Opstarten geblokkeerd

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Frank47
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: Ma 27 Jan 2014, 17:38
Locatie: Heino

Opstarten geblokkeerd

Berichtdoor Frank47 » Di 20 Sep 2022, 11:57

Ik gebruik LM 19.3 Cinnamon. Het opstarten is beschermd met mijn wachtwoord. Sinds gisteren doet zich voor: ik vul het wachtwoord in en meteen verschijnt het wachtwoordschermpje opnieuw. Het gebruikte wachtwoord is zeker goed want als ik een "verkeerd" ww gebruik krijg ik de foutmelding dat het ww niet klopt. Ook heb ik via terminal (na opstarten met live stick) het passwd "vervangen" door mijn eigen passwd. (ik weet alleen niet of dat in het systeem is)
Ik weet zeker dat ik opstart van de bootdisk.

Middels opstarten met live stick met LM 21 en later 19.3 tracht ik via Timeshift een eerdere snapshot te gebruiken maar krijg de mededeling "Error running sync". Bah net nu ik dat een keer nodig heb. Gebeurt steeds bij verschillende snapshots.

Iemand een tip???

Bij afsluiten lees ik een pagina vol met o.a. Buffer I/O error on dev sda, logical block xxxxxxx, async page read. Als ik de bootdisk check (live-stick) krijg ik de meldingen: Disk is OK en filesystem Ext4 is undamaged
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Opstarten geblokkeerd

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Di 20 Sep 2022, 14:36

Ik vrees dat om één of andere reden de data op je schijf niet meer ok is. Je kan best eens met de live-stick een volledige check van je schijf doen. Als die geen problemen oplevert, dan zou je best een herinstallatie overwegen.Het is niet omdat je schijf ok is, dat ook de data er op ok is. Welke bestanden heb je veranderd toen je via de live-stick het password wilde veranderen? Het is namelijk niet voldoend enkel de /etc/passwd te wijzigen, want de paswoorden worden via een hash in een shadow-file opgeslagen. Dus als je die shadow-file niet gewijzigd hebt, dan zal je paswoord niet gewijzigd zijn.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Opstarten geblokkeerd

Berichtdoor mutse » Di 20 Sep 2022, 22:49

@ Frank47,

Uw wachtwoord is hoofdlettergevoelig in Linux ! ...???
Indien er ook nog cijfers of andere tekens in voor komen, controleer dan eens of de numlocktoets ingeschakeld is ...
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Frank47
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: Ma 27 Jan 2014, 17:38
Locatie: Heino

Re: Opstarten geblokkeerd

Berichtdoor Frank47 » Di 27 Sep 2022, 10:12

@Mentha en @mutse. Bedankt voor jullie opmerkingen. Inmiddels vond ik uit wat het probleem was: mijn SSD bootdisk zat blijkbaar te vol en gaf deze problemen. Met een livestick heb ik alle gegevens van de SSD kunnen redden en aangezien ik toch al het plan had om van LM19 over te stappen naar LM21 heb ik dat maar gedaan. Is allemaal wel goed gegaan met 1 uitzondering/het volgende probleem dus: ik krijg in Thunderbird oude mails niet meer opgestart. Heeft vermoed ik te maken met de inhoud van de bestanden installs.ini en profiles.ini.

Nogmaals bedankt voor het meedenken
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 805
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Opstarten geblokkeerd

Berichtdoor DeBaas » Di 27 Sep 2022, 11:54

Vanuit een terminal (Ctrl+Alt+T)

Code: Selecteer alles

thunderbird --ProfileManager
Kies het juiste profiel.
Nu kun je Thunderbird weer normaal opstarten.
Frank47
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: Ma 27 Jan 2014, 17:38
Locatie: Heino

Re: Opstarten geblokkeerd

Berichtdoor Frank47 » Wo 05 Okt 2022, 12:34

Alles opgelost. Bedankt voor de assistentie

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten