Even voorstellen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor...
Gebruikersavatar
jjwi
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 25 Jan 2021, 19:13
Locatie: Venray, Netherlands

Even voorstellen

Berichtdoor jjwi » Ma 25 Jan 2021, 19:20

Hallo beste Linux Mint liefhebbers,

Ik ben Jean-Jacques (meestal afgekort als JJ). Van origine kom ik uit de IT wereld van de jaren 1980 - 1990. De interesse voor ICT heeft mij nooit echt losgelaten.
Ruim anderhalf jaar geleden ben ik uit onvrede met Windows 10 overgestapt op Linux Mint 19. Deze had ik uit voorzichtigheid op een externe SSD geïnstalleerd. Dat ging een half jaar lang uitstekend, totdat het opstartproces steeds maar weer bleef hangen in initramfs. Omdat ik dit, ook met hulp van anderen, niet kon oplossen ben ik met pijn in het hart weer teruggegaan naar Windows.
Omdat het bloed uiteindelijk kruipt waar het niet gaan kan, heb ik Linux Mint (versie 20) eind vorig jaar een nieuwe kans gegeven. Ik heb hem deze keer naast Windows op mijn laptop geïnstalleerd. Hij loopt als een zonnetje en ik ben er dik tevreden over. Het opwaarderen naar 20.1 ging probleemloos. Ik gebruik Windows nu eigenlijk alleen nog maar voor het verwerken van de wedstrijdresultaten van onze atletiekvereniging. Vanwege de uitwisselbaarheid doe ik dat in Excel; door een aantal ingebouwde macro's is conversie tussen .ods en .xlsm geen goede optie. Verder gebruik ik Windows nog incidenteel voor een paar applicaties die niet via de reguliere kanalen op Mint beschikbaar zijn (ik ben geen voorstander van PPA's, Wine of VM).
Op dit moment ben ik me wat verder aan het verdiepen in de commandotaal van de bash schil.
Ik hoop via dit forum veel nieuwe dingen te leren, op nieuw ideeën te komen en misschien ook anderen te kunnen helpen.
If you don't need it, don't install it
Linux Mint Cinnamon 20.1 (begonnen in 2017 met LM 18.2)
Afbeelding
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Even voorstellen

Berichtdoor dirkjanl » Ma 25 Jan 2021, 21:49

Welkom hier en leuk om zo iets van je voorgeschiedenis te lezen. Je zal hier ongetwijfeld geholpen worden. Plezier hier!
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Pjotr » Ma 25 Jan 2021, 22:36

Ik heb hem deze keer naast Windows op mijn laptop geïnstalleerd.
Welkom! :)

Houd er wel rekening mee, dat bepaalde actualiseringen van Windows opstartlader Grub kunnen overschrijven (de halfjaarlijkse "grote actualiseringen" van Windows zijn hierom berucht). Waardoor je ineens weer direct in Windows start, zonder de mogelijkheid om Linux op te starten.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
jjwi
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 25 Jan 2021, 19:13
Locatie: Venray, Netherlands

Re: Even voorstellen

Berichtdoor jjwi » Di 26 Jan 2021, 09:05

[Hallo Pjotr,
Dank voor jouw reactie en voor jouw tips.
Houd er wel rekening mee, dat bepaalde actualiseringen van Windows opstartlader Grub kunnen overschrijven (de halfjaarlijkse "grote actualiseringen" van Windows zijn hierom berucht). Waardoor je ineens weer direct in Windows start, zonder de mogelijkheid om Linux op te starten.
Dit wist ik nog niet (wel dat dit gebeurt bij een verse herinstallatie van Windows). Toevallig heb ik een week geleden zo een grote Windows update gedraaid (die van H2) en gelukkig geen last hiervan gehad.
Bedoel je dat de update het MBR kan overschrijven (ik werk nog met een PC met een "klassieke" BIOS)?
Is er een manier om dit te voorkomen of te omzeilen? Of zit er, als dit gebeurt, niets anders op dan Linux vers te herinstalleren?

Alvast bedankt voor jouw reactie.

J.J.
If you don't need it, don't install it
Linux Mint Cinnamon 20.1 (begonnen in 2017 met LM 18.2)
Afbeelding
Gebruikersavatar
jjwi
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 25 Jan 2021, 19:13
Locatie: Venray, Netherlands

Re: Even voorstellen

Berichtdoor jjwi » Wo 27 Jan 2021, 22:08

Ik denk dat ik het al gevonden heb bij de "makkelijke Linux tips": "Grub herstellen bij ouderwets BIOS" (in mijn geval).
If you don't need it, don't install it
Linux Mint Cinnamon 20.1 (begonnen in 2017 met LM 18.2)
Afbeelding

Terug naar “Stel je even voor”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten