Even voorstellen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor...
Gebruikersavatar
GastonM
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: Vr 09 Okt 2020, 08:21
Locatie: Borne

Even voorstellen

Berichtdoor GastonM » Za 10 Okt 2020, 11:52

Hallo mijn naam is Gaston en ik woon in Overijssel. Ik zal uitleggen waarom ik uiteindelijk lid ben geworden van dit forum:

Ik was in de jaren negentig al met Linux (Red Hat) aan het stoeien. In de loop der jaren had ik door mijn werk een chronisch tekort tijd om me echt goed te verdiepen. Tevens werd je door het bedrijf opgevoed met Windows en raakte Linux op de achtergrond. Hoewel ik geen IT-er ben, ik ben werktuigbouwer, heb ik altijd veel interesse gehad in automatisering. Ik heb veel technische applicaties geprogrammeerd in destijds Fortran en Pascal en later Visual basic en VBA in Office merendeels om mijn eigen werk wat soepeler te doen, maar ook anderen waren geïnteresseerd ;-)

In mijn vrije tijd heb was ik voor vrienden en bekenden vaak het laatste redmiddel om hun vastgelopen PC weer wakker te krijgen en te voorzien van nieuwe (niet geheel legale) Windows en office installaties. Sinds ongeveer 2010 ben ik privé overgestapt op OSX met een MacBook Pro en dat bevalt me tot nu toe prima.

Inmiddels de zestig gepasseerd en door omstandigheden wat meer tijd gekregen ;-).
Dus mijn oude hobby's maar eens opgepakt met als doel mijn kennis van Linux maar ook Arduino en C++ eens wat op te frissen. Ik had nog wat oude laptops liggen en op een daarvan had ik Ubuntu op gezet maar het systeem functioneerde dusdanig traag dat zelfs een senior als ik er een beetje flauw van werd.

Dus deze week een tweedehands Lenovo Thinkpad 540 aangeschaft er stond W10 op maar ik heb er nu Linux Mint 20 Cinnamon op gezet.
Hoewel dat allemaal redelijk straight-forward ging kwamen er wel wat meldingen voorbij en had ik moeite met opstarten en herstarten.

Wat er uiteindelijk toe leidde dat ik aan het zoeken ging en op dit forum belandde. Met name deze thread wekte mijn interesse:
viewtopic.php?f=5&t=5906
daarin staat heel veel waar ik ook tegenaan liep zoals: Niet meer kunnen opstarten, USB Install die de harde schijf niet meer ziet etc.
Blijkbaar had ik intuïtief toch links en recht het juiste ingesteld in de BIOS van mijn systeem want het start uiteindelijk wel op en ik schrijf dit bericht vanaf de Thinkpad
Niettemin heeft het nog wel wat vreemde kuren maar uiteindelijk start Mint altijd wel op. Uiteindelijk gaat dat wel goed komen.

Afijn een lang verhaal, hopelijk heb ik jullie niet verveeld.
Ik hoop hier dan ook veel nieuwe inspiratie op te doen.

Groeten, Gaston
Linux Mint 20 Cinnamon
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Even voorstellen

Berichtdoor emvedeesje » Zo 11 Okt 2020, 09:32

Welkom GastonM.

je hebt het dus al gemerkt dat sommige merken hun specifieke "trekken" hebben.
Soms zijn dat heel lastige.
Tips:
- vooraleer iets aan te schaffen kan je hier ook de mening vragen van de forumleden.
- volg wat er gepost wordt op dit mint forum, en dan is er ook nog het ubuntu forum...
- veel lezen, en testen op een testbak

En nu maar linuxen...

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Even voorstellen

Berichtdoor stegiman » Wo 14 Okt 2020, 15:35

Dag Gaston,

Wat heb je een goede basis gekregen zodat je zeker uw plan kan trekken.
Eigenlijk om jaloers van te worden.
Bovendien ook nog werktuigbouwer en dat is toch iets speciaals denk ik.

Veel plezier hier op de forum.

Groetjes

Stegiman
Gebruikersavatar
GastonM
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: Vr 09 Okt 2020, 08:21
Locatie: Borne

Re: Even voorstellen

Berichtdoor GastonM » Wo 14 Okt 2020, 16:40

Dank voor de leuke reacties.
@Stegiman; Werktuigbouw is niks speciaals hoor, een van de vele richtingen.;-)
Linux Mint 20 Cinnamon
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Even voorstellen

Berichtdoor stegiman » Vr 16 Okt 2020, 16:36

@GastonM

Het zou fijn zijn als ik iets meer weet dan wat ik nu kan.
Probleem is dat zoals Arduino mijn aandacht niet voldoende kan behouden en wat ik dan zelf geleerd had moet ik ook nog onthouden.
Moet op dat gebied eens bekijken hoe ik zoiets kan oplossen.

Terug naar “Stel je even voor”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten