Van LibreElec naar Linux Mint

Nieuw op dit forum? Stel je even voor...
Mercurion
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 25
Lid geworden op: Vr 25 Dec 2020, 23:52

Van LibreElec naar Linux Mint

Berichtdoor Mercurion » Za 26 Dec 2020, 22:27

Good Meuning ;)

Mijn ervaring met Linux is beperkt tot het gebruik van een Raspberry Pi met LibreElec. Kodi is een fijne toepassing maar zodra je wat 'meer' wil, is kennis van het onderliggende OS wel vereist. Bv een browser of een e-mail programma kan je niet (eenvoudig) toevoegen,...

Intussen heb ik de Pi vervangen door een 'oude' Lenovo ThinkCentre Tiny PC (Core i3 met 8 GB ram) met daarop Linux Mint 20 (Cinnamon)

De installatie ging eigenlijk heel makkelijk. Intussen gebruik ik deze PC al enkele weken als HTPC. Werkt voor mij uitstekend. Ik heb zelfs geen behoefte meer om Kodi te gebruiken. Ik kan nu makkelijk wisselen tussen het luisteren naar een internet radio, kijken naar een video, maar ook gewoon wat browsen en e-mails behandelen.

Daarbij maak ik gebruik van een draadloos multimediakeyboard (Logitech K400+). Op Windows kan ik makkelijk de functietoetsen 'omwisselen' via de Logitech software maar voor Linux heeft Logitech geen software. Echter, na wat zoeken vond ik 'Solaar' dat exact hetzelfde doet. En ook het koppelen van bv een extra muis kan met Solaar. (soms is een muis handiger dan een touchpad)

Ik heb nog niet veel tijd besteed aan het 'inrichten' van mijn desktop. Voorlopig vind ik de standaardinstellingen prima en beperk ik me tot het functionele, dagelijkse gebruik. Daarnaast wil ik wel meer vertrouwd raken met het gebruik van de terminal, het maken van backups, onderliggende technologieën zoals ALSA, PulseAudio, MIDI, DVB-C/S, SDR.

Op termijn hoop ik Linux ook te kunnen gebruiken bij mijn andere hobby: muziek maken met synthesizers, opnemen, bewerken,... (nu nog Cubase onder Windows maar binnenkort wellicht Reaper, Ardour, LMMS,...)

Mijn eerste stappen zijn alvast goed verlopen.

Groetjes vanuit Vlaanderen,

Luc
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Van LibreElec naar Linux Mint

Berichtdoor Mogenblue » Zo 27 Dec 2020, 21:04

Hartelijk welkom Luc.

Backups zijn natuurlijk essentieel. Tegenwoordig worden ook veel programma instellingen in je backups meegenomen. Dus het scheelt ontzettend veel werk na een herinstallatie voor bijvoorbeeld een upgrade.

Ik heb via usb een aansluiting naar mijn stereo gemaakt. Dus ik heb perfect geluid vanaf mijn pc naar mijn gewone stereo. Die heeft gelukkig een usb ingang.

Ik wens je veel plezier met Linux.

Groeten,
Frits
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Van LibreElec naar Linux Mint

Berichtdoor dirkjanl » Zo 27 Dec 2020, 21:49

Welkom,
Kijk ook hier eens: https://linuxmusicians.com
Ik heb een poosje met https://ubuntustudio.org/ gewerkt, maar ik maakte er uiteindelijk geen gebruik van.
Plezier!
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Van LibreElec naar Linux Mint

Berichtdoor Pjotr » Zo 27 Dec 2020, 23:24

Ik heb nog niet veel tijd besteed aan het 'inrichten' van mijn desktop.
Welkom! Tip: begin hier eens mee:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... namon.html
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Mercurion
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 25
Lid geworden op: Vr 25 Dec 2020, 23:52

Re: Van LibreElec naar Linux Mint

Berichtdoor Mercurion » Di 29 Dec 2020, 11:56

Alvast bedankt voor de vele tips.

Ubuntustudio had ik al eens bekeken. Ideaal om audio/videobewerking te doen waarbij 'alles' al is ingesteld. Wellicht vergelijkbaar met Debian Multimedia. Mijn voorkeur gaat echter uit naar een distributie waarbij ik zelf alles moet instellen zodat ik beter vertrouwd raak met de diverse technologieën zoals ALSA, PulseAudio, Jack,... LinuxMusicians lijkt me een uitstekend forum voor dergelijke onderwerpen.

Voor het 'dagelijkse' gebruik denk ik dat ik met Linux Mint prima uit de voeten kan. En dan zit ik 'hier' op een goede plek om vragen (in het nederlands) te kunnen stellen en, op termijn, zelf ook wat kan bijdragen.

Gr, Luc

Terug naar “Stel je even voor”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten