Hierbij stel ik me voor

Nieuw op dit forum? Stel je even voor...
Jewe
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: Zo 21 Dec 2014, 14:43

Hierbij stel ik me voor

Berichtdoor Jewe » Zo 05 Mei 2019, 13:46

L.S., of aan den lezer saluut.
Weliswaar ben ik al sinds 2014 lid van dit forum maar nu wordt het menens. Ik experimenteer al jaren met diverse linux-distributies in een dual-boot configuratie. Meestal op een tweede PC naast de hoofdcomputer. Maar na de herfstupdate van Windows 10-1809 op mijn laptop werd deze erg traag. De HD draaide bijna continue.
Dus Linux Cinnamon 19 geinstalleerd en daarbij Windows volledig verwijderd. En ik moet zeggen alles werkt veel beter en sneller.
Vanaf heden dus wat mee r studeren op de ins- en outs van Linux.

omenteel gebuik ik nog veel windows programma's voor foto en video op mijn grote bureaucomputer. En ik ben me aan het orienteren op vervangende llinux programma's

Ik gebuik al computers vanaf 1981. Ben jarenlang lid en voorzitter geweest van de HCC Basic interessegroep en nog lid van HCC!programmeren interessegroep. Gestoeid/geprogrameerd met fortran, Basic, html, php e.d. Twee websites opgezet van scratch en later geconverteerd naar Joomla.

Mijn machinepark bestaat uit twee grote coolemasterkasten met pentiums resp 8 en 16 GB geheugen. Een oudere en een nieuwere. Diverse harde schijven en een 27 inch Dell scherm. Op de oudste nog windows 7 en Linux Mint in dualboot. Op de jongste Windows 10. Daarnaast een compaq laptop op leeftijd met sinds een paar dagen volledig Linux Mint erop.

Ik hoop veel via het forum te kunnen opsteken en later ook e.e.a. te kunnen bijdragen.

Mijn inlognaam is Jewe, mijn voorletters maar ik groet allen met Jan.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 911
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Hierbij stel ik me voor

Berichtdoor dirkjanl » Zo 05 Mei 2019, 15:58

Dan zal je volledige voornaam waarschijnlijk "Jan Willem" zijn?
Welkom dan.

Ik ben onder Windows trouwe gebruiker geweest van Corel Video Studio. Daar kon ik veel mee, maar werk nu na bijna drie jaar met Linux op m'n productie PC en heb qua video software een trouwe gezel gevonden in 'Kdenlive'.
Basis foto handelingen onder Windows deed ik met Microsoft Office Picture Manager. Daar heb ik met Pix, Pinta en de plugin Nemo Image Converter in Nemo goede alternatieven voor gevonden.

Plezier!
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Jewe
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: Zo 21 Dec 2014, 14:43

Re: Hierbij stel ik me voor

Berichtdoor Jewe » Zo 05 Mei 2019, 16:53

Goed geraden.
Momenteel gebruik ik voor video Adobe Premiere en Premiere Elements 15. Voor foto's Lightroom en Photoshop. Allemaal oudere versies. Geen cloudversies. Heb al wat geprobeerd met Kdenive. Maar kan nog niet alles vinden. Overweeg Digikam als fotomanager en bewerker of Gimp voor bewerking. Misschien is Darktable nog geschikt voor converteren en bewerken RAW formaten.
Groeten, Jan Willem
Gebruikersavatar
HappyLinuxUser
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Wo 17 Apr 2019, 09:43

Re: Hierbij stel ik me voor

Berichtdoor HappyLinuxUser » Do 09 Mei 2019, 10:10

Goed geraden.
Momenteel gebruik ik voor video Adobe Premiere en Premiere Elements 15. Voor foto's Lightroom en Photoshop. Allemaal oudere versies. Geen cloudversies. Heb al wat geprobeerd met Kdenive. Maar kan nog niet alles vinden. Overweeg Digikam als fotomanager en bewerker of Gimp voor bewerking. Misschien is Darktable nog geschikt voor converteren en bewerken RAW formaten.
Groeten, Jan Willem
Heb je Aftershot Pro 3 voor Linux ook geprobeerd? Ik ben overgestapt van Lightroom naar Aftershot pro van Corel.
Er zitten zelfs een paar kleine fotoshop opties in. Je betaald maar 1 bedrag voor het pakket. Ik kan het prima gebruiken als alternatief op Lightroom.
https://www.aftershotpro.com/en/products/aftershot/pro/
Uiteraard werkt deze met RAW formaten.
Wat heb ik eraan als ik alles meteen de eerste keer goed doe?
Daar leer ik toch niks van. 8)

Terug naar “Stel je even voor”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten