berichtdoor Amira » Do 03 Dec 2015, 15:45

Hoi Joan, bij de doelijst staat trouwens niveau 4 en 5 aanbevolen. Ik ben niet bang het advies op te volgen, maar het moet wel kunnen en daar gaat het om dat het niet werkt.
Kan ik hier een afbeelding plaatsen en hoe moet dat?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: herinstalleren Mint single boot

Berichtdoor Joan » Do 03 Dec 2015, 17:30

Lees http://forum.linuxmintnl.nl/viewtopic.php?f=19&t=2290 hoe op dit forum een afbeelding kan worden geplaatst.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Stel je even voor”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten