absolute beginner..

Nieuw op dit forum? Stel je even voor...
Anietster
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: Wo 08 Feb 2017, 14:39

absolute beginner..

Berichtdoor Anietster » Do 09 Feb 2017, 23:40

Hallo, ik ben dus nieuw hier op het forum en een echte beginner wat Linux betreft. De man die mij mijn laptop verkocht is een Linux-adept en heeft het erop geïnstalleerd (ik had er vorig jaar een artikel over gelezen in de Volkskrant en het sprak me aan). Ben blij met hoe het eruit ziet, maar begrijp dat ik nu ook van alles zelf moet doen en ben benieuwd of dat lukt.
Ik heb gelijk al een probleem(pje?). Krijg steeds een melding dat mijn 'boot' vol is en sindsdien steeds foutmeldingen als ik updates installeer. Dat gebeurt wel, maar het kan steeds niet helemaal afgerond worden o.i.d. Mijn computer doet het nog steeds, maar dit lijkt me toch niet de bedoeling. Is er iemand die mij wil vertellen wat ik moet doen? (graag zo simpel mogelijk). Anietster
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: absolute beginner..

Berichtdoor Wilfried1954 » Vr 10 Feb 2017, 08:24

Welkom. Ik weet niet direct een antwoord op je probleem, maar stel het misschien even opnieuw in de 'newbie vragen'. Misschien ook ineens erbij vertellen wat de exacte foutmelding is en wanneer je die 'boot vol' krijgt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: absolute beginner..

Berichtdoor Pjotr » Vr 10 Feb 2017, 13:07

Slachtoffer van een nodeloos versleuteld systeem? Als je dan kernel-updates installeert, loopt je /boot razendsnel vol.

De beste oplossing is dan een volledig nieuwe schone herinstallatie, zonder versleuteling. Als je per se toch versleuteling wil, beperk het dan tot je /home.

Als dit je boven de pet gaat, neem dan even contact op met degene die 't voor je heeft geïnstalleerd.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Anietster
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: Wo 08 Feb 2017, 14:39

Re: absolute beginner..

Berichtdoor Anietster » Vr 10 Feb 2017, 19:12

Dank je wel Wilfried, dank voor de tips,Newbie gevonden. Pjotr, jij ook bedankt. Termen: nodeloos begrijp ik :-), bedoel je met versleuteld systeem dat ik steeds een wachtwoord moet tikken als mijn scherm 'uit' gaat (en ook bij updates?) Dat moet ik vaak zelfs 2x doen en degene die Linux erop heeft gezet is gewaarschuwd, maar nogal druk, vandaar dat ik zelf op onderzoek uit ben gegaan. Geen idee wat kernel-updates zijn, zal ik opzoeken. Mijn 'installateur' heeft gezegd dat ik steeds ALLE updates moet installeren. Maar ik zal eerst die tips eens gaan lezen die je meestuurt.., zondag pas weer tijd. Zoals ik al zei, absolute beginner, ik zal zo nodig verder gaan op newbie. Nogmaals dank!

Terug naar “Stel je even voor”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten